• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • piiiggeliiin

Hej!

Har två funderingar som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med.. säg gärna till om jag ska förtydliga något av nedan.. :P 

Detta är vårat första försök och jag började att tempa för några veckor sedan, tyvärr upplever jag det hela lite problematiskt då jag ofta vaknar runt 04:00 för att kissa och tar jag tempen då istället för runt 06:30 så är tempen väldigt mycket lägre.. hur hade ni gjort för ett så "korrekt" resultat som möjligt? tempat runt 04:00 alt 2,5 timma senare?

Min andra fråga är när ni tror att jag hade ägglossningen då detta skiljer några dagar beroende av om jag tar med en osäker tempning eller inte, tyvärr lyckades jag ju nämligen "strula till det" två dagar i rad direkt efter positivt LH test...

Fick positivt LH test den 29/7 (CD16) och algoritmen bekräftade då ÄL den 30/7 dock uteblev tempningen 31/7 (CD17) och 1/8 (CD18) uteslöt jag tempningen pga att jag sovit oroligt och jag tänkte att det inte kunde stämma med en sådan dipp, men när jag ser på andras mätningar så skulle det ju lika gärna kunna vara att ägget fäster, eller?

Nedan ser ni min kurva utan den "osäkra" tempningen: 
    och sedan den om jag inkluderat den:

Hoppas ni kan hjälpa...

• Entusiastisk
    piiiggeliiin skrev 2020-08-10 15:12:00 följande:

Hej!

Har två funderingar som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med.. säg gärna till om jag ska förtydliga något av nedan.. :P 

Detta är vårat första försök och jag började att tempa för några veckor sedan, tyvärr upplever jag det hela lite problematiskt då jag ofta vaknar runt 04:00 för att kissa och tar jag tempen då istället för runt 06:30 så är tempen väldigt mycket lägre.. hur hade ni gjort för ett så "korrekt" resultat som möjligt? tempat runt 04:00 alt 2,5 timma senare?

Min andra fråga är när ni tror att jag hade ägglossningen då detta skiljer några dagar beroende av om jag tar med en osäker tempning eller inte, tyvärr lyckades jag ju nämligen "strula till det" två dagar i rad direkt efter positivt LH test...

Fick positivt LH test den 29/7 (CD16) och algoritmen bekräftade då ÄL den 30/7 dock uteblev tempningen 31/7 (CD17) och 1/8 (CD18) uteslöt jag tempningen pga att jag sovit oroligt och jag tänkte att det inte kunde stämma med en sådan dipp, men när jag ser på andras mätningar så skulle det ju lika gärna kunna vara att ägget fäster, eller?

Hoppas ni kan hjälpa...

Inte att det fäste vid ägglossningen men det är vanligt vid en dipp precis vid ägglossning så det kan vara det :) ägget fäster oftast mellan 5-10 dagar efter befruktning :) och då kan man också se en dipp en då sk implantationsdipp :)
  • piiiggeliiin
    Entusiastisk skrev 2020-08-10 16:52:03 följande:
    Inte att det fäste vid ägglossningen men det är vanligt vid en dipp precis vid ägglossning så det kan vara det :) ägget fäster oftast mellan 5-10 dagar efter befruktning :) och då kan man också se en dipp en då sk implantationsdipp :)
    Okej, men hur skulle du "bedöma" min kurva om du var jag? haha.. 

Problemet är ju att jag inte vet vad tempen var dagen efter att testet gav utslag och förstår såhär i efterhand att det är sjukt korkat att inte vara super noga dagarna efter positivt LH test eftersom de måste vara 3 dagar med ökad temp för att bekräfta ÄL...

Nu blir det ju helt fel oavsett om jag har med den "osäkra" tempen eller inte då jag inte vet vilken temp jag hade precis dagen efter.. så surt. :(

Hoppas dock att någon mer erfaren kanske kan se någon slags röd tråd ändå haha..
  • Entusiastisk

Hej alla tempare! Ni som använder babyplans temp har ni testat att liksom mäta flera ggr efter varandra och fått olika temperatur?

Har ni också testat att fortsätta mäta efter pipet?

Jag mäter i munnen och testade idag att hålla kvar tempen och min temp gick upp 0,09 grader på bara 30 sekunder efter pipet!?

Bör man kanske hålla kvar ngn minut efter för att få ännu mer exakt resultat eller vad säger ni andra?

• Cashili33
    piiiggeliiin skrev 2020-08-10 15:12:00 följande:

Hej!

Hoppas ni kan hjälpa...

Hej, du kan inte få en implantationsdipp före du haft ÄL. Ägget fäster sig i livmodern typ 6-10 dagar efter ägglossning, det tar en stund för ägget att mogna i äggledaren och färdas ner mot livmodern. Ägget kan bli befruktat på vägen, men den sk dippen kommer inte förrän några dagar senare. Din ena kurva ser ut som om du hade äl cd 14 och den andra cd 18, men eftersom du säger att du fick poistivt äl test cd 16 kan inte äl varit cd 14. Tempstegringen efter ÄL är rätt liten och med din 'osäkra tempning' som du kallar det =) är det lite svårt att veta när du eg hade ÄL. När hade du fertilt sekret?
  • Entusiastisk

Igår började jag blöda 4 dagar för tidigt och hade väldigt ont i magen.. Blöder fortfarande idag...

Såhär ser min temp ut...

Bör den inte sjunka mer?

• Entusiastisk
    Entusiastisk skrev 2020-08-11 07:44:10 följande:

Igår började jag blöda 4 dagar för tidigt och hade väldigt ont i magen.. Blöder fortfarande idag...

Såhär ser min temp ut...

Bör den inte sjunka mer?

Never mind!
  • piiiggeliiin
    Cattisl skrev 2020-08-11 05:21:11 följande:
    Hej, du kan inte få en implantationsdipp före du haft ÄL. Ägget fäster sig i livmodern typ 6-10 dagar efter ägglossning, det tar en stund för ägget att mogna i äggledaren och färdas ner mot livmodern. Ägget kan bli befruktat på vägen, men den sk dippen kommer inte förrän några dagar senare. Din ena kurva ser ut som om du hade äl cd 14 och den andra cd 18, men eftersom du säger att du fick poistivt äl test cd 16 kan inte äl varit cd 14. Tempstegringen efter ÄL är rätt liten och med din 'osäkra tempning' som du kallar det =) är det lite svårt att veta när du eg hade ÄL. När hade du fertilt sekret?
    Ja men förlåt det är jag som är helt virrig, det är CD15 som jag hade positivt LH test.. och när jag läst så kan tempen dippa innan ägglossningen för att sedan gå ner igen när ägget fäster.. vet inte om det ändrar saken att LH+ var CD15 när du tittar på kurvan?

Jag är helt ny på allt det här och har inte kommit så långt att kunna identifiera sekretet så tyvärr vet jag inte det :P 
  • piiiggeliiin
    Cattisl skrev 2020-08-11 05:21:11 följande:
    Att tillägga är även att jag tog LH test även efter jag fått positivt och det sjönk stadigt efter att jag fått positivt Tyst
Svar på tråden Tempkurvor