• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Steeph skrev 2020-08-20 20:51:34 följande:
    Prova imorgon igen du jag plussade svaaaagt sist på ÄL+11 så håller tummarna för dig!!
    Idag är tempen 0,2 grader mindre igen så jag antar mensen kommer komma då
  • Hews

Hej!

Jag började tempa för ett par månader sedan så är med andra ord rätt ny på detta.

Har nu under 10 dagar ätit primolut för att blöda ut slemhinna och kunna göra en undersökning av livmoder och äggledare. Har under dessa 10 dagar varit bortrest och glömde tempen hemma.

Har nu tempat två dagar. Min normaltemp ligger på 35,7x och nu ligger jag på 36,8x. Kan det vara tabletterna som gör det eller kan kroppen påverkas av att det t ex är väldigt varmt där man sover (t ex pga väder etc)?

• Cashili33
    Hews skrev 2020-08-22 10:07:35 följande:

Hej!

Jag började tempa för ett par månader sedan så är med andra ord rätt ny på detta.

Har nu under 10 dagar ätit primolut för att blöda ut slemhinna och kunna göra en undersökning av livmoder och äggledare. Har under dessa 10 dagar varit bortrest och glömde tempen hemma.

Har nu tempat två dagar. Min normaltemp ligger på 35,7x och nu ligger jag på 36,8x. Kan det vara tabletterna som gör det eller kan kroppen påverkas av att det t ex är väldigt varmt där man sover (t ex pga väder etc)?

Det kan bero på:
    - var i cykeln du är
    -vilken tid på dygnet du tempat
    -om du sovit direkt före eller varit aktiv
    -infektion
    osv

Finns många faktorer som spelar in. För att man ska kunna utvärdera sin tempning bör man ha tempat några cykler, samma tid på dygnet varje dag (helst på morgonen före du går upp). Du måste också tempa med samma termometer och på samma ställe (ex mun) varje dag.
  • Cashili33

Vad betyder det eg när tempen inte droppar helt trots mens (är på mensdag 5). Vet att fler varit med om det... den har gått ner typ 0,3-0,4 grader men är fortf inte som jag låg före ÄL förra cykeln (är 0,2 högre nu). Det kanske inte ens är viktigt men vet att många säger att tempen ska ner till 'före äl temp'.
    Förra cykeln gick tempen ner något mer redan dag två på mensen men föll inte till sin lägsta punkt förrän 5 dgr före ÄL (0,5 grad lägre än nu).

Nån som vet? Normalt?

• Jenzia

Vad tror ni denna kurvan? Fick upp hoppet imorse när tempen steg igen efter dippen igår. Men sov dåligt i natt, var vaken med magont/illamående, så kan vara därför tempen stack iväg igen!

Oh well, vet knappt om jag vågar/orkar tempa mer denna cykeln, blev så ledsen förra månaden när den dippade 0.2 grad på äl+12 och mensen kom samma dag
  • Steeph
    Jenzia skrev 2020-08-25 07:19:32 följande:

Vad tror ni denna kurvan? Fick upp hoppet imorse när tempen steg igen efter dippen igår. Men sov dåligt i natt, var vaken med magont/illamående, så kan vara därför tempen stack iväg igen!

Oh well, vet knappt om jag vågar/orkar tempa mer denna cykeln, blev så ledsen förra månaden när den dippade 0.2 grad på äl+12 och mensen kom samma dag

Jenzia, har du lagt upp rätt bild? tänker att jag bara ser någon temp efter ÄL men ingen mer än så. Kram
  • Jenzia
    Steeph skrev 2020-08-25 09:32:14 följande:

Jenzia, har du lagt upp rätt bild? tänker att jag bara ser någon temp efter ÄL men ingen mer än så. Kram

Haha! Nej! Det är fel bild! Här är rätt bild!

• Steeph
    Jenzia skrev 2020-08-25 11:30:15 följande:

Haha! Nej! Det är fel bild! Här är rätt bild!

Jag tycker att det ser mycket lovande ut åh vad glad jag blir om du plussar!
  • Jenzia
    Steeph skrev 2020-08-25 13:14:41 följande:

Jag tycker att det ser mycket lovande ut åh vad glad jag blir om du plussar!

Jag tror jag kommer få en chock om jag faktiskt plussar! Haha! Tack för titten och peppen! Jag håller tummarna för dig med!!!!
  • Cashili33
    Jenzia skrev 2020-08-25 15:20:49 följande:
    Jag tror jag kommer få en chock om jag faktiskt plussar! Haha! Tack för titten och peppen! Jag håller tummarna för dig med!!!!
    håller tummarna!!

efter min temp förra månaden kommer jag inte lita på temp igen haha
    hade en lovande kurva, fick en ökning av temp med 0,3 grader dagen före bim, men sen sjönk den lite på mensdagen. Antingen var det en kemisk grav eftersom jag också såg streck på test eller så kan man tydligen få en 'superbra' tempkurva utan att va gravid
Svar på tråden Tempkurvor