• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    saraama skrev 2020-08-15 12:32:01 följande:
    Jag har också en lite konstig streckad (förutspådd) kurva i NC. Tror också det blir så när appen tror att ÄL kommer vid en viss tidpunkt. Den lär inse imorgon att ÄL varit ifall tempen är hög =) En gång fick jag en rejäl dipp i tempen några dagar innan mens. Då trodde den att jag skulle ha ÄL igen trots bekräftad ÄL en vecka tidigare. Det var när vi fortfarande skyddade oss så det är ju bra att den reagerar så =)
    Det är ju trots allt bara datoriserade program =) Man kan inte lita på det fullt ut.
  • Cashili33

Ni som haft implantationsdipp, hur många grader var den på? Och hur mycket gick den upp igen?

• Entusiastisk

Någon av er vana tempare som varit med om att tempen varit betydligt högre under en cykel?

Detta är andra cykeln jag tempar.. Förra cykeln låg jag mellan 35.90-36.24 i follikulärfasen.. Denna cykel ligger jag lika högt som i min förra lutealfasen dvs mellan 36.4-36.7.. Bifogar en overlay på mina kurvor..

Mensen kom 4 dagar tidigare förra cykeln och det såg nästan ut som en trifasisk kurva för att senare stadigt gå neråt men aldrig under coverline.. Jag hade också en hel del gravsymptom!?

Jag är nu på cd8 och mensen är slut sen 3 dagar tillbaka.. Tog ett gravtest fall i fall idag som väntat var negativt..

Det som skiljer denna cykeln från förra är att jag tempar ca 30min-1, 5h senare än förra cykel.. Tempade mest 4.30 förra cykeln och mest 5.30 denna..

Det andra som skiljer sig är också att jag sover hela nätterna denna cykeln medan förra cykeln sov jag oftast som en kratta och vaknade flera gånger under natten..

Någon som har någon input om varför jag ligger så högt denna cykeln? Är jag normal xD

Vet att det bara är att fortsätta tempa och tiden kommer utvisa hur allt blir.. Men kan ju inte låta bli att undra om detta är något vanligt förekommande!?

• Steeph

Konstig kurva denna månad...

fick utslag på vanliga ÄL tester i fredags vilket betyder för mig att ägget släpper 48 h senare (alltså igår kväll). Igår hade jag en rejäl tempdipp och idag har tempen gått upp min inte så mycket. Fick negativa ÄL tester igår kväll vid 20.00. Så de var positiva fredag, lördag och halva söndagen. Har även fått krämiga flytningar idag som jag alltid får efter ÄL.

Vet ej vad jag ska tro. Antar att jag får avvakta till imorgon och se om tempen ökar.

• amandakollb
    Cattisl skrev 2020-08-16 17:39:36 följande:

Ni som haft implantationsdipp, hur många grader var den på? Och hur mycket gick den upp igen?

Hej, jag fick en liten implantationsdipp 6 dagar efter äl, den sjönk drygt 0,2 grader och sedan gick den långsamt upp igen :)

• Cashili33
    Entusiastisk skrev 2020-08-17 13:01:14 följande:

Någon av er vana tempare som varit med om att tempen varit betydligt högre under en cykel?

Detta är andra cykeln jag tempar.. Förra cykeln låg jag mellan 35.90-36.24 i follikulärfasen.. Denna cykel ligger jag lika högt som i min förra lutealfasen dvs mellan 36.4-36.7.. Bifogar en overlay på mina kurvor..

Mensen kom 4 dagar tidigare förra cykeln och det såg nästan ut som en trifasisk kurva för att senare stadigt gå neråt men aldrig under coverline.. Jag hade också en hel del gravsymptom!?

Jag är nu på cd8 och mensen är slut sen 3 dagar tillbaka.. Tog ett gravtest fall i fall idag som väntat var negativt..

Det som skiljer denna cykeln från förra är att jag tempar ca 30min-1, 5h senare än förra cykel.. Tempade mest 4.30 förra cykeln och mest 5.30 denna..

Det andra som skiljer sig är också att jag sover hela nätterna denna cykeln medan förra cykeln sov jag oftast som en kratta och vaknade flera gånger under natten..

Någon som har någon input om varför jag ligger så högt denna cykeln? Är jag normal xD

Vet att det bara är att fortsätta tempa och tiden kommer utvisa hur allt blir.. Men kan ju inte låta bli att undra om detta är något vanligt förekommande!?

att du sover bättre och djupare och tempare senare gör stor skillnad i din temp, inte alls konstigt =) 
  • Cashili33
    amandakollb skrev 2020-08-17 15:47:57 följande:
    Hej, jag fick en liten implantationsdipp 6 dagar efter äl, den sjönk drygt 0,2 grader och sedan gick den långsamt upp igen :)

var detta en kurva du var gravid på? =) 
  • amandakollb
    Cattisl skrev 2020-08-17 16:59:52 följande:
    var detta en kurva du var gravid på? =) 
    japp, jag är i v.10 nu :) 
  • Cashili33
    amandakollb skrev 2020-08-17 17:00:49 följande:
    japp, jag är i v.10 nu :) 
    oki =) jag fick en tempdipp på äl +5 på 0,2 och sen steg den 0,3 men  vet inte om den räknas så tidigt...tempen har sen dess hållt sig på samma temp i tre dagar 
  • Cashili33

Så här ser det ut hittills, men jag tror lika gärna tempen kan droppa snart igen för mens...

Svar på tråden Tempkurvor