Regeringens el-fiasko
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
Drt ser alltså ut som att gamla produktionsanlöggningar ä de som bidrar med vinster och att vindkraften subventionerats för att ersätta kolkraft och att det 2010 inte var ett alternativ med ny kärnktraft i Sverige . det var först 2016 som den bortre parentesen för kärnkraft togs bort.
Vidare var Sverige kanske detenda landet i Europa och världen som redan 2009 beslutade om att kärnrkaften inte skulle subventioneras utan stå för sina egna kostnader.
från wikipedia
"I samband med borgerliga Alliansregeringens styre (2006?2014) slöts en överenskommelse mellan partierna Moderaterna, Centerpartiet, Folkpartiet (nu Liberalerna) och Kristdemokraterna som innebar att man accepterade utbyggnad av nya kärnkraftsreaktorer men att kärnkraften skulle bära sina egna kostnader, det vill säga utan statliga subventioner. Samtidigt beslutades att subventioner skulle ges till vindkraft och solkraftverk. Överenskommelsen som offentliggjordes den 5 februari 2009 innebar ett genombrott för de borgerliga partierna som fram till det datumet varit splittrade i energifrågan, framförallt med anledning av Centerpartiets tidigare motstånd mot kärnkraft."
Och när jag sen kom till hur hen vill ha pengar via swish och annbat, så inser man att det är inte mycket att hänga i granen längre.
Du glömmer biten att det dom tjänar pengar är på sprida desinformation och lögner.
Och det är vad annan normal media gör, sure någon enstaka gång får dom det fel
Men det är just pga jag är tillräckligt smart att jag inte går på dessa YouTube-kanaler ord på en rad som ignorerar fakta, och sitter tigger pengar för sprida desinformation och konspirationer.
Men du gör och det vi nu ser är hur du försvarar att du länkar desinfromation och konspirationer.
Inte undra på att du har så många fel och när dom lurar dig så enkelt.
För du anser dig veta bättre än vattenfalls beslut, du tror att vinden inte alltid blåser är ett argument för något.
Det mest intressanta är varför går du på det dom säger och sen tror inte v erkligheten länrge existerar, du vet som vattenfalls ekonomiska beslut att inte renovera två reatorer och ta delar för dessa för spara pengaroch i en tid ynka +30miljarder i förluster.
Förstår du hur mycket pengar 30miljarder är?
Och varför inbillar du dig att ett marknadsmässigt bolag skulle strunta i denna förlust menar du?
Sen steg två in i närtid och hur man ska låtsas om att det inte var nazisten putin som skapat problemen.
För före så var det bara ett problem som hade lång lösningstid på sig.
Men det som är rätt intressant också, det är hur vi ser att ni är flera som attackerar annan energi än kärnkraft och det finns inte ens någon som kan bygga dom åt oss idag.
Kontentan med dessa attacker, det är att man inser att man vill Sverige illa och när man inte tillför energi innan 2040, eller om det ens är klart då.
Någon som är sugen och gissa på hur mycket budgeten kommer överskridas?
Jag gissar på MINST 100%.
Har alltid varit fascinerad över att de som inte har en jävla aning om saken, säger sig veta bättre.
Man ställer sig frågan varför viss fakta inte får existera, och vad inbillar dom sig genom exkludera fundamental fakta för.
Det blir till en svår fascination faktiskt, och man undrar hur de resnoerar.
För nu känns det som resonemanget är, "Om jag tar med denna fakta, så kommer jag aldrig kunna föra mitt narrativ eller agenda.".
I början och när denna desinformation kom, så trodde man att de inte visste om vad som var.
Sen förklarade vi, och ingen fakta har fastnat alls för dom.
Men jag antar det handlar om att de är ledsna att de har fel, för det är vldigt udda att de fortsätter desinformera samma sak.
Och svaret till alla dessa, och det är att ni sitter inte inne på någon sanning och ni vet inte bättre och pga först av allt så saknar ni kompetensen och två så går det inte låtsas bort fakta.
Som sagt vad riktigt sjukligt fascinerande att vissa inte kan ta in så enkel fakta.
Intressant, inte ett enda ord du skriver ändrar +30miljarder i förluster krävde en åtgärd.
Men kanske det är din idé för företag att bara köra på när man blöder svårt?
Haha, detta är en desinformation de kör med också.
Och frågan är hur många ggr har ni berättat detta för dom, och inte än är dom ens nära att återge det korrekt.
Undrar vad som gått sönder när fakta inte för existera, och även när de gör det medvetet.
Så undrar man varför de skriver saker de redan vet är inkorrekta.
Rätt intressant att utfallet blev så med den reaktorn.
Abnorma kostnader och sen handbromsen drogs det tvärstopp med.
Vet inte om du kommer ihåg, de älskade ta upp det kärnkraftverket i sina inlägg innan, nu vill de bara låtsas om att Finland inte har någon kärnkraft alls
Det finns ju många alternativ, men dessa motarbetar dagens regering.
Som tex att de vägrade bidra med infrastrukturen till en vindkraftsfarm, något som normalt görs av denna typen av infrastruktur.
Jag är inte emot kärnkraftverk, dock känner jag en stor tveksamhet att vi ska bygga dessa som är så smutsiga mot jämförelsen för nästa generation kärnkraftverk.(Som tyvärr är en bit bort.)
