• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Msofie
    anki89 skrev 2020-08-19 14:13:46 följande:

Hej alla tempare! Hoppas nu kanske kan hjälpa mig analysera lite, eller snarare peppa kanske... Jag har temat med NC länge och nu försöker vi få en liten trea här hemma ???? detta är första försöket, men ni vet ju hur det är... Man väntar, analyserar och känner efter som en tok hela tiden.. Jag har bim på må dag den 24 och känner vissa symtom till och från (inbillar jag mig iaf). Känner molvärk i tjejmagen, är oerhört känslosam, och har en ökad mäng klara flytningar samt är körig i magen.. Dock har tempen gått ner lite nu ett par dagar i rad, vilket gjort att jag tappat hoppet.. Jag visar min kurva här så får vi se om ni har nån analys till den ????

Ta hand om er!

Den påminner mycket om min kurva, har BIM 22/8, är på ÄL +11. Min håller sig stabilt vid 36,6, men är inte lika hög som mångas. Vi får väl se vad det innebär, kommer inte testa innan BIM!
  • anki89

Kan knappt tro att det är sant, men plussade svagt nu i morse på bim - 4, CB tidiga tester ????

• Pandyy
    anki89 skrev 2020-08-20 07:20:26 följande:

Kan knappt tro att det är sant, men plussade svagt nu i morse på bim - 4, CB tidiga tester ????

Grattis! :) hur många dagar efter ÄL testade du på? :)
  • anki89
    Pandyy skrev 2020-08-20 11:28:09 följande:

Grattis! :) hur många dagar efter ÄL testade du på? :)

Tack :)

Idag är det 9 dagar sen jag hade äl. Testade negativ 7 dagar efter ÄL (inte så konstigt kanske :))
  • Cashili33

För mig skulle denna kurva va väldigt positiv om det inte va för att jag fick två svaga streck på test 18-19 aug men idag syntes det mindre.. förvirrad ????
  • Jenzia
    Cattisl skrev 2020-08-20 17:41:48 följande:

För mig skulle denna kurva va väldigt positiv om det inte va för att jag fick två svaga streck på test 18-19 aug men idag syntes det mindre.. förvirrad ????

Ja, kurvan ser väldigt lovande ut, så konstigt med dina gravtester :-/ Kan det vara en kemiskt graviditet?
  • Cashili33
    Jenzia skrev 2020-08-20 18:14:18 följande:
    Ja, kurvan ser väldigt lovande ut, så konstigt med dina gravtester :-/ Kan det vara en kemiskt graviditet?
    ja kanske....jag trodde tempen skulle droppat idag då testet (nog) va negativt idag dock..men det kanske kommer imorrn då
  • Steeph
    Cattisl skrev 2020-08-20 18:28:16 följande:

ja kanske....jag trodde tempen skulle droppat idag då testet (nog) va negativt idag dock..men det kanske kommer imorrn då

Prova imorgon igen du jag plussade svaaaagt sist på ÄL+11 så håller tummarna för dig!!
  • saraama
    Cattisl skrev 2020-08-20 16:55:33 följande:

Brukar er temp gå upp en del nån dag före mens? För att sen sjunka ?

Nej den brukar ligga konstant och sedan dyka ner en eller två efter mensens start
Svar på tråden Tempkurvor