• Ciccilee

BF Juli 2021

Hej allihopa:)

Jag tog test igår som visade plus. Min mens var en vecka sen. Det är mitt första barn om Det går vägen.

Har mått sjukt illa sedan dagen efter min mens skulle ha kommit, är trött och har väldigt ömma bröst.

Har ingen aning om hur jag räknar vecka eller bf?

• Ciccilee

Jag kommer inte gå med i någon fb grupp heller, så jag stannar här!

Jag har mått så sjukt illa sedan dagen efter min mens skulle ha kommit. Mår illa av att äta och mår illa av att inte äta, vissa lukter startar kräkreflexerna på en gång.

Har också väldigt ömma bröst och haft lite lätt molvärk till och från sedan nån dag innan mensen skulle ha kommit. Nu har också tröttheten slagit till för mig, vet inte om de är graviditeten i sig eller om jag äter dåligt pga illamåendet. Kanske en kombo?

Jag är för övrigt 34 och detta är mitt första barn om det går vägen :)

Jag har inte så bra koll på hur man räknar gravidveckor och bf, men kollade på 1177 och då blir bf 17 juli också laddade jag ner appen preglife som säger 16 juli. Det står på båda ställen att jag är i vecka 6 iallafall (5+2)

Hur tidigt ringer man barnmorska egentligen? Så mycket nytt gör mig nu!

• Ciccilee

Ah, förstår. Hoppas det går vägen den här gången då. Kissnödigheten glömde jag nämna.. Springer på toa hela tiden.... ???? Men det känns ändå lindrigt jämfört med illamåendet

• Ciccilee
    LyCKa55 skrev 2020-11-16 18:55:00 följande:

Spännande med första! Här känns de som allt kom tidigt för att kroppen känner igen de. Eller nåt. För med dom andra två har jag inte haft så mycket symtom så tidigt.

Jag har bf 5-6juli beroende på vart jag räknar ut de. Men de brukar ju kunna flyttas vid Ultraljudet. Jag är i v.8 imorgon(7+0).

Man ringer MVC när man vet att man är gravid. Men de gör ju inget att vänta lite men de är lättare att hitta en tid som passar dig lite innan. Jag som fått två barn innan ska inte komma förrän v.9 på inskrivning. Men du som inte fått innan ska nog komma typ v.7

Väldigt spännande! Fick höra av en gynekolog för 3 år sedan att jag inte kommer kunna bli gravid naturligt då jag enligt denne saknade ägglossning helt.

Denna graviditet kom helt naturligt? Känns overkligt!

Tänkte ringa barnmorska idag men har legat till sängs hela dagen, illamående och kräkts ett antal gånger.. Levt på salta kex idag mellan kräkningarna.

Kanske får till ett samtal imorrn :)
  • Ciccilee

Jag har tid hos barnmorskan på måndag till veckan. Hon beräknade att jag var i v. 6 (5+4 idag). Det känns lite pirrigt nu med allt det här. Allt är så nytt för mig som aldrig varit gravid. Glömde dock fråga om man tar med sug partnern på besöket.. Vet inte hur det är såhär i corona tider..

• Ciccilee
    drömmaromsmått skrev 2020-11-18 09:04:41 följande:

Hade nog hellre haft lite lagom med symtom, inte vara sängliggande för att minsta rörelse sätter igång en kräkparad.

Skulle jag ha en bättre dag så är det inte någon ide att kliva upp då heller för det gör att nästa dag blir värre, så mina dagar spenderas i ett mörkt rum i plant läge sen två veckor tillbaka

Låter jobbigt.. Jag är också sängliggande.. Alla rörelser får mig att kräkas. Lever på salta kex i princip. Fick tipset av barnmorskan att köpa postafen.. Så får väl prova om det funkar
  • Ciccilee
    drömmaromsmått skrev 2020-11-18 09:40:34 följande:

Be om lergigan comp och om inte det fungerar så går man vidare till primperan

Efter att jag var in och fick dropp har jag även Beviplex forte på inrådan av läkaren, det är receptfritt B vitamin som kan hjälpa, ska äta 3 om dagen i 4veckor.