Men 6st och skuldsätta Sverige med dessa abnorma summor, det är något som hamnar under kategorin korkat faktiskt.
Och sen steg två, det finns ingen ens som kan bygga dessa kärnkraftverk åt oss.
Och inte heller adresseras personalfrågan, och utan personal så spelar ju det ingen roll om de är gratis, då kommer bara stå där som monument då.
Vad det gäller el-producenternas kostnader får vi inte glömma fastighetsskatten.
Förslag på dramatiskt höjd fastighetstaxering för elproduktion - Energiföretagen Sverige (energiforetagen.se)
Varför?
Undrar då du glömde av att berätta detta.
Annars är fastighetsskatt baserat på husets taxering och dess standard.
Och har man en högre standard, så blir skatten högre, vad är för fel med det?
Detta har jag lärt mig att det retar vindkraftshatarna svårt och att vindkraften bär sina egna kostnader.
(Och det är nu en del vill prata om infrastruktur som stat och regeringen brukar stå för, men eftersom dagens regering har ett krig mot vindkraft, så vägrade dom.)
Och tänk alla år vi hörde hur subventioner är så hemska, och nu ska vi ha en subvention som kommer skuldsätta Sverige svårt och får vindkraftsubventionera genom åren se ut som kaffepengar i jämförelsen.
Det fromleriet man fick ta del av där, är helt makalös, och rätt komiskt se hur de inte vill veta av detta längre.
Rätt intressant att utfallet blev så med den reaktorn.
Abnorma kostnader och sen handbromsen drogs det tvärstopp med.
Vet inte om du kommer ihåg, de älskade ta upp det kärnkraftverket i sina inlägg innan, nu vill de bara låtsas om att Finland inte har någon kärnkraft alls
Det finns ju många alternativ, men dessa motarbetar dagens regering.
Som tex att de vägrade bidra med infrastrukturen till en vindkraftsfarm, något som normalt görs av denna typen av infrastruktur.
Jag är inte emot kärnkraftverk, dock känner jag en stor tveksamhet att vi ska bygga dessa som är så smutsiga mot jämförelsen för nästa generation kärnkraftverk.(Som tyvärr är en bit bort.)
Men 6st och skuldsätta Sverige med dessa abnorma summor, det är något som hamnar under kategorin korkat faktiskt.
Och sen steg två, det finns ingen ens som kan bygga dessa kärnkraftverk åt oss.
Och inte heller adresseras personalfrågan, och utan personal så spelar ju det ingen roll om de är gratis, då kommer bara stå där som monument då.
Vad det gäller el-producenternas kostnader får vi inte glömma fastighetsskatten.
Förslag på dramatiskt höjd fastighetstaxering för elproduktion - Energiföretagen Sverige (energiforetagen.se)
Ja och nej, och ett stort nej på garanterad.
Kärnkraftverk är MYCKET avancerad utrustning och det pris som de budgeterat för i Sverige kommer aldrig uppfyllas att det inte går över.(Jag gissar på MINST 100% överskridande av budget.)
Den som är saklig kommer alltid komma fram till samma som jag gör och att även kärnkraftverk behovs.
Jag är väl egentligen ingen som ser vindkraft som lösningen på allt, dock ger den energi och det är rätt perplexande att se alla dessa attacker mot vindkraft och aktivt motarbeta den på regeringsnivå.
Och när regeringen inte hjälpte till med infrastrukturen, så var det direkt förvånande och resultatet blir en dyrare el i söder.
Har svårt och tänka mig de som har röstat på högerblocket är speciellt nöjda med det, ändå står dom där och hurrar över det.
Personligen skulle jag hellre väntat till nästa generations kärnkraftverk, då de är effektivare och ger dramatiskt mindre avfall.
Och där skulle en investering i något verkligen vara en klokare investering, idag är det mot lite korkat faktiskt.
Dock så är denna teknik lite för långt fram, men bygga sex reaktorer som producerar en massa avfall.
Det är inte speciellt intelligent, 1-2 reaktorer låter mer välavvägt än 6.
Sen är det lustigt att det finns så många som kramar kärnkraftverk och aktivt motarbetar vindkraft.
Och det mest komiska är att det inte ens existerar någon som kan bygga dom åt oss och som är moraliskt försvarbart.(Det är därför jag misstänker att kärnkraftskramarna går rysslands ärenden, men det är inte aktuellt att köpa kompetens där ifrån.)
Så vem inbillar dom sig ska bygga kärnkraften ens????
Två, personalen, varför adresseras inte den för?
För de mer avancerade jobben har enormt långa utbildningar, möjligtvis en enkel tekniker går rätt snabbt att utbilda om den har kompetens för utbildningen.
Utan personalen, så spelar det ingen roll om man byggt klart ens, de går ju inte starta ändå pga personalbrist.
Sen vet jag det är ett par svårigheter till, men minns inte dessa exakt.(Finns i tråden någonstans, men orkar inte leta i så många inlägg.)
Men de svårigheterna gör också så att det tom kan vara omöjligt att bygga inom en viss tidsperiod.
Och avslutningsvis och som jag säger, all energi behövs och det saknas logik att utesluta en som av någon konstig och underlig anledning är ofta en väljare av SD.(Den är oerhört fascinerande, kanske det har med SD resor till ryssland krim och göra och som de vägrar berätta vad de gjorde där.)