• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Msofie

Är det bara jag som har problem med att ta tempen? Har två olika termometrar. Tog tempen efter varandra två gånger med ena tempen och två gånger med den andra. Fick fyra olika värden haha. Vilken ska man gå på?

• Mikkans
    Msofie skrev 2020-08-13 08:01:27 följande:

Är det bara jag som har problem med att ta tempen? Har två olika termometrar. Tog tempen efter varandra två gånger med ena tempen och två gånger med den andra. Fick fyra olika värden haha. Vilken ska man gå på?

Så länge du håller dig till samma temp. Viktigaste är inte gradantalet utan skiftningarna.:)
  • Jenzia
    Msofie skrev 2020-08-13 08:01:27 följande:

Tycker det blev mkt lättare när jag började tempa vaginalt istället för i munnen. Nu blir temperaturen jämnare och känns mer rätt!
  • Msofie
    Mikkans skrev 2020-08-13 08:25:05 följande:

Så länge du håller dig till samma temp. Viktigaste är inte gradantalet utan skiftningarna.:)

Jaa jag brukar använda samma, men den stod först 36,6 sedan 36,4 och tycker ändå det är rätt stor skillnad haha.
  • Mikkans
    Msofie skrev 2020-08-13 10:29:21 följande:

Jaa jag brukar använda samma, men den stod först 36,6 sedan 36,4 och tycker ändå det är rätt stor skillnad haha.

Ja, konstigt!
  • Cashili33

Upplever ni att er temp blir lägre eller högre om ni sover dåligt eller tex vart uppe och kissat ett par timmar före ni eg ska tempa?

Har sovit extremt dåligt senaste nätterna, varit uppe och kissat vid 02 ca (vilket jag inte brukar) och sedan haft svårt att somna om. Brukar tempa runt 05 men nu känns den tempen inte säker alls...

• Steeph
    Cattisl skrev 2020-08-14 06:01:20 följande:

Upplever ni att er temp blir lägre eller högre om ni sover dåligt eller tex vart uppe och kissat ett par timmar före ni eg ska tempa?

Har sovit extremt dåligt senaste nätterna, varit uppe och kissat vid 02 ca (vilket jag inte brukar) och sedan haft svårt att somna om. Brukar tempa runt 05 men nu känns den tempen inte säker alls...

Jag får högre om jag varit Upp och sedan inte kunnat somna om ordentligt. Inatt vaknade jag 03.30, kissade och somnade om som en stock vilket genererade normal temp imorse. Igår vaknade jag 03.10, kissade och hade så svårt att somna om. Var vaken och vred på mig innan klockan ringde 0.3 högre mot idag.
  • Cashili33
    Steeph skrev 2020-08-14 06:58:15 följande:
    Jag får högre om jag varit Upp och sedan inte kunnat somna om ordentligt. Inatt vaknade jag 03.30, kissade och somnade om som en stock vilket genererade normal temp imorse. Igår vaknade jag 03.10, kissade och hade så svårt att somna om. Var vaken och vred på mig innan klockan ringde 0.3 högre mot idag.
    ok...så då borde jag eg ha lägre temp idag än vad tempen visade i morse eftersom det kändes som om jag låg och vred mig från och till mellan 02-05 ca..

bäst att utesluta den tempen kanske

Igår hade jag 36,7 och idag 36,6 men eftersom jag rört mig mycket och sovit dåligt kanske det är ännu lägre än 36,6 då..det skulle betyda en ganska stor sänkning i temp..är på cd 21
  • Mikkans

Jag har fortfarande inte kommit ned på min tidigare normaltemp, utan har stannat på 36.45.. är på cykeldag 3 och börjar med letrozol idag. Spännande att de fortsättning!:)

Svar på tråden Tempkurvor