Så fort jag går ur 1a trimestern ska jag börja med ondansetron istället, tyvärr finns det en liten risk för gomspalt hos barnet i första trimestern så i Sverige avråder vissa läkare det i trimester 1. Med ena dottern åt jag det från v9 och i andra länder tolkar man risken så liten att man tar den direkt. Tror det var 3 barn på 10.000 som föddes med gomapalt eller så, det var ingen jätte hög risk.

Jag har fått lergigan comp utskrivet nu. Hoppas verkligen det fungerar. Det känns som att jag legat i konstant magsjuka sedan dagen efter min mens skulle ha kommit och det släpper liksom inte.. :/ börjar bli sjukt jobbigt!
  • Ciccilee
    Limeblad skrev 2020-11-23 11:06:29 följande:

Hur mår ni? I natt hade jag så svårt att sova för att det värkte så i livmodern. Jag brukar knappt ha mensvärk så är inte alls van vid känslan.

Jag har också molvärk till och från i livmodern. Det började redan dagen efter min förväntade mens. Verkar vara rätt vanligt som min barnmorska sa vid första besöket här om dagen.
  • Ciccilee

Någon som berättat för någon om graviditeten än? Jag har berättat för min mamma endast :) funderar på att kläcka nyheten på julafton för resten av familjen med syskon osv. Kommer vara i v. 12 då ungefär!

• Ciccilee
    Blåstjärna skrev 2020-11-28 09:52:32 följande:

Är i v 7 imorgon och illamåendet har slagit till ordentligt redan. Förra graviditeten mådde jag illa mellan v 7-17 och fick gå på Lergigan Comp ca 3-4 tabletter om dagen för att kunna arbeta. Kände tendenser till illamående redan i början av veckan (v.6) och tog därför kontakt med min läkare och fick utskrivna tabletter denna gång med då de troligen skulle bli likadant. Har tagit igår och idag men trots tabletter idag mår jag illa.. är rädd att de blir ännu värre denna gång.. usch!!! Men, bara att stå ut och vara tacksam för att de troligen är ett levande pyre för inne (mådde inte alls illa min första graviditet som slutade i MA). Så håller hoppet uppe att de lever denna gång.

Hur mår ni andra?

Jobbigt med illamående. Jag fick lergigan comp utskrivet förra veckan då jag mått så fruktansvärt illa. Har mest mått illa och inte kräkts så mycket. Men för 3 dagar sedan så började jag kräkas mer och får liksom inte behålla något. Kräks upp vatten till och med. Och kan inte äta något förrän senare på eftermiddagen runt 17-18 tiden :( börjar bli sjukt jobbigt nu. Lergigan comp verkar inte hjälpa mig alls. Jag är i vecka 8 nu.
  • Ciccilee
    Limeblad skrev 2020-11-28 10:04:15 följande:

Vad jobbigt det låter! :/ Jag är i v 7 nu och mår illa direkt jag vaknar (men inte så jag kräks). Är känsligare för dofter och har svårt att äta på morgonen för allt känns äckligt. I övrigt gör det ont i magen till och från varje dag, spänner och drar lite överallt. Det är min första graviditet så har inget att jämföra med men i det stora hela känner jag mig rätt förskonad från krämpor ändå. Lika bra att utgå från att det kommer bli värre Haha

Har bokat inskrivningssamtal i nästa vecka. Går man på det själv eller brukar man ha sin partner med?

Jag är i vecka 8 och känner också att det spänner och värker lite Ill och från. I mitt län får man bara gå själv på alla besök hos barnmorskan nu under corona. Tror dom flesta län har så. Blev också informerad om att jag måste gå själv på ultraljud. Det känns ju sådär, men det är ju en pandemi så inte mycket att göra. Dock så fick jag tips om att man kan använda sig av videosamtal och så till partner så dom får vara med på ett annat sätt ändå!
Svar på tråden BF Juli 2021