• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Anonym (Vilängtar)

Hej, hoppar in här i tråden. 

Jag har använt nc sedan i november. Jag har pcos men enligt tempen verkar jag ändå ha ägglossning varje månad och regelbunden mens, vilket jag är så tacksam för då jag tidigare gått över 4-5 månader utan mens. Men slutade med p-piller i juli. Vi har sen dess försökt då min mens kom tillbaka direkt utan problem. 
    Min kurva ser annorlunda ut än vad den gjort innan denna gång, och idag höjdes den lite ytterligare. Men jag vågar inte riktigt tro. Brukar ta temp vid 05.20 och vaknade idag 03.30. Gick upp o kissa o somnade om inom 10 minuter åtminstone. Är rädd för att tempen gick upp enbart därför och den egentligen skulle ha sjunkit idag. Vad tror ni? 
    Sedan kan det förstås vara ren tillfällighet att den är högre nu, starkare progesteron kanske m.m. 

• Anonym (ÖnskarSladdis)

Hej! 

Tänkte hoppa in här, använde tidigare metoden för att inte bli gravid och litade då blint på appen, tröttnade på att tempa och skulle gå på "känsla".. blev oplanerat gravid (så har uppenbarligen en annan känsla Flört) som slutade i tidigt MF, testade negativt igår.

Har pratat med maken som är med på att prova igen, en liten sladdis vore mer än mysigt.. Finns det någon app som är gratis att använda? NC som jag använde kostar en del per månad. 

• PrettyTiedUp
    Anonym (ÖnskarSladdis) skrev 2025-01-23 08:28:41 följande:

Hej! 

Tänkte hoppa in här, använde tidigare metoden för att inte bli gravid och litade då blint på appen, tröttnade på att tempa och skulle gå på "känsla".. blev oplanerat gravid (så har uppenbarligen en annan känsla Flört) som slutade i tidigt MF, testade negativt igår.

Har pratat med maken som är med på att prova igen, en liten sladdis vore mer än mysigt.. Finns det någon app som är gratis att använda? NC som jag använde kostar en del per månad. 

Fertility Friend finns som gratisversion och en betalversion. Jag har tyckt att FF har varit bättre än NC. Testa den! :) Beklagar missfallet.
  • Anonym (ÖnskarSladdis)

Tack så jättemycket för tips! Ska ladda ner direkt och testa from imorgon. 

• MrsHoppas

Jag vet inte vad som sker denna månad 😭 tror ni jag har haft ägglossning eller inte? Idag sjönk tempen.. 

Det här är vår sista chans för en "naturlig" graviditet. Nästa månad börjar vi IVF. 

• Nanathalie

Hej! 

Väntar på första ägglossningen efter ett mf. Vet att det kan röra till cykeln, men jag tycker det ser ut som att jag kanske redan ägglossat? Vad tycker ni temp-proffs här inne? ❤️
  • Nanathalie
    MrsHoppas skrev 2025-02-19 12:21:11 följande:

Jag vet inte vad som sker denna månad 😭 tror ni jag har haft ägglossning eller inte? Idag sjönk tempen.. 

Det här är vår sista chans för en "naturlig" graviditet. Nästa månad börjar vi IVF. 

SKULLE kunna vara en tempdipp pga implantation men svårt att avgöra då du saknar coverline. Håller tummarna!
  • Eluthien

Vad tror ni, ingen ägglossning denna månad? 
    Vi försöker verkligen bli gravida men med missfall x 2 o jag har lite högre ålder känns det inte så hoppfullt. O sen om tempkurvan ser ut såhär och ingen ägglossning sker

• Nanathalie
    Eluthien skrev 2025-03-03 20:58:16 följande:

Vad tror ni, ingen ägglossning denna månad? 
    Vi försöker verkligen bli gravida men med missfall x 2 o jag har lite högre ålder känns det inte så hoppfullt. O sen om tempkurvan ser ut såhär och ingen ägglossning sker

