• Anonym (Milori)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Hej... vet att detta kan skapa starka reaktioner och vill inte stöta någon i sidan... men har alltid undrat över hur folk som genomgår massa ivf-behandlingar orkar/tänker.

Som jag ser det är man generellt sett ganska gammal i Sverige när man börjar försöka skaffa barn. Rent biologiskt är ju det i många fall en omöjlighet och i många fall förknippat med ökade risker för missbildningar och svåra förlossningar. Faktum är att man inte är speciellt ung vid 30 men många tänker att de ska vänta till 35-40 typ.

Många tänker på att de vill festa, resa, utbilda sig, köpa och renovera hus först osv osv och känner sig inte redo och väntar och väntar och väntar.

Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

Nu pratar jag inte om folk som börjar i god tid typ 25-årsåldern och inte kan få barn. De ska få hjälp tycker jag personligen. Är inte emot ivf så men känns som att många 40-åriga gamla par försöker och försöker med ivf utan att lyckas hur många gånger som helst liksom.

Så min fråga är egentligen

1) varför skaffar ni inte barn tidigare?

2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?

4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?

5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?

6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

Har personligen själv 4 barn, skaffade första när jag fyllt 20. Jag är klar med barnafödande nu innan 30 års ålder. Har hög utbildning och körkort bil och ett fungerande äktenskap. Jag skaffade barn tidigt för att det var viktigt för mig med barn. Annars hade jag skitit i det. Hade definitivt inte försökt mig på massa svåra behandlingar i 40-årsåldern pga alla de anledningar som jag ställt i frågorna. Jag menar känns som att många i Sverige har svårt att acceptera sin biologiska ålders gång, att det ibland inte är meningen osv. Hur ser ni på detta? Hur tänker ni som håller på med ivf i sen ålder?

• Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning
  • sextiotalist
    Anonym (PF) skrev 2021-02-24 18:05:09 följande:

För ni blundar för sanningen och låter ego och okunskap kring basal biologi gå före.

Henne...? Nej folk går till personangrepp mot henne hela tiden, de som påstår sig vara vuxna och mogna som väntat med barn i decennier och fokuserat på sina egna behov. Ja men det är norm att så gamla människor håller på skaffa barn istället för att göra det tidigare och sedan får samhället ofta bekosta det. Folk tar sjukligt lång tid på sig att växa upp och vissa gör det inte alls. Det är jag jag jag hela tiden. Kan bäst vet bäst alltid

Suck.

Jag är en stolt äldre mamma. Precis som flera av mina vänner. Det är våra barn man hittar man på de högre utbildningarna och inte i fängelse (skulle vara intressant och se åldern på deras föräldrar) om man nu ska sänka sig till den nivån
  • Anonym (80h)
    Anonym (PF) skrev 2021-02-24 17:57:15 följande:

Det är biologi, bortom åsikter.

Det är mycket som är basal biologi som vi väljer att behandla: hjärtfel, diabetes, epilepsi, njursvikt. Om basal biologi sätter ribban för rätten till behandling, så är frågan vad som finns kvar att behandla.
  • sextiotalist
    Anonym (80h) skrev 2021-02-24 18:45:50 följande:

Det är mycket som är basal biologi som vi väljer att behandla: hjärtfel, diabetes, epilepsi, njursvikt. Om basal biologi sätter ribban för rätten till behandling, så är frågan vad som finns kvar att behandla.

Och hur ska man då förhindra oss defekta?

Tvångssterilisering? Tvångsaborter? LVU på barnen?
  • Anonym (PF)
    Anonym (80h) skrev 2021-02-24 18:45:50 följande:

Mm men vissa saker går ju att påverka inte sant? Gällande fertilitet har man ju en ansenlig mängd år på sig att ta ansvar för att skaffa barn om man vill det istället för att medvetet och egoistiskt vänta tills man är för gammal och stå och kosta staten massa pengar + ofta trycka ner folk som faktiskt väljer att skaffa barn i tid biologiskt och tar ansvar för dessa och lever ett vuxet liv och inte lallar runt och vägrar inse att de blir äldre.

KOL kan man förebygga genom att sluta röka, HIV genom att inte dela sprutor, ivf genom att skaffa barn i tid.

Ep exempelvis kan du inte förutse på samma sätt, eller hjärtfel även om man iofs kan se det redan på ultraljud ofta förutom de som sker när de föds då.

Men faktum kvarstår också att risken för flera sjukdomar hos barn ökar med föräldrarnas stigande ålder för vi är inte skapta att skaffa barn så jäkla sent som man gör här.
  • sextiotalist
    Anonym (PF) skrev 2021-02-24 19:09:13 följande:

Mm men vissa saker går ju att påverka inte sant? Gällande fertilitet har man ju en ansenlig mängd år på sig att ta ansvar för att skaffa barn om man vill det istället för att medvetet och egoistiskt vänta tills man är för gammal och stå och kosta staten massa pengar + ofta trycka ner folk som faktiskt väljer att skaffa barn i tid biologiskt och tar ansvar för dessa och lever ett vuxet liv och inte lallar runt och vägrar inse att de blir äldre.

KOL kan man förebygga genom att sluta röka, HIV genom att inte dela sprutor, ivf genom att skaffa barn i tid.

Ep exempelvis kan du inte förutse på samma sätt, eller hjärtfel även om man iofs kan se det redan på ultraljud ofta förutom de som sker när de föds då.

Men faktum kvarstår också att risken för flera sjukdomar hos barn ökar med föräldrarnas stigande ålder för vi är inte skapta att skaffa barn så jäkla sent som man gör här.

Ändå har kvinnor gjort det under alla tider
  • Anonym (PF)
    sextiotalist skrev 2021-02-24 19:07:44 följande:

Va

Sonen kom till naturligt.

Slarva?

Jag är så tacksam att jag aldrig gravid med de killar jag var tillsammans med.

Ja och det är bra men ifrån alla kan bli gravida efter 35 och det är beklagligt att detta uppmuntras. Vill man vänta står man i sin fulla rätt till det men jag har svårt att förstå hur man kan vänta så länge om det är viktigt för en med barn. Det är inte schyst mot barnet, mot samhället, mot sin kropp. Ofta funkar det inte och slutar med ivf.
  • Anonym (PF)
    sextiotalist skrev 2021-02-24 19:11:51 följande:

Ändå har kvinnor gjort det under alla tider

Så allt som har varit så i alla tider är bra?
  • Anonym (PF)
    sextiotalist skrev 2021-02-24 18:56:38 följande:

Och hur ska man då förhindra oss defekta?

Tvångssterilisering? Tvångsaborter? LVU på barnen?

Det kan du ju också fråga de som hackar på unga mammor här i tråden utan anledning. Nä tycker man borde kunna komma fram till det själv faktiskt.
  • molly50
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 17:02:05 följande:
    Till naturlig ålderdom hör nedsättning utav sinnesfunktioner, hjärnfunktioner, kroppsliga funktioner i organen bland annat. Hjärtfel och downs är något annat. Likaså diabetes typ två, hjärtsvikt osv som är vanligt förekommande sjukdomar hos äldre men som ofta är en följd utav att man har levt på ett visst sätt och det kan man därmed påverka.

På samma sätt kan man påverka massa negativa aspekter genom att inte vänta tills man är medelålders med att försöka skaffa barn.
    Det du drar upp här kan ju hända även med yngre.
    Så jag förstår inte vart du vill komma.

Sen det här med orken.
    Du är väl själv inte fyllda 30. Så vad vet du om hur mycket ork man har i olika åldrar?
    Jag var,som sagt.lite äldre när jag fick mina barn.
    Och varken jag eller min man hade några problem med orken.
    Jag hoppas att du inser att det kan vara olika från individ till individ.
  • Anonym (80h)
    Anonym (PF) skrev 2021-02-24 19:09:13 följande:

Du pressar in väldigt mycket obehagliga värderingar i dina inlägg. "medvetet och egoistiskt", "lallar runt". Många av oss som får barn sent i livet gör det för att vi gjort stora personliga uppoffringar, antingen för att gynna arbetsgivaren, eller för att främja samhället i form av forskning. Det är inte suparresor till Grekland, utan år av hårt arbete som bränt vår tid.

Jag vet inte vilken typ av människor du umgås med, men av dina inlägg att döma verkar de nöja sig med festande och slarv för att hamna i de situationer du beskriver. Varför umgås du med så otrevligt folk?
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning