• Lark

Jomshof

"Islam är en avskyvärd religion".

Vad tycker ni om uttalandet.
    Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Jomshof
  • Lark
    nihka skrev 2021-03-24 18:56:33 följande:
    Det är vad rasister och främlingsfientliga envisas med att hävda, men så klart inte har något som helst belägg för. Någon "kriminell gen" har man naturligtvis inte kunnat hitta men det finns säkert någon hatare därute som letar.
    Svar nej, det är inte vad främlingsfientliga och rasister hävdar.
    Det är ett faktum att svarta personer och personer från Mellanöstern är överrepresenterade i brottsstatistik.

Inge har hävdat någon kriminell gen.
    Men fakta är fakta.

Vad beror detta på då?
  • Anonym (Ateist)

Jag kommer in väldigt sent i tråden här, känner jag. Och jag har bara läst trådstarten. Men om det fortfarande är ok att svara på TS fråga i trådstarten så gör jag det. Jag instämmer till fullo. Islam är en avskyvärd religion. Och nu när det säkert skriker ?islamofob!? I mångas huvud:

1. Islam är en ideologi. Att hata en ideologi är inte detsamma som att hata alla anhängare av ideologin.

2. Jag anser att även de två andra abrahamitiska religionerna är avskyvärda, om man endast ser till deras heliga skrifter. Om man tittar på hur de abrahamitiska religionerna utövas idag, så leder dock islam ifråga om avskyvärdhet. Av de tre religionerna, så är det islam som är minst moderniserad och står för den största andelen våld.

• Iarwain
    Lark skrev 2021-03-24 19:25:07 följande:
    Rätt att utlysa krig inom kristendomen? Gud? Hur tänker du nu?
    Utlysa krig inom en religion med hösta budet att Älska Gud... älska sin nästa... älska sig själv... och älska sina fiender?
    Nu har du fått något om bakfoten.

Finns gott om exempel inom Bibeln där Gud säger åt sina följare att gå i krig.
    Absolut... men nu jämför vi KRISTENDOM med Islam.
    Kristendomen följer Jesu lära. Och mig veterligen finns det inget exempel på när Jesus säger åt sina följare att gå i krig.
    Så du förkastar hela GT, fastän Jesus säger att man inte ska det?

Det sitter inte ihop...
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Anonym (Ojoj)
    nihka skrev 2021-03-24 18:29:54 följande:
    Eller hur. Man kan inte läsa Bibeln som en faktabok. Inte Koranen heller eller någon religiös skrift för den delen.
    Varför skriver du om det till mig? Inte fredag än...
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-24 19:38:47 följande:
    Så du förkastar hela GT, fastän Jesus säger att man inte ska det?

Det sitter inte ihop...
    Jag förkastar ingenting.
    Jag lyssnar väldigt noga på Jesus eftersom Jesus är huvudgestalten inom KRISTendomen. Jesus både undervisar om och härleder till GT.

Men var beordrar Jesus någon till krig?

Eller?
  • Lark
    nihka skrev 2021-03-24 18:29:54 följande:
    Eller hur. Man kan inte läsa Bibeln som en faktabok. Inte Koranen heller eller någon religiös skrift för den delen.
    Varför kan man inte det?
    Varför kan inte det som står i Bibeln vara fakta?
    Varför kan inte  Koranen vara fakta?

Tänk om allt det som händer i Bibeln faktiskt hände på riktigt?
    Varför är det fullständigt omöjligt?
  • Lark
    Varför kan man inte det?

• Anonym (Ateist)
    Lark skrev 2021-03-24 20:45:10 följande:
    Varför kan man inte det?

För att mycket av det bryter mot naturlagarna.
  • klyban
    Lark skrev 2021-03-24 20:47:33 följande:
    Varför kan man inte det?

Vad är fakta i dessa skrifter och varför särskiljer du våldet mellan skrifterna?
    Där ett våld ska vi inte låtsas om, och det andra och liknade är så illa, är inte bägge illa?
    Annars blir det ett hyckleri.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Ojoj)

När man läser koranen blir man så lycklig över att inte vara muslim, så sjukt!

Svar på tråden Jomshof