• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Anonym (Hmm)

någon teori om min knasiga tempkurva? :(

• MrsHoppas
    Anonym (Hmm) skrev 2024-08-06 11:42:36 följande:

någon teori om min knasiga tempkurva? :(

Hmm du kanske inte haft ägglossning än? 😱
  • MrsHoppas

Tror ni jag har haft ägglossning? 🤔 

Min termometer blinkar Low (låg batteri) innan, kan de påverka vad man sen får för temperatur? Jag har beställt en ny. 

Har tagit ÄL test varje morgon men inte fått något positivt, det var lite högre 3-4 augusti, men aldrig helt positivt. Men det behöver man ju inte få.. 

• Anonym (Hej)
    MrsHoppas skrev 2024-08-07 12:56:45 följande:

Tror ni jag har haft ägglossning? 🤔 

Min termometer blinkar Low (låg batteri) innan, kan de påverka vad man sen får för temperatur? Jag har beställt en ny. 

Har tagit ÄL test varje morgon men inte fått något positivt, det var lite högre 3-4 augusti, men aldrig helt positivt. Men det behöver man ju inte få.. 

Kanske cd 31 OM tempen fortsätter upp 

Men en sak , vilken temp använder du? Lo på tex NC ( natural cycles) termometer betyder inte lågt batteri utan lägre temp i rummet. Visar den Lo efter du mätt så mäter du fel 
  • MrsHoppas
    Anonym (Hej) skrev 2024-08-08 17:51:42 följande:
    Kanske cd 31 OM tempen fortsätter upp 

Men en sak , vilken temp använder du? Lo på tex NC ( natural cycles) termometer betyder inte lågt batteri utan lägre temp i rummet. Visar den Lo efter du mätt så mäter du fel 
    Idag var tempen hög igen så FF placerar min ÄL på cd 29 redan. 

Problemet är att jag är lite sjuk så vet inte om temphöjningen beror på det eller inte 🙄

Det är inte en NC termometer utan en vanlig, och den visar L innan. 
  • Anonym (Hej)
    MrsHoppas skrev 2024-08-08 22:25:07 följande:
    Idag var tempen hög igen så FF placerar min ÄL på cd 29 redan. 

Problemet är att jag är lite sjuk så vet inte om temphöjningen beror på det eller inte 🙄

Det är inte en NC termometer utan en vanlig, och den visar L innan. 
    Är du sjuk kan du inte lita på tempen 
    uteslut den och se hur det ser ut kommande dagar 

okej läs på om LO verkligen betyder lo batteri och om det gör det, byt batteri 

en termometer läser dock inte av fel om man mäter korrekt 

att FF sätter ut ÄL cd 29 är pga att du angett sekret den dagen och dagarna före 
  • Anonym (Fundersam)

Hej.  NC satt ut att eventuellt ÄL skulle vara 10/8. (Cykeldag 
    9/8 hade jag massor av ÄL sekret ( cykeldag 19) molande värk så trodde verkligen ÄL skedde men ingen temp höjning och nu flyttas äl varje dag framåt?

• Anonym (Hej)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-08-11 18:29:09 följande:

Hej.  NC satt ut att eventuellt ÄL skulle vara 10/8. (Cykeldag 
    9/8 hade jag massor av ÄL sekret ( cykeldag 19) molande värk så trodde verkligen ÄL skedde men ingen temp höjning och nu flyttas äl varje dag framåt?

Ser tyvärr ut som om du ej haft ÄL än 
  • MrsHoppas

Vad tror ni? 

FF har placerat ut min ÄL på cd 29, men jag tror den kan ha varit cd 31 eftersom tempen var låg då också.. ? 

I förrgår och igår har jag haft rosa och ljusbruna flytningar, väldigt lite. Känns lite tidigt för "förmens", även om ÄL skulle varit cd 29. 
    Idag hade jag liiite brunt imorse men annars inget. 

Tror ni detta kan ha varit nidblödning eller är det mensen på g? 🤔

Det grönmarkerade är att mina bröstvårtor är ömma vilket dom alltid är efter ÄL. 

• Anonym (Anonym)

Vad tror ni? NC och Fertilityfriend säger olika dagar. För tidigt att testa, jag vet men man kan ju inte låta bli?.