• Anonym (Milori)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Hej... vet att detta kan skapa starka reaktioner och vill inte stöta någon i sidan... men har alltid undrat över hur folk som genomgår massa ivf-behandlingar orkar/tänker.

Som jag ser det är man generellt sett ganska gammal i Sverige när man börjar försöka skaffa barn. Rent biologiskt är ju det i många fall en omöjlighet och i många fall förknippat med ökade risker för missbildningar och svåra förlossningar. Faktum är att man inte är speciellt ung vid 30 men många tänker att de ska vänta till 35-40 typ.

Många tänker på att de vill festa, resa, utbilda sig, köpa och renovera hus först osv osv och känner sig inte redo och väntar och väntar och väntar.

Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

Nu pratar jag inte om folk som börjar i god tid typ 25-årsåldern och inte kan få barn. De ska få hjälp tycker jag personligen. Är inte emot ivf så men känns som att många 40-åriga gamla par försöker och försöker med ivf utan att lyckas hur många gånger som helst liksom.

Så min fråga är egentligen

1) varför skaffar ni inte barn tidigare?

2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?

4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?

5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?

6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

Har personligen själv 4 barn, skaffade första när jag fyllt 20. Jag är klar med barnafödande nu innan 30 års ålder. Har hög utbildning och körkort bil och ett fungerande äktenskap. Jag skaffade barn tidigt för att det var viktigt för mig med barn. Annars hade jag skitit i det. Hade definitivt inte försökt mig på massa svåra behandlingar i 40-årsåldern pga alla de anledningar som jag ställt i frågorna. Jag menar känns som att många i Sverige har svårt att acceptera sin biologiska ålders gång, att det ibland inte är meningen osv. Hur ser ni på detta? Hur tänker ni som håller på med ivf i sen ålder?

• Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning
  • Jemp
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-27 14:42:22 följande:

Alternativet hade ju varit bättre menar du?

Vilket alternativ? Att ni inte skaffade barn, alt istället adopterade? Det är ju det du förespråkar att andra ska göra.
  • Anonym (Milori)
    Erika71 skrev 2021-02-27 09:14:43 följande:

Jag vet inte varför jag ens orkar skriva till dig igen men jag försöker förstå vad du provoceras av. Är det att:

-IVF kostar samhället pengar

www.forskning.se/2008/11/17/provrorsbarn-en-vinstaffar-for-staten/

-Kvinnor utnyttjar IVF för att de är själviska när de är unga

-Man ska inte bli förälder när man är så gammal?

I ditt första stycke så beskriver du att du pga rädsla inte skulle genomgå en IVF, är det därför du är så aggressiv i frågan? För att du själv aldrig skulle våga? IVF-barn har förövrigt INTE en ökad risk för spädbarnsdöd, var har du läst det? Jag googlade precis och hittar ingenting om det förutom 10 år gamla artiklar som är kritiska.

Att ett barn kommit till genom provrörsbefruktning verkar i sig inte innebära ökade risker för barnet.

www.linne.se/provrorsbefruktning/

De flesta människor längtar efter egna biologiska barn, hur kan det vara konstigt

för dig att förstå? Är du så oempatisk trots att du själv sitter med fyra egna barn?

Åldersfrågan blir ju bara patetisk att diskutera sen du avslöjat att din partner är en gammal förälder och oantagligen precis lika engagerad i sina barn som du- hur fick du ens den tanken att kritisera åldern? Eller gäller det bara kvinnorna?

Du skriver emellanåt att du förstår att det är jobbigt att inte kunna få barn och visar på en trevligare sida- och sen så smackar du på med massor av ocharmiga inlägg som osar kritik- varför??

Det är vida känt nyheter.ki.se/ivf-fodda-har-nagot-forhojd-mortalitetsrisk-under-livets-forsta-veckor bland annat. Kvinnor drabbas ju rent medicinskt svårare än mannen av stigande ålder när det kommer till fertilitet.

Massa anledningar förutom rädsla kring ivf men nej hade inte vågat bland annat pga spädbarnsdödligheten.

Men om det är så suuperviktigt att man måste ha bio barn får man väl ta sitt ansvar både män och kvinnor och starta tidigare då? Varför är det så otroligt viktigt att man måste ha biologiska barn? Om man verkligen inte kan och det innebär massa risker?

Jaa men ett ungt par kan ju inte skylla sig själva på samma sätt då de faktiskt startat i tid.

Ja valde äldre partner pga alla de anledningar jag redan nämnt för vi lever i ett samhälle där normen ser ut så att man som gammal ska skaffa barn. Jag är ju inte direkt gammal själv heller så jag kommer att orka längre.

• Anonym (Milori)
    Ess skrev 2021-02-27 09:03:53 följande:

Men det är ju en heeeelt annan sak fattar du väl

Har sagt detta hundra gånger nu. Jag valde en äldre pga normen ser ut så att man ska vara gammal när man skaffar barn. Jag hade att välja på det eller att ha en som sprang gatlopp på krogen
  • LaFontaine
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-27 15:15:41 följande:

Har sagt detta hundra gånger nu. Jag valde en äldre pga normen ser ut så att man ska vara gammal när man skaffar barn. Jag hade att välja på det eller att ha en som sprang gatlopp på krogen

Jag blir verkligen förbluffad över ditt umgänge. Du kanske ska hitta nya kompisar? Då kanske du på köpet också får lite vidgade vyer. Världen är större än där din nästipp slutar vet du!
  • Anonym (Milori)
    Ess skrev 2021-02-27 09:03:53 följande:

Men det är ju en heeeelt annan sak fattar du väl

sextiotalist skrev 2021-02-27 08:15:30 följande:

Vi kan helt enkelt komma överens om att vi inte är överens men med skillnaden att jag inte anser att du gjort ett fel val för dig. Däremot har samma val med all säkerhet varit katastrof för mig.

