Padirac skrev 2024-11-10 15:10:35 följande:
Är det obegripligt vad Fortum skriver om PPA?
Är det möjligt att förstå vilka som säljer och köper el? Är det ICA och Arla?
"Power purchase agreements (PPAs), also known as long-term electricity purchase agreements, provide predictability and stability to both the power generator and the purchaser."
Odenberg om nedstängningen av kärnkraften i södra Sverige
second-opinion.se/odenberg-osakliga-grunder-for-m-avhopp/
Som Moderaternas energipolitiske talesman 1994 ? 1998, ledamot av den tidens parlamentariska energikommission och förhandlingsman med regeringen misslyckades jag gruvligen med att stoppa en politisk stängning av de två kärnkraftsreaktorerna i Barsebäck. Men jag lyckades i alla fall med att förändra mitt eget parti från ett parti som var för vissa slag av elproduktion och emot andra.
... (och sen om energiöverenskommelsen 2016)..
Genom överenskommelsen avskaffades den förhatliga kärnkraftsskatten som mot slutet stod för en tredjedel (!) av kostnaden för att producera kärnkraftsel i Sverige. Att nu svika den uppgörelse där man fick denna framgång inger inte förtroende och jag avundas inte Lars Hjälmered som nu lojalt har att försvara den nya linjen.
Jag har också noterat att den kärnkraftsskatt man fick avskaffad i en del tidningsartiklar har kallats för den ?socialdemokratiska straffskatten på kärnkraft?. Skatten höjdes onekligen 2015 med knappt 17 procent av den tillträdande Löfven-regeringen. Däremot är det diskutabelt om det var den höjningen eller en tidigare som puttade Ringhals 1 och 2 över lönsamhetsstupet. Den mest drakoniska höjningen av kärnkraftsskatten genomfördes nämligen 2008 av en alliansregering där Anders Borg var finansminister.
När Ulf Kristersson i Aktuellt lät meddela att Moderaterna inte längre vill ?vara med och administrera avvecklingen av svensk kärnkraft? så kan jag inte bli annat än matt och undra vilken planet han befinner sig på. Vilken avveckling? Vems avveckling?
Inga politiska beslut har fattats om avveckling. Tvärtom har politiken genom energiöverenskommelsen gett fortsatt klartecken för nya investeringar i kärnkraft. Att sedan ingen är intresserad är en annan sak. Men det finns ingen som administrerar en avveckling, utom elmarknaden.
Jaha? Jag väntar fortfarande på poängen för det hänger inte ihop med vindkraftsbolag som har tecknat olönsamma PPA-avtal och samlat på sig skulder i miljardklassen.
Riksrevisionen om den nedstängda kärnkraften:
Riksrevisionen har granskat fem av de politiska beslut som haft störst påverkan på elsystemet (se faktaruta nedan). Ett exempel är höjningen av effektskatten på kärnkraft 2015 (skatten hade funnits sedan 2000 och hade höjts i omgångar av tidigare regeringar).
Enligt rapporten bidrog den sista höjningen av effektskatten kombinerat med bland annat låga elpriser att fyra kärnkraftsreaktorer lades ned i förtid, vilket försämrade effektbalansen i södra Sverige och ledde till sämre driftssäkerhet i elsystemet.
www.energi.se/artiklar/2023/september-2023/riksrevisionen-riktar-skarp-kritik-mot-politiska-energibeslut/