BF Juli 2021
En tråd för oss med BF i juli 2021.
En tråd för oss med BF i juli 2021.
Be om lergigan comp och om inte det fungerar så går man vidare till primperan
Efter att jag var in och fick dropp har jag även Beviplex forte på inrådan av läkaren, det är receptfritt B vitamin som kan hjälpa, ska äta 3 om dagen i 4veckor.
Så fort jag går ur 1a trimestern ska jag börja med ondansetron istället, tyvärr finns det en liten risk för gomspalt hos barnet i första trimestern så i Sverige avråder vissa läkare det i trimester 1. Med ena dottern åt jag det från v9 och i andra länder tolkar man risken så liten att man tar den direkt. Tror det var 3 barn på 10.000 som föddes med gomapalt eller så, det var ingen jätte hög risk.
Hur mår ni? I natt hade jag så svårt att sova för att det värkte så i livmodern. Jag brukar knappt ha mensvärk så är inte alls van vid känslan.
Någon som berättat för någon om graviditeten än? Jag har berättat för min mamma endast :) funderar på att kläcka nyheten på julafton för resten av familjen med syskon osv. Kommer vara i v. 12 då ungefär!
Någon som berättat för någon om graviditeten än? Jag har berättat för min mamma endast :) funderar på att kläcka nyheten på julafton för resten av familjen med syskon osv. Kommer vara i v. 12 då ungefär!
Idag har jag haft typ kramper i ena sidan, känts som en boll som stramar till o sen släpper av. Har varit lite orolig. Tänker på sånt där utomkvedshavandeskap. Och så hade jag mitt hälsosamtal med BM idag men hon trodde de va att de växer. O har jag inga blödningar är de okej o de har jag ju inte haft. O de har avtagit. Men när man kommit till v.9 är man bara så oeolog att nåt ska hända. Man har ändå kommit en bit liksom..
Jag har inte berättat för någon än men min partner har berättat för typ hela sin släkt samma dag som vi plussade, haha. Är bara i vecka 5 och otroligt orolig för missfall! Dessutom blev jag matförgiftad häromdagen och fick extrema magsmärtor och kräkningar i några timmar. Hoppas inte graviditeten drabbades av det.
Berättade för min chef idag! Känns bra att hon vet. Ifall något händer eller så. Men jag mår rätt illa till o från o måste äta extra osv så jag är inne på att berätta för de andra också snart. Känns lite tidigt men ändå nödvändigt då vi jobbar tight ihop och har mycket stress o press så de äe bea om de förstår mig om jag inte mår bra
Är också gärna med i fb gruppen om det finns plats, bf 26 juli :) Är inte så van vid familjeliv och tycker det är svårt att följa inläggen..
Vecka 5+3 idag. Tycker illamåendet ökar för varje dag... Inte så farligt som för vissa men såhär illa har jag inte mått i någon tidigare graviditet. Främst när jag är hungrig och känner för det mesta "urk" inför all sorts mat.
Har skrivit in mig på mvc, gjorde det för att gynmott hänvisade mig dit för läkarbesök o tidigt vul. Ska göra det på tisdag i vecka 6+0. Förra graviditeten var utomkvedes så därför ska de bekräfta att denna förhoppningsvis sitter rätt :)
Tråkigt att behöva avboka tid vid ev missfall, förhoppningsvis händer det inte nån av oss. Om det gör det är tips att avboka via 1177, jag har tyckt det varit jobbigt att ringa, kändes bättre att bara skriva rett kort meddelande.
Är i v 7 imorgon och illamåendet har slagit till ordentligt redan. Förra graviditeten mådde jag illa mellan v 7-17 och fick gå på Lergigan Comp ca 3-4 tabletter om dagen för att kunna arbeta. Kände tendenser till illamående redan i början av veckan (v.6) och tog därför kontakt med min läkare och fick utskrivna tabletter denna gång med då de troligen skulle bli likadant. Har tagit igår och idag men trots tabletter idag mår jag illa.. är rädd att de blir ännu värre denna gång.. usch!!! Men, bara att stå ut och vara tacksam för att de troligen är ett levande pyre för inne (mådde inte alls illa min första graviditet som slutade i MA). Så håller hoppet uppe att de lever denna gång.
Hur mår ni andra?