Jag och mina vänner, där den stora majoriteten fått samtliga sina barn efter 30 är fullt nöjda med våra val. Vi har klarat av småbarnsåren, fixat tonåren. Har idag friska, väl fungerande vuxna barn som uppenbarligen är nöjda med deras uppväxt eftersom de väljer att gå samma väg som oss föräldrar.

Studera först, har pojk/flickvänner. Sonen lägger nu mellan 50 och 60 timmar i veckan på studier, ungefär som jag gjorde när jag pluggade. Vissa utbildningar kräver den insatsen periodvis.

Jag är nöjd med att jag fick barn när jag fick och framförallt är jag så nöjd med att jag inte fick barn med stolpskottet jag var tillsammans med innan.

Jo tack vet hur det är att lägga så mycket tid på plugg. Behövde inte ha 10 pojkvänner för det utan bestämde mig för en efter att legat runt lite i tonåren och bestämde mig sedan för att växa upp.

Tur att ni kunde få barn. Hoppas inte den dagen kommer när dina barn står inför valet att eventuellt behöva göra ivf för att de ihärdigt matats med hur bra det är att vänta sjukligt länge.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (1.) skrev 2021-02-27 09:18:47 följande:

Kan inte annat än hålla med. Jag träffade rätt man sent, inom 5 månader från att vi började försöka så hann jag få 2 missfall.

Det skär nästan i hjärtat när folk som ts säger såna här saker. Som att det är mitt eget fel att jag fått missfall, pga att jag inte träffade någon jag ville ha barn med på dom nästan 10 år jag var singel.

Nej det är inte ditt fel eller någonting du kan påverka.
  • Anonym (1.)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-27 15:24:34 följande:
    Nej det är inte ditt fel eller någonting du kan påverka.
    Fast jo, indirekt säger du ju att hade jag skaffat barn med random loser vid 20-25 så hade jag inte varit (enligt dig) gammal och med risk för "missbildningar och svåra förlossningar" (jag skulle iofs inte ens genomgå en vag. förlossning om jag så var 20 och elitidrottare, så där har vi ännu en kostnad för samhället, mitt kommande kejsarsnitt, men det kanske är okej om jag slipper bekosta samhället med ivf Flört).
  • Erika71
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-27 15:13:35 följande:
    Från din artikel:
    Det är viktigt att påpeka att även om vi på gruppnivå kan se en något ökad risk för spädbarnsdödlighet vid IVF så är den absoluta risken för varje individ väldigt låg. Det är också betryggande att veta att det inte finns en ökad dödlighetsrisk hos den här gruppen efter det första levnadsåret,

• Erika71
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-27 15:13:35 följande:
    Det är vida känt nyheter.ki.se/ivf-fodda-har-nagot-forhojd-mortalitetsrisk-under-livets-forsta-veckor bland annat. Kvinnor drabbas ju rent medicinskt svårare än mannen av stigande ålder när det kommer till fertilitet.

Massa anledningar förutom rädsla kring ivf men nej hade inte vågat bland annat pga spädbarnsdödligheten.

Men om det är så suuperviktigt att man måste ha bio barn får man väl ta sitt ansvar både män och kvinnor och starta tidigare då? Varför är det så otroligt viktigt att man måste ha biologiska barn? Om man verkligen inte kan och det innebär massa risker?

Jaa men ett ungt par kan ju inte skylla sig själva på samma sätt då de faktiskt startat i tid.

Ja valde äldre partner pga alla de anledningar jag redan nämnt för vi lever i ett samhälle där normen ser ut så att man som gammal ska skaffa barn. Jag är ju inte direkt gammal själv heller så jag kommer att orka längre.

Nu har vi konstaterat att du har fel runt ökad risk för spädbarnsdödlighet... nästa punkt har vi försökt berätta för dig, de flesta av oss har försökt i många år innan man tar till IVF- och då tar det också några år. Jag började försöka vid 30 men fick inte min son förrän 37 och många har det exakt som mig, dvs det finns ingen intention att bli en gammal förälder men vi har inget val (förutom adoption som du tycker att vi ska göra istället).

Du valde inte din partner, du upptäckte att du var gravid och den här normen du pratar om "man ska skaffa barn som gammal" vet jag inte var du har fått ifrån, det är absolut inget jag har hört talas om, runt 30 år är snittet på förstföderskor i Sverige idag vilket knappast är gammalt.

Ärligt talat känns det som att du startade den här tråden för att försvara dina egna val att bli en ung mamma och på något sätt kände ett behov av att trycka till de som redan har betalat ett högt pris för att få något du fått på ett enkelt sätt. Jättekonstigt och ocharmigt på många sätt.
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-27 03:46:03 följande:
    För att det är så samhället ser ut. Folk inser inte att de är vuxna förrän väldigt sent i livet. Jag hade förvisso kunnat välja en jämnårig strulputte som vill förverkliga sig själv på krogen några år och därmed fått vara beredd på att offra mycket för egen del. Därav låg jag aldrig med jämnåriga för att slippa den risken. Plus att äldsta ej var planerad var jag ändå villig att ta risken att ha oskyddat samlag och blev glad när jag fick veta jag var gravid.
    Men varför klagar du då på andra som tänker på samma sätt som du?
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning