• Anonym (Milori)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Hej... vet att detta kan skapa starka reaktioner och vill inte stöta någon i sidan... men har alltid undrat över hur folk som genomgår massa ivf-behandlingar orkar/tänker.

Som jag ser det är man generellt sett ganska gammal i Sverige när man börjar försöka skaffa barn. Rent biologiskt är ju det i många fall en omöjlighet och i många fall förknippat med ökade risker för missbildningar och svåra förlossningar. Faktum är att man inte är speciellt ung vid 30 men många tänker att de ska vänta till 35-40 typ.

Många tänker på att de vill festa, resa, utbilda sig, köpa och renovera hus först osv osv och känner sig inte redo och väntar och väntar och väntar.

Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

Nu pratar jag inte om folk som börjar i god tid typ 25-årsåldern och inte kan få barn. De ska få hjälp tycker jag personligen. Är inte emot ivf så men känns som att många 40-åriga gamla par försöker och försöker med ivf utan att lyckas hur många gånger som helst liksom.

Så min fråga är egentligen

1) varför skaffar ni inte barn tidigare?

2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?

4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?

5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?

6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

Har personligen själv 4 barn, skaffade första när jag fyllt 20. Jag är klar med barnafödande nu innan 30 års ålder. Har hög utbildning och körkort bil och ett fungerande äktenskap. Jag skaffade barn tidigt för att det var viktigt för mig med barn. Annars hade jag skitit i det. Hade definitivt inte försökt mig på massa svåra behandlingar i 40-årsåldern pga alla de anledningar som jag ställt i frågorna. Jag menar känns som att många i Sverige har svårt att acceptera sin biologiska ålders gång, att det ibland inte är meningen osv. Hur ser ni på detta? Hur tänker ni som håller på med ivf i sen ålder?

• Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning
  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-02-24 13:44:22 följande:

Vissa forskarutbildningar fungerar det utmärkt. Jag vet vänner som forskat vid sidan av sitt arbete, andra forskarutbildningar krävs det periodvis hög närvaro på arbetet och även en hel del av arbetet som måste förläggas på andra universitet i andra länder. 

Visst är man två, men det är ju skönt om båda är det skedet i livet att man kan pausa karriären ett tag och hjälpas åt under det tuffaste åren

Jo men fortfarande har vi en biologisk klocka att ta hänsyn till
  • Anonym (Milori)
    Anonym (E) skrev 2021-02-24 13:49:33 följande:

Nej, jag säger ju att det inte var du som sa det.

Jag säger ju också att det var du som sa att det "Äntligen kom lite seriös forskning!" om att någon annan sa det. 

Jag säger att du tror att det är seriös forskning.

Okej E, vad tror du att en spermie och en äggcell innehåller då?
  • Anonym (E)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 13:53:00 följande:
    Okej E, vad tror du att en spermie och en äggcell innehåller då?
    Arvsmassa förs vidare vid befruktning, ja. Vad har det med något att göra? Försämras allt som funnits i en spermie?

Är det seriös forskning att tro att "gener försämras"?
  • Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2021-02-24 13:57:52 följande:
    Arvsmassa förs vidare vid befruktning, ja. Vad har det med något att göra? Försämras allt som funnits i en spermie?

Är det seriös forskning att tro att "gener försämras"?
    Och då som sagt alltså arvsmassan. Och som sagt igen - alltså det som vi till mer än 98% delar med vissa apor etc etc? Blir det sämre med tiden? Man blir lite mindre Farmor Astrid, t ex?
  • sextiotalist
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 13:47:55 följande:
    Det var inte jag som sa det. Nu blandar du ihop det. Äggen blir av sämre kvalitet, sperman blir också det, man får i högre utsträckning svårare förlossningar som kräver lång återhämtning, risken för kromosomavvikelser och sjukdomar ökar. Vadå min uselhet varför kan du inte hålla dig saklig utan att hoppa på hela tiden som någon pitbull. Skärp dig. Nä, svårt då att länka seriös forskning i ämnet då man behöver ha ett konto för dessa. Man kan förvisso skriva ut dem men det hjälper ju inte här.
    Och det är efter 35 det börjar bli mätbara förändringar. Nu har man ju även en extra koll.
    Dessutom är det i väldigt individuellt.
    Men om det nu skulle vara så väldigt stor nedgång på kvaliteten. Hur kan man då förklara att områden med övervägande familjer med akademisk bakgrund och får barn sent, ofta har stabilare skolor, bättre studieresultat än områden med föräldrar som föder barn tidigt. 
    För hur som helst, så är det inte i områden där föräldrarna är äldst som är problemområdena. För om det skulle vara en så stor förhöjd risk, så skulle det vara väldigt många barn med problematik, och/eller fysiska funktionsnedsättningar i typ Lidingö, Djursholm, Nacka etc
  • Anonym (Gäsp)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 11:35:13 följande:

Är inte relevant här. Ja jag skriver slarvigt när jag skriver från mobilen. Oj då. Hoppas du kan förstå ändå på något sätt.

Du tog själv upp att du hade en hög utbildning (för att göra nån slags poäng?). Därmed ansåg du ju själv att det hade någon relevans. Då kan du ju gott dela med dig vilken utbildning det är också.

Verkar som att du tänker ungefär lika slarvigt som en trött tonåring också. Är det också mobilens fel?

Men ja, nu när du utbildat dig och skaffat barn kanske du kan fokusera på personlig utveckling och social kompetens? Verkar som att du har rätt mycket att ta igen där.
  • sextiotalist
    Anonym (Gäsp) skrev 2021-02-24 14:01:44 följande:
    Du tog själv upp att du hade en hög utbildning (för att göra nån slags poäng?). Därmed ansåg du ju själv att det hade någon relevans. Då kan du ju gott dela med dig vilken utbildning det är också.

Verkar som att du tänker ungefär lika slarvigt som en trött tonåring också. Är det också mobilens fel?

Men ja, nu när du utbildat dig och skaffat barn kanske du kan fokusera på personlig utveckling och social kompetens? Verkar som att du har rätt mycket att ta igen där.
    Hoppas hon inte är läkare, jag hade inte velat ha henne som läkare i varje fall.
  • Kjell2
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 13:18:17 följande:

Kjell det är inte lätt för alla kvinnor att bli gravida efter 30. Många män försöker lura dem att tro det.

Nej, och det är inte lätt för alla kvinnor att bli gravida vid 20 heller.

Det är inte lätt för alla 20-åringar att vara föräldrar.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Gäsp) skrev 2021-02-24 14:01:44 följande:

Gör jag ju också. Du borde också göra det. Min poäng var att man kan utbilda sig och skaffa barn samtidigt och man slipper således vänta tills det inte går längre och man är till åren. Vad jag är utbildad till är inte relevant.
  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-02-24 13:59:55 följande:

Och det är efter 35 det börjar bli mätbara förändringar. Nu har man ju även en extra koll.

Dessutom är det i väldigt individuellt.

Men om det nu skulle vara så väldigt stor nedgång på kvaliteten. Hur kan man då förklara att områden med övervägande familjer med akademisk bakgrund och får barn sent, ofta har stabilare skolor, bättre studieresultat än områden med föräldrar som föder barn tidigt. 

För hur som helst, så är det inte i områden där föräldrarna är äldst som är problemområdena. För om det skulle vara en så stor förhöjd risk, så skulle det vara väldigt många barn med problematik, och/eller fysiska funktionsnedsättningar i typ Lidingö, Djursholm, Nacka etc

En stor andel av de ofrivilligt barnlösa hittar man här också. Dessa har med en kvalificerad gissning åtminstone lättare att betala sina IVF-behandlingar själv än många andra.
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning