• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Okaasan
    Anonym (Hej) skrev 2024-07-04 17:28:41 följande:
    Jag vet lnte men skulle tro om 5-7 dagar typ 
    Okej :)
  • brunbrallan
    Anonym (Hej) skrev 2024-07-04 16:05:54 följande:
    Din temp gick ju iof upp lite där cd 18, men fortf under din vanliga temp i follikelfas. Tempen ska ju upp över den tempen efter ägglossning 
    Ja det är märkligt. Och bilderna blir otroligt dåliga tyvärr när man laddar upp dem här. Men tusen tack för hjälpen :)
  • Anonym (Hej)
    brunbrallan skrev 2024-07-04 19:25:28 följande:
    Ja det är märkligt. Och bilderna blir otroligt dåliga tyvärr när man laddar upp dem här. Men tusen tack för hjälpen :)
    Håller tummarna att tempen ökar mer 
  • brunbrallan
    Anonym (Hej) skrev 2024-07-04 19:32:12 följande:
    Tack snälla!!
  • brunbrallan
    Anonym (Hej) skrev 2024-07-04 19:32:12 följande:
    Tempen höjdes så nu har ff bekräftat ägglossning, om än lite sent. Men skönt iaf!

• Anonym (Hej)
    brunbrallan skrev 2024-07-05 15:03:30 följande:
    Tempen höjdes så nu har ff bekräftat ägglossning, om än lite sent. Men skönt iaf!
    Toppen 
  • ElsaCross

Hej igen, vill bara säga att det var ett tidigt missfall som jag fått, blött i en vecka nu. Dock fortsätter tempen att stiga, men mina graviditetstester har blivit aningen svagare i alla fall och jag har inga gravidsymptom kvar. Nästan slutat blöda idag äntligen. 

Någon som fått missfall och vet hur lång tid det tar för tempen att sjunka igen? 

• Anonym (Hej)
    ElsaCross skrev 2024-07-06 07:25:50 följande:

Hej igen, vill bara säga att det var ett tidigt missfall som jag fått, blött i en vecka nu. Dock fortsätter tempen att stiga, men mina graviditetstester har blivit aningen svagare i alla fall och jag har inga gravidsymptom kvar. Nästan slutat blöda idag äntligen. 

Någon som fått missfall och vet hur lång tid det tar för tempen att sjunka igen? 

Har också fått sådär , mensen kommer men får positivt mitt i blödningen 
    min temp sjönk strax efter blödningen slutat 
    beklagar 
  • Anonym (Hej)
    ElsaCross skrev 2024-07-06 07:25:50 följande:

Hormoner släpar efter i urin så troligen visste kroppen att graviditeten avslutats när du blödde men en del hormoner fanns kvar 
  • ElsaCross
    Anonym (Hej) skrev 2024-07-06 09:35:17 följande:
    Hormoner släpar efter i urin så troligen visste kroppen att graviditeten avslutats när du blödde men en del hormoner fanns kvar 
    Tack, känns skönt att veta att du också upplevt samma för det här missfallet är så annorlunda mitt förra som var över på en dag med kaos mycket blod och negativt test samma kväll. 

om man ska se något ljust i det så är det skönt att det sker så pass tidigt och inte senare, så ja försöker vara tacksam att kroppen gjort sitt jobb.