• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Entusiastisk
    Cattisl skrev 2020-08-17 16:58:49 följande:

att du sover bättre och djupare och tempare senare gör stor skillnad i din temp, inte alls konstigt =) 

Tack! Då är det säkert så :)
  • amandakollb
    Cattisl skrev 2020-08-17 17:43:03 följande:

Så här ser det ut hittills, men jag tror lika gärna tempen kan droppa snart igen för mens...

Tror inte äl+5 är för tidigt, jag fick ju på 6 liksom, tycker din kurva ser lovande ut :D när har du bim?
  • Pandyy

Jag är inne på tredje månaden med tempning hos NC och det är så ibtressant och spännande må jag säga! Appen har lokaliserat och bekräftat ägglossning utifrån det positiva LH test jag reglar. Appen har sedan dess satt ut att jag ska ta gravtest på BIM+2. Vet att tid är det enda som behövs för att bestämma resultatet men det går inte att låta bli att vara nyfiken! :) Vill någon sig på att utifrån kurvan se om det ser lovande ut? :) Detta är vårt andra riktiga försök sedan jag slutade med p-ring i maj och hoppas på plus nu när vi prickat allt!

• saraama
    Pandyy skrev 2020-08-18 11:37:44 följande:

Jag är inne på tredje månaden med tempning hos NC och det är så ibtressant och spännande må jag säga! Appen har lokaliserat och bekräftat ägglossning utifrån det positiva LH test jag reglar. Appen har sedan dess satt ut att jag ska ta gravtest på BIM+2. Vet att tid är det enda som behövs för att bestämma resultatet men det går inte att låta bli att vara nyfiken! :) Vill någon sig på att utifrån kurvan se om det ser lovande ut? :) Detta är vårt andra riktiga försök sedan jag slutade med p-ring i maj och hoppas på plus nu när vi prickat allt!

Vågar inte säga något om tempkurvor och graviditet då jag sett alla möjliga olika varianter som varit gravida. Det positiva är att din temp ligger högt =) Ett kännetecken är att den stegrar ytterligare i etapper innan bim. Men det har jag också sett exempel på där det inte stegrat så jag vet inte. Haha!
  • Cashili33
    amandakollb skrev 2020-08-18 07:59:12 följande:
    Tror inte äl+5 är för tidigt, jag fick ju på 6 liksom, tycker din kurva ser lovande ut :D när har du bim?
    jag är inte helt säker...om 3-4 dagar kanske, eg skulle nog mensen kommit idag, men äl kom 3 dagar senare så då kanske mensen också bör komma senare? hmm...aldrig kollat ÄL el tempat förr så vet inte
  • amandakollb
    Cattisl skrev 2020-08-18 19:27:32 följande:
    jag är inte helt säker...om 3-4 dagar kanske, eg skulle nog mensen kommit idag, men äl kom 3 dagar senare så då kanske mensen också bör komma senare? hmm...aldrig kollat ÄL el tempat förr så vet inte
    ja om äl kommer senare så kommer mensen också senare=) så fortsatt ba att tempa så ser du om några dagar om tempen fortsätter hålla sig hög! 
  • H0nd3ndär
    mrsLina skrev 2020-08-19 07:45:27 följande:

Fick positivt på gravtest et igår. Så här ser min kurva ut. I v4 nu.

Grattis! Och skönt att se att man kan plussa trots att tempen går ner ett par dagar där i mitten.
  • anki89

Hej alla tempare! Hoppas nu kanske kan hjälpa mig analysera lite, eller snarare peppa kanske... Jag har temat med NC länge och nu försöker vi få en liten trea här hemma ???? detta är första försöket, men ni vet ju hur det är... Man väntar, analyserar och känner efter som en tok hela tiden.. Jag har bim på må dag den 24 och känner vissa symtom till och från (inbillar jag mig iaf). Känner molvärk i tjejmagen, är oerhört känslosam, och har en ökad mäng klara flytningar samt är körig i magen.. Dock har tempen gått ner lite nu ett par dagar i rad, vilket gjort att jag tappat hoppet.. Jag visar min kurva här så får vi se om ni har nån analys till den ????

Ta hand om er!

• Mikkans
    mrsLina skrev 2020-08-19 07:45:27 följande:

Fick positivt på gravtest et igår. Så här ser min kurva ut. I v4 nu.

Grattis! Tack för kurvan! :)
Svar på tråden Tempkurvor