• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Jenzia
    Cattisl skrev 2020-08-25 17:04:08 följande:

håller tummarna!!

efter min temp förra månaden kommer jag inte lita på temp igen haha

hade en lovande kurva, fick en ökning av temp med 0,3 grader dagen före bim, men sen sjönk den lite på mensdagen. Antingen var det en kemisk grav eftersom jag också såg streck på test eller så kan man tydligen få en 'superbra' tempkurva utan att va gravid

Tack! Ja, det enda man kan göra är ju att hoppas och vänta på mens/icke mens. Den här tempkurvan är dock mycket finare än förra månaden, så glädjer mig åt det

Jag har inga symptom på graviditet heller, brösten exempelvis har knappt aldrig varit så oömma efter äl som de är just nu ;-p

Ja, kommer ihåg att vi skrev lite då, att din kurva såg så lovande ut plus att du fick svagt positivt. Viken dag efter äl fick du positivt? Testade du sen igen och fick negativt på BIM?
  • Mikkans

Ägglossning beräknad till fredag.. ojämn kurva pga sjukdom och sovit dåligt. Men lägger upp ändå hur det ser ut än så länge :)

• Cashili33
    Jenzia skrev 2020-08-25 18:44:14 följande:
    Tack! Ja, det enda man kan göra är ju att hoppas och vänta på mens/icke mens. Den här tempkurvan är dock mycket finare än förra månaden, så glädjer mig åt det

Jag har inga symptom på graviditet heller, brösten exempelvis har knappt aldrig varit så oömma efter äl som de är just nu ;-p

Ja, kommer ihåg att vi skrev lite då, att din kurva såg så lovande ut plus att du fick svagt positivt. Viken dag efter äl fick du positivt? Testade du sen igen och fick negativt på BIM?
    Ja precis, jag var glad några dagar hehe...jag fick positivt äl+9 och äl+10..2 dgr senare var det negativt och mensen kom.
    Min temp är fortf inte nere på 'normal nivå' och mensen är slut idag.
    Men den droppar nog imorrn då ...antar att tempen kan leva sitt egna liv och att kurvan kan ljuga en rakt upp i ansiktet haha :P 

Håller tummarna för dig!!!!!
  • Erla91

Hej

Jag är lite okunnig på detta med att temp så jag har en liten fråga. Hur många dagar efter ägglossning brukar tempen gå ner mot "mittlinjen"? Kan man få en hint några dagar innan mens att man kanske skulle kunna vara gravid? Jag hoppas nog på för mycket men min temp är hög och är på äl+10 nu. Låter det positivt eller är det alldeles för tidigt att säga?

• Msofie
    Erla91 skrev 2020-08-26 07:43:00 följande:

Hej

Jag är lite okunnig på detta med att temp så jag har en liten fråga. Hur många dagar efter ägglossning brukar tempen gå ner mot "mittlinjen"? Kan man få en hint några dagar innan mens att man kanske skulle kunna vara gravid? Jag hoppas nog på för mycket men min temp är hög och är på äl+10 nu. Låter det positivt eller är det alldeles för tidigt att säga?

Min temp har alltid gått ner samma dag / dagen innan mensen har kommit. Så kan vara för tidigt för att säga!
  • Erla91
    Msofie skrev 2020-08-26 07:44:24 följande:

Min temp har alltid gått ner samma dag / dagen innan mensen har kommit. Så kan vara för tidigt för att säga!

Tack för svar! Ja man hoppas nog på för mycket efter att ha försökt i 1,5 år och ett missfall på vägen.. Menmen hoppet är det sista som överger!
  • Mikkans

Varför får jag ingen coverline? Är de pga min temp har varit så ojämn?

• saraama
    Mikkans skrev 2020-08-28 19:14:27 följande:

Varför får jag ingen coverline? Är de pga min temp har varit så ojämn?

Jag har för mig att den inte ritades ut förrän ÄL var funnen. Är det första cykeln du använder FF?
  • Mikkans
    saraama skrev 2020-08-29 06:09:22 följande:

Jag har för mig att den inte ritades ut förrän ÄL var funnen. Är det första cykeln du använder FF?

,aha! Nej andra..frågan är om den kommer rita ut ÄL alls när jag tagit ägglossningsspruta. Jag har dock fyllt i att jag har peak nu..
  • Steeph
    Mikkans skrev 2020-08-29 09:00:51 följande:

,aha! Nej andra..frågan är om den kommer rita ut ÄL alls när jag tagit ägglossningsspruta. Jag har dock fyllt i att jag har peak nu..

FF kommer rita ut crosshairs när du har haft 3 temp tillfällen som ligger högre än de senaste 6. Så om man ligger runt 36,5 och så plötsligt tempökning till 36,7 så måste FF ha 3 sådana temperaturer som ligger över 36,5.

En annan fråga. Du skrev ägglossningsspruta. Har du oregelbunden cykel? När brukar du får ÄL utan att använda spruta?
Svar på tråden Tempkurvor