• Lark

Jomshof

"Islam är en avskyvärd religion".

Vad tycker ni om uttalandet.
    Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Jomshof
  • Lark
    Padirac skrev 2021-03-25 08:35:12 följande:
    Det kallas för bokstavstroende. Du delar din tro med tex Talibaner och en del kristna sekter.

Nu har Jomshof i någon mening pudlat och påstår att han menar politisk islam och ismlamism, inte vanligt folk som har islam som privat tro och inte omfattar åsikter om politisk islam och islamism.
    Nu har jag aldrig påstått att jag själv är troende om det nu var det du menade.
    Men visst, denna syn delas säkert med många sekter etc.

Och om fler skulle ta Jesu ord BOKSTAVLIGT, så skulle ju folk älska varandra?
    Eller?
    Jesu budskap handlar om att älska sin nästa... älska sin fiende... vara givmild etc.
    Hur kan bokstavstroende på det bli fel?

Islam som privat tro?
    Privat tro eller inte. En person som tror på Islam har Koranen som helig skrift.
    Det är liksom definitionen av Islam och muslimer.
    Koranen uppmanar muslimer att göra vedervärdiga saker.
    Om man inte följer detta är man ju inte en muslim!! Eller?

På samma sätt - om man inte följer Jesu kärleksbud så är man inte en kristen.
    En kristen är en person som följer Jesu lära.

Ganska enkelt egentligen.
  • KostasSonawj
    klyban skrev 2021-03-24 20:51:16 följande:

Vad är fakta i dessa skrifter och varför särskiljer du våldet mellan skrifterna?
    Där ett våld ska vi inte låtsas om, och det andra och liknade är så illa, är inte bägge illa?
    Annars blir det ett hyckleri.

Det här är en direkt ignorant inställning, hur kan du inte ha koll på att koranen är Allahs EXAKTA ord och Bibeln är ett försök att tolka Guds vilja? Den ena är genom muhammed skriven av gud själv, den andra är skriven av människor. Det gör att bibeln inte ens är hälften så bindande som koranen.

Det är skillnaden. 
  • KostasSonawj
    nihka skrev 2021-03-24 23:34:14 följande:
    Visst:  https://www.flashback.org/t2968173

Bara ett exempel. Det kanske är ditt inlägg?

Du är förvirrad, jag bad dig om en källa på att det inte finns en kriminell gen. Jag begär inte källa på att vissa tror det, det är jag medveten om. Källa på att det inte finns någonting i genetiken som kan styra en person mot kriminellt beteende? Den skulle jag vilja se och läsa, jag är som sagt nyfiken.
  • KostasSonawj
    Padirac skrev 2021-03-25 08:35:12 följande:
    Det kallas för bokstavstroende. Du delar din tro med tex Talibaner och en del kristna sekter.

Nu har Jomshof i någon mening pudlat och påstår att han menar politisk islam och ismlamism, inte vanligt folk som har islam som privat tro och inte omfattar åsikter om politisk islam och islamism.
    Det finns inga muslimer som inte är bokstavstroende, hur svårt ska det vara att förstå? Sov alla under religionslektionerna eller? Koranen är Guds EXAKTA ord, ingen tolkning eller försök att förstå, Gud skrev boken genom att styra muhammed direkt. Antingen så är du bokstavstroende muslim eller så är du inte muslim.
  • klyban
    KostasSonawj skrev 2021-03-25 10:54:48 följande:
    Det här är en direkt ignorant inställning, hur kan du inte ha koll på att koranen är Allahs EXAKTA ord och Bibeln är ett försök att tolka Guds vilja? Den ena är genom muhammed skriven av gud själv, den andra är skriven av människor. Det gör att bibeln inte ens är hälften så bindande som koranen.

Det är skillnaden. 

Det var de premisser som avgjorde om en religion är avskyvärd enligt en i tråden och varför man särskiljer orden om våldet i beroende på vilken bok det står i, vad säger man då med det?

För vi fick berättat för oss att det var det som avgjorde att koranens våld i dess texter gjorde den avskyvärd religion, men så ser man ett liknande våld i bibeln,  det ska vi låtas om inte finns i det argumentet?

När man diskutera såna här saker, så kan man inte kompartmentalisera, för om man gör så säger man inget efter den punkten och denna.
    Och exempel på detta finns massor av i tråden.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Lark
    KostasSonawj skrev 2021-03-25 10:54:48 följande:

Det är skillnaden. 
    Håller jag inte med om.
    Bibeln är inget försök att tolka Guds vilja. Bibeln är, som det står i engelska översättningen, "God-breathed". Den är absolut skriven av människohand... men det som står är skrivet genom Guds egen ande står det.

Bibeln är absolut lika bindande som Koranen. Varför skulle inte Bibeln vara bindande?
  • Anonym (Ojoj)
    klyban skrev 2021-03-25 11:03:00 följande:

Det var de premisser som avgjorde om en religion är avskyvärd enligt en i tråden och varför man särskiljer orden om våldet i beroende på vilken bok det står i, vad säger man då med det?

För vi fick berättat för oss att det var det som avgjorde att koranens våld i dess texter gjorde den avskyvärd religion, men så ser man ett liknande våld i bibeln,  det ska vi låtas om inte finns i det argumentet?

När man diskutera såna här saker, så kan man inte kompartmentalisera, för om man gör så säger man inget efter den punkten och denna.
    Och exempel på detta finns massor av i tråden.

Kom ihåg att vara saklig, annars faller ditt argument, vilket vi alla kan se.
  • Lark
    KostasSonawj skrev 2021-03-25 10:59:10 följande:
    Det finns inga muslimer som inte är bokstavstroende, hur svårt ska det vara att förstå? Sov alla under religionslektionerna eller? Koranen är Guds EXAKTA ord, ingen tolkning eller försök att förstå, Gud skrev boken genom att styra muhammed direkt. Antingen så är du bokstavstroende muslim eller så är du inte muslim.
    Spelar ju ingen roll vilken religion det handlar om.
    Är man troende på en religion så måste man ju köpa det som står i de religiösa skrifterna - annars tror man ju inte på religionen.
    Tror man något som inte står i religionens heliga skrifter, så tror man ju inte på den religionen!

Gäller kristna precis lika mycket som muslimer.
Svar på tråden Jomshof