• Anonym (Milori)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Hej... vet att detta kan skapa starka reaktioner och vill inte stöta någon i sidan... men har alltid undrat över hur folk som genomgår massa ivf-behandlingar orkar/tänker.

Som jag ser det är man generellt sett ganska gammal i Sverige när man börjar försöka skaffa barn. Rent biologiskt är ju det i många fall en omöjlighet och i många fall förknippat med ökade risker för missbildningar och svåra förlossningar. Faktum är att man inte är speciellt ung vid 30 men många tänker att de ska vänta till 35-40 typ.

Många tänker på att de vill festa, resa, utbilda sig, köpa och renovera hus först osv osv och känner sig inte redo och väntar och väntar och väntar.

Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

Nu pratar jag inte om folk som börjar i god tid typ 25-årsåldern och inte kan få barn. De ska få hjälp tycker jag personligen. Är inte emot ivf så men känns som att många 40-åriga gamla par försöker och försöker med ivf utan att lyckas hur många gånger som helst liksom.

Så min fråga är egentligen

1) varför skaffar ni inte barn tidigare?

2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?

4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?

5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?

6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

Har personligen själv 4 barn, skaffade första när jag fyllt 20. Jag är klar med barnafödande nu innan 30 års ålder. Har hög utbildning och körkort bil och ett fungerande äktenskap. Jag skaffade barn tidigt för att det var viktigt för mig med barn. Annars hade jag skitit i det. Hade definitivt inte försökt mig på massa svåra behandlingar i 40-årsåldern pga alla de anledningar som jag ställt i frågorna. Jag menar känns som att många i Sverige har svårt att acceptera sin biologiska ålders gång, att det ibland inte är meningen osv. Hur ser ni på detta? Hur tänker ni som håller på med ivf i sen ålder?

• Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Sofia) skrev 2021-02-25 21:28:58 följande:
    Han gjorde väl som alla andra, detta är ju TS åsikt om de som  skaffar barn efter 35:

Jaa hör väldigt ofta att man vill satsa på sig själv bara tänka på sig själv göra det och det och det först och sen göra det och sen kanske skaffa barn vid 35-40 det hör jag väldigt ofta ja. Från båda könen. Det får det för mig att låta nonchalant och som om barn är en rättighet och att man kan kontrollera detta precis som man kan kontrollera husköp, bilköp, utbildningar osv osv. Många män och kvinnor är sjukt omogna och bara super och håller på bete sig som barn tills de är 40 typ 
     {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Sara)

Jag jag blir sjukt provocerad av ditt inlägg och du verkar inte ha förståelse för att yttre faktorer kan påverka. Jag är 32 och har 6 missfall i rad bakom mig. Om jag någonsin skulle få barn skulle jag bli glad. Även om jag är 40. Det är inte så lätt för alla. Du verkar sakna känslor för det

• Humlan88

Kul för dig. Själv skulle jag aldrig i livet skaffa barn så tidigt. Jag tycker d känns som du kastat bort sitt liv. Jag vill har tid för resor och leva livet utan ungar. Det kommer senare när jag känner mig "färdig" med det jag vill göra. Dessutom känns det ganska "White trash" å ha så många barn innan 30 ( min egen åsikt)

• Anonym (E)
    Humlan88 skrev 2021-02-25 21:51:20 följande:

Kul för dig. Själv skulle jag aldrig i livet skaffa barn så tidigt. Jag tycker d känns som du kastat bort sitt liv. Jag vill har tid för resor och leva livet utan ungar. Det kommer senare när jag känner mig "färdig" med det jag vill göra. Dessutom känns det ganska "White trash" å ha så många barn innan 30 ( min egen åsikt)

Fast här glömmer du ju att TS är så ung att hon hunnit skaffat sig mängder med livserfarenhet och är mättad med kunskaper som gör att hon har rätt i allt över 35 sidor, till skillnad från de gamla som då fortfarande inte har haft tiden att hinna lära sig allt som en ung vet.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Moa) skrev 2021-02-25 08:55:05 följande:

Finns en tråd om en 15-åring här på FL som planerade sin graviditet och struntade i p-piller. Pappan visste inte och ville ej ha barn och är redan ute ur bilden...

Tror du det kommer bli bra?

Nu förstår jag dig TS. Om 15-åringen bara hade valt en pappa som var 20 år äldre så hade allt varit fine and dandy med dig.
  • Humlan88
    Anonym (E) skrev 2021-02-25 21:53:53 följande:

Fast här glömmer du ju att TS är så ung att hon hunnit skaffat sig mängder med livserfarenhet och är mättad med kunskaper som gör att hon har rätt i allt över 35 sidor, till skillnad från de gamla som då fortfarande inte har haft tiden att hinna lära sig allt som en ung vet.

Juste glömde de hahaha . Vad fantastiskt med så mycket erfarenhet, att man är klar med livet vid 30 ;)
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Moa) skrev 2021-02-25 08:49:23 följande:

En till fråga till dig TS:

Hur svarar du själv på din fråga

2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

Låter lite som att det är oviktigt vilken pappa det blev till dina barn?

Hur kan man inte tycka att det är viktigt att få barn med rätt partner? Det är ett livslångt åtagande, anser jag!

Vilken man som blir pappan, det är spelar inte så stor roll, bara han är 16 år äldre än den unga kvinnan så... Eller hur TS?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-25 19:30:14 följande:

Då har du slarvat med läsningen. Skaffar man barn när man är 25 har man varit ute i god tid och förtjänar hjälp. Är man 35-40 får man faktiskt lite skylla sig själv. Kan inte alls relatera till varför man gör det så sent. Har aldrig påstått att 20 är optimalt bara för att jag gjorde det men 23-25 är bäst. 30 är väl inget fel heller? Påstår bara att man inte är så ung men inget fel. 35 börjar bli sent. Absolut inte 40-45 enligt mig.

Du kan ju verkligen inte vara riktig i huvudet "skylla sig själv" helt ärligt så tycker jag faktiskt synd om dina barn som har en sån inställning till folk. Du pratar om erfarenhet men de verkar du fullständigt sakna
  • Anonym (E)
    Humlan88 skrev 2021-02-25 21:56:37 följande:
    Juste glömde de hahaha . Vad fantastiskt med så mycket erfarenhet, att man är klar med livet vid 30 ;)
    Läser du tillbaka en bit (varning utfärdas - man kokar över) så kommer du att se att hon verkligen tycker så. Hon har hunnit skaffa mycket mer erfarenhet än folk som då tydligen varit för lata för detta under sina längre liv, med följden att hon nu har mycket mer kunskap och allmänt vet bättre. Käftandet i fråga har tydligen dock ej ägt rum utan det många sidorna har behövt pga hennes ödmjukhet.

Att hon sedan skiter i att svara ordentligt på konkreta frågor om vetenskap är helt enkelt frågeställarens fel.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (E) skrev 2021-02-25 22:51:00 följande:

Läser du tillbaka en bit (varning utfärdas - man kokar över) så kommer du att se att hon verkligen tycker så. Hon har hunnit skaffa mycket mer erfarenhet än folk som då tydligen varit för lata för detta under sina längre liv, med följden att hon nu har mycket mer kunskap och allmänt vet bättre. Käftandet i fråga har tydligen dock ej ägt rum utan det många sidorna har behövt pga hennes ödmjukhet.

Att hon sedan skiter i att svara ordentligt på konkreta frågor om vetenskap är helt enkelt frågeställarens fel.

Haha vad ska man säga. Tycker bara hon är tragisk. Hon kan sitta med sina ungar medan en annan lever livet :D
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning