• Ju mer ju bättre

Regeringens el-fiasko

I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

• Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-11-13 13:02:25 följande:
    Självklart påverkar tyska el-priser även den svenska marknaden, särskilt EO4 som har stor efterfrågan och i stort sett ingen egen produktion av el.
    Padirac skrev 2024-11-11 06:51:57 följande:
    Anser du att svensk kärnkraft i EO4 skulle sänka priset på el i Tyskland?

Tror du att  mängden kärnkraftsel i EO4 i så fall skulle få lov att motsvara all tysk kol- och gasdriven elproduktion?
    Bristen på kärnkraft i både EO4, hela Sverige, Tyskland och hela Europa påverkar el-priserna i både EO4, hela Sverige, Tyskland och hela Europa.

Exakt var kärnkraft måste vara belägen och i vilken storlek för att få effekt på el-priserna i någon relaterad region är en annan fråga som jag inte har exakta svar på, men troligen har det en större effekt i den region där kärnkraften i så fall finns, exempelvis i ett av Sveriges el-områden, i synnerhet om området annars importerar dyrare el. Men mest effekt på el-priserna får vi om alla länder och regioner inom den gemensamma el-marknaden ersätter dyrare fossila kraftkällor med kärnkraft.Antagligen så mycket att vi aldrig behöver importera dyrare el från fossila bränslen ute i Europa.

På fråga B är svaret tillräckligt mycket kärnkraft tillsammans med överföringskapacitet för att täcka Tysklands behov .

Då skulle Tyskland få tillgång till billig svensk el, subventionerad av svenska skattebetalare kanske?

Importbehovet  är över året försumbart i förhållande till exporten som driver upp priserna.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-13 06:14:56 följande:
    Har du undersökt premisserna för din fråga och dina påståenden ?

Nä..

Vilka är vindkraftbolagens kunder? Det framgår av länkade artiklar.   Elhandelsbolag, elkraftbolag  och större industrier uppges. Vad gör de med elen? 

Tror du att det är bekvämlighet och inte möjliga vinster som styr affärsbeslut inom tjänstesektorn? 

Många märkliga premisser och uppfattningar.
    Så du har ingenting att styrka dina påståenden med utan hänger dig som vanligt till att blott fultolka allt som fultokas kan.

Jag tycker att det sammanfattar kompetensen i lägret där man bland annat anser att ekonomiska frågor borde studeras empirisk.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-11-13 19:09:45 följande:
    Så du har ingenting att styrka dina påståenden med utan hänger dig som vanligt till att blott fultolka allt som fultokas kan.

Jag tycker att det sammanfattar kompetensen i lägret där man bland annat anser att ekonomiska frågor borde studeras empirisk.
    Jag behöver ju inte styrka det du påstår att jag menar - varför skulle jag behöva styrka det som finns i ditt huvud?  

Vindkraftbolagens ekonomiska avtal, transaktioner, bokföring och resultat kan defintivt studeras empiriskt.  Värför skulle det inte gå att göra det - det är ju där siffrorna finns om var deras förluster kommer från.  Eller menar du någonting annat?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-11-13 16:04:59 följande:
    På fråga B är svaret tillräckligt mycket kärnkraft tillsammans med överföringskapacitet för att täcka Tysklands behov .

Då skulle Tyskland få tillgång till billig svensk el, subventionerad av svenska skattebetalare kanske?

Importbehovet  är över året försumbart i förhållande till exporten som driver upp priserna.
    Tyskland måste också ta ansvar i att investera i stabil och fossilfri el-produktion. Att de inte gör det i nuläget innebär problem för både Sverige och övriga Europa. I nuläget får varje land själva betala kostnaderna för att försöka runda de problemen.
    Konsekvenserna av att avveckla kärnkraft är dock högst påtaglig med Tyskland som exempel.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-13 19:35:22 följande:
    Jag behöver ju inte styrka det du påstår att jag menar - varför skulle jag behöva styrka det som finns i ditt huvud?  

Vindkraftbolagens ekonomiska avtal, transaktioner, bokföring och resultat kan defintivt studeras empiriskt.  Värför skulle det inte gå att göra det - det är ju där siffrorna finns om var deras förluster kommer från.  Eller menar du någonting annat?
    Alla ser dina påståenden: att aktuella vindkraftsbolag skulle ha klarat sig bättre genom att köpa in el via 'prissäkrade avtal' än att vända sig till spotmarknaden.

Du kan med andra ord sluta fultolka ärendet bara för att jag formulerade mig klumpigt - vad jag bemöter är uppenbart.

Empiri = studier som baseras på erfarenheter. Ekonomi och marknad studeras rationellt. Helt enkelt 'räknar man på saken' istället för att upprepat prova någonting för att se om resultatet blir det samma.

Det är väl enbart inom det offentliga som man kan tänka sig att ekonomiskt ansvariga bedriver empiriska studier. 😁
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-11-13 22:14:06 följande:
    Alla ser dina påståenden: att aktuella vindkraftsbolag skulle ha klarat sig bättre genom att köpa in el via 'prissäkrade avtal' än att vända sig till spotmarknaden.

Du kan med andra ord sluta fultolka ärendet bara för att jag formulerade mig klumpigt - vad jag bemöter är uppenbart.

Empiri = studier som baseras på erfarenheter. Ekonomi och marknad studeras rationellt. Helt enkelt 'räknar man på saken' istället för att upprepat prova någonting för att se om resultatet blir det samma.

Det är väl enbart inom det offentliga som man kan tänka sig att ekonomiskt ansvariga bedriver empiriska studier. 😁
    Har du formulerat dig klumpigt?

Ja, det händer alla, så det är inget att gnällas över.

Med empiri avsåg jag - Empiri (av grekiska ????????, erfarenhet) innefattar erfarenheter och sinnesintryck som ligger till grund för upplevelse, tolkning eller slutledning - snarare än teoretiserande.

Att ekonomi och marknad studeras rationellt är ju inte heller sant, titta på vilka insatser som fått Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne.

"för deras empiriska forskning om orsak och verkan i makroekonomin"

"för deras empiriska analys av tillgångspriser"

. ...

Och sen 2017s prisvinnare 

Vad påverkar människors beslut? Thaler har gjort flera experiment där han har undersökt hur människor väljer i olika situationer: vad de skall köpa eller hur de skall pensionsspara. Resultaten visar att vi inte alltid är rationella i våra val. 
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-13 23:18:28 följande:
    Har du formulerat dig klumpigt?

Ja, det händer alla, så det är inget att gnällas över.

Med empiri avsåg jag - Empiri (av grekiska ????????, erfarenhet) innefattar erfarenheter och sinnesintryck som ligger till grund för upplevelse, tolkning eller slutledning - snarare än teoretiserande.

Att ekonomi och marknad studeras rationellt är ju inte heller sant, titta på vilka insatser som fått Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne.

"för deras empiriska forskning om orsak och verkan i makroekonomin"

"för deras empiriska analys av tillgångspriser"

. ...

Och sen 2017s prisvinnare 

Vad påverkar människors beslut? Thaler har gjort flera experiment där han har undersökt hur människor väljer i olika situationer: vad de skall köpa eller hur de skall pensionsspara. Resultaten visar att vi inte alltid är rationella i våra val. 
    "Vad som är fallet i fråga om vindkraftbsbolagen är en empirisk fråga."

Du vet mycket väl vad du har skrivit så att börja prata om marknad och ekonomi i stort - bara för att du fick tillfället - är i förvisso i linje med din diskussionsteknik i övrigt men det ges inte mycket för det.

Hade du överhuvudtaget någonting som styrker det som du tidigare har påstått eller tänker du bara fly undan svar i sak med fultolknigar och distraktioner?

Själv har jag exempelvis visat diagram som visar hur rörliga avtal blir billigare i längden än fasta. Och utan elbolagens påslag och avgifter så blir det naturligtvis ännu billigare i längden att köpa elen på spotmarknaden.
  • Mickezzz

Undrar fortfarande varför svenskarna klagar på elpriset.
    När det var som dyrast i Sverige var det nästan dubbelt så dyrt i andra delar av Europa.

Sverige är en av dom största exportörerna av el, hade inte marknaden varit öppen så klart elpriset varit betydligt lägre i Sverige, men hur hade investeringsintresset sett ut då?
    Elbolagen säljer till högstbjudande precis som alla andra bolag.
    Och elpriserna för ca 2 årsen berodde enbart på rysslands krig då alla skulle sluta med gas och gå till el, omställningen gick alldeles för snabbt men nu har man hittat alternativ och elen bilvit billig igen.
    i Oktober betalade vi i elzon 3 precis över 1
    kr kWh ink skatter.
    Det anser jag väldigt billigt jämnfört med tex Spanien Mm.

• klyban
    Digestive skrev 2024-11-14 00:41:57 följande:

Du vet mycket väl vad du har skrivit så att börja prata om marknad och ekonomi i stort - bara för att du fick tillfället - är i förvisso i linje med din diskussionsteknik i övrigt men det ges inte mycket för det.

Hade du överhuvudtaget någonting som styrker det som du tidigare har påstått eller tänker du bara fly undan svar i sak med fultolknigar och distraktioner?

Själv har jag exempelvis visat diagram som visar hur rörliga avtal blir billigare i längden än fasta. Och utan elbolagens påslag och avgifter så blir det naturligtvis ännu billigare i längden att köpa elen på spotmarknaden.

Du glömde ta med vad som går kolla, men kanske du är nu inne på att de inte har bokföring heller.

Vi vet detta du skriver inte har mycket med vindkraft att göra alls, utan bara om deras dåliga affärer.
    Vad argumenterar du för ens, kan vara bra för någon och veta, om du nu ens vet själv.

Mickezzz skrev 2024-11-14 05:58:19 följande:

Undrar fortfarande varför svenskarna klagar på elpriset.
    När det var som dyrast i Sverige var det nästan dubbelt så dyrt i andra delar av Europa.

Sverige är en av dom största exportörerna av el, hade inte marknaden varit öppen så klart elpriset varit betydligt lägre i Sverige, men hur hade investeringsintresset sett ut då?
    Elbolagen säljer till högstbjudande precis som alla andra bolag.
    Och elpriserna för ca 2 årsen berodde enbart på rysslands krig då alla skulle sluta med gas och gå till el, omställningen gick alldeles för snabbt men nu har man hittat alternativ och elen bilvit billig igen.
    i Oktober betalade vi i elzon 3 precis över 1
    kr kWh ink skatter.
    Det anser jag väldigt billigt jämnfört med tex Spanien Mm.

För vi har en prisnivå som vi vill ha kvar.
    Men denna regeringen gör vad de kan för hindra att den förblir billig, och speciellt för de i sönder som får smaka på höga elpriser för vara Sverige.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-11-14 00:41:57 följande:

Menar du att det inte går att undersöka de verkliga, empiriska, förhållandena i fråga om varför enskilda vindkraftsbolag gått med förlust?  Är det en a priori eller teoretiskt modell som avgör det?

Jag begriper inte vad du menar faktiskt. Och det är säkert inte ditt fel.

Distraktionerna ja..   att ekonomi inte skulle gå att undersöka empiriskt trots att flera 'nobelpris' i ekonomi' (ja, det är fel namn) delats ut till empirisk forskning inom just ekonomi..   varför drog du fram den där distraktionen ur..  ur  ..  hatten.

Jag antar att alla företag som bundit sig till långa fastprisavtal går back för att de inte har rörligt timpris baserat på spotmarknadspriser?

Jag begriper faktiskt inte heller vad det tjaffsas om,  det är väl fastslaget att vindkraftsbolagen med dåliga PPA-avtal gått back pga dessa. 

Räcker det inte?  Handlar diskussionen nu om rörliga avtal eller fast avtal är mest fördelaktiga, eller billigast över tid?

Det är väl en helt annan fråga, eller distraktion som vi kan ägna tid till om du vill gräva mer i det.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko