• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Lillaälta

Fick positivt ägglossningstest dag 21, och nu igen dag 26 när jag upptäckte att jag hade fertilt sekret. Då vi kör SMEP så är det bara bara om. Oh lord. Såhär mkt sex har vi nog inte haft sen vi var helt nykära ^^

Ngn som vet varför jag fått positivt med 5-6 dagars mellanrum nu två cykler i rad?

• Cashili33

En fråga angående SMEP metoden

Vi hade sex igår , pos på digital ÄL sticka nu på eftermiddagen, ska man då ha sex ikväll igen och även lördag och söndag ? Eller ska man vänta tills imorrn eftersom ÄL inte skett än ( testet visar ju att ÄL kommer kunna ske snart)

• Cashili33

Lillaälta

Troligen hade du inte ÄL för 1 v sen och så försöker kroppen igen. Enligt din kurva har du inte haft ÄL

• Lillaälta
    Cattisl skrev 2020-09-04 16:52:25 följande:

En fråga angående SMEP metoden

Vi hade sex igår , pos på digital ÄL sticka nu på eftermiddagen, ska man då ha sex ikväll igen och även lördag och söndag ? Eller ska man vänta tills imorrn eftersom ÄL inte skett än ( testet visar ju att ÄL kommer kunna ske snart)

Vid positivt LH test så har du sex den dagen och 2 dagar efter. Sen vila en dag sen sex 1 gång till.
  • Cashili33

Ok

Spelar det någon roll om man tex har sex på kvällen idag och morgonen imorrn eller borde det vara kvällen så det blir ett jämnt tidsintervall ?

• Lillaälta
    Cattisl skrev 2020-09-04 19:15:38 följande:

Ok

Spelar det någon roll om man tex har sex på kvällen idag och morgonen imorrn eller borde det vara kvällen så det blir ett jämnt tidsintervall ?

Oj ingen aning. Spermier kan överleva upp till 5 dagar har jag för mig. Så oavsett så går det nog om allt fungerar som det ska :)
  • Mikkans

Idag 8 dagar efter ovitrelle. Spänner i livmodern ibland men de gör det alltid mellan ÄL och BIM för mig. :/
  • Pandyy

Det är så spännande att följa era kurvor! Håller mina tummar att allt går vägen för er.

Jag har gett mig in här i tråden förut och efter en kemisk förra cykeln så hoppar jag in igen. Ända sedan dess så har kroppen betett sig annorlunda efter mens mot tidigare cykler. Framförallt är dagligt illamående ett nytt och återkommande inslag. Tempen steg över min mitt-linje idag och det är heller inte sig likt. Är det någon som gått igenom kemisk tidigare och kan berätta om kroppen betedde sig annorlunda då också? Eller någon annan som har en tanke kring varför allt känns annorlunda för mig nu? Kanske är vanligt med sådana variationer, men vill gärna höra era erfarenheter och åsikter.

• Mikkans
    Pandyy skrev 2020-09-06 13:08:31 följande:

Det är så spännande att följa era kurvor! Håller mina tummar att allt går vägen för er.

Jag har gett mig in här i tråden förut och efter en kemisk förra cykeln så hoppar jag in igen. Ända sedan dess så har kroppen betett sig annorlunda efter mens mot tidigare cykler. Framförallt är dagligt illamående ett nytt och återkommande inslag. Tempen steg över min mitt-linje idag och det är heller inte sig likt. Är det någon som gått igenom kemisk tidigare och kan berätta om kroppen betedde sig annorlunda då också? Eller någon annan som har en tanke kring varför allt känns annorlunda för mig nu? Kanske är vanligt med sådana variationer, men vill gärna höra era erfarenheter och åsikter.

Ingen aning om varför du känner så.. kanske gravid? Kanske kroppen reagerar annorlunda nu när du har haft hög i kroppen?:)
  • Cashili33
    Mikkans skrev 2020-09-06 13:39:53 följande:
    Ingen aning om varför du känner så.. kanske gravid? Kanske kroppen reagerar annorlunda nu när du har haft hög i kroppen?:)
    har du haft ny äl sen förra cykeln ?
Svar på tråden Tempkurvor