Baserat på grafen (som förvisso saknar coverline) så verkar du inte ha ägglossat. Men ge inte upp. Kroppen kan göra ett andra försök och lyckas. Fortsätt testa!
  • Eluthien
    Nanathalie skrev 2025-03-10 10:59:31 följande:
    Baserat på grafen (som förvisso saknar coverline) så verkar du inte ha ägglossat. Men ge inte upp. Kroppen kan göra ett andra försök och lyckas. Fortsätt testa!
    Jag fick en coverline tillslut men tant röd kom idag så nya försök nästa månad
  • Nanathalie
    Eluthien skrev 2025-03-11 13:38:04 följande:
    Jag fick en coverline tillslut men tant röd kom idag så nya försök nästa månad
    Åh segt. Bättre lycka nästa cykel 💓
  • Anonym (Temp)

Hej!
    Någon här som är bra på att tolka kurvor? Har jag ens haft ägglossning tro? 

• Anonym (H)
    Anonym (Temp) skrev 2025-03-18 07:27:19 följande:

Hej!
    Någon här som är bra på att tolka kurvor? Har jag ens haft ägglossning tro? 

Svårt att säga, hur tempar du?
  • Anonym (Temp)
    Anonym (H) skrev 2025-03-18 08:09:36 följande:
    Svårt att säga, hur tempar du?

ja visst känns den väldigt otydlig.

tempar med apple watch. Samma tid varje morgon. 

• Anonym (H)
    Anonym (Temp) skrev 2025-03-18 08:16:22 följande:

ja visst känns den väldigt otydlig.

tempar med apple watch. Samma tid varje morgon. 

Det kan funka att begränsa sovschemat så att det går igång först när du sover ordentligt och går av ett tag innan du börjar vakna till. Jag fick det tipset när min var hoppig och det blev bättre. Men går fortfarande inte utlösa exakt äl dag men ändå se en skillnad i nivå innan och efter ägglossnung. 
  • Anonym (Temp)
    Anonym (H) skrev 2025-03-18 17:43:33 följande:
    Det kan funka att begränsa sovschemat så att det går igång först när du sover ordentligt och går av ett tag innan du börjar vakna till. Jag fick det tipset när min var hoppig och det blev bättre. Men går fortfarande inte utlösa exakt äl dag men ändå se en skillnad i nivå innan och efter ägglossnung. 
    Tack snälla för tips. Jag ska testa det. 
  • Anonym (Mt)

Hej! Jag är fundersam över min temp-kurva denna månad, den gula linjen på bilden. 
    Vanligtvis följer det ett någorlunda likt mönster men denna månad ligger jag väldigt lågt. Det känns orimligt att det skulle vara en "implantationsdipp" och jag har inte fått min mens.
    Var hos bm igår och de kunde bekräfta att jag haft ägglossning. Jag tempar med klocka, men kollar alltid tempen samma dag, och min sovtid är inställd på lite efter att jag lägger mig till lite innan jag vaknar. 
    Någon som haft liknande och har koll på vad det kan bero på? 

• Anonym (H)
    Anonym (Mt) skrev 2025-03-19 09:10:23 följande:

Hej! Jag är fundersam över min temp-kurva denna månad, den gula linjen på bilden. 
    Vanligtvis följer det ett någorlunda likt mönster men denna månad ligger jag väldigt lågt. Det känns orimligt att det skulle vara en "implantationsdipp" och jag har inte fått min mens.
    Var hos bm igår och de kunde bekräfta att jag haft ägglossning. Jag tempar med klocka, men kollar alltid tempen samma dag, och min sovtid är inställd på lite efter att jag lägger mig till lite innan jag vaknar. 
    Någon som haft liknande och har koll på vad det kan bero på? 

Kanske hade du ägglossning lite tidigare denna månaden? Det är alltid lite svårt att utläsa exakt dag med klocka tycker jag. Alternativt kanske det har blivit lite varmare där du sover nu när det blivit mildare ute och du har lagt armen längre ut från kroppen 🙃 Supersvårt