• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Anonym (Hej)
    ElsaCross skrev 2024-07-06 10:53:41 följande:
    Tack, känns skönt att veta att du också upplevt samma för det här missfallet är så annorlunda mitt förra som var över på en dag med kaos mycket blod och negativt test samma kväll. 

om man ska se något ljust i det så är det skönt att det sker så pass tidigt och inte senare, så ja försöker vara tacksam att kroppen gjort sitt jobb. 
    Det positiva med så tidiga är att kroppen återhämta sig fort ❤️
  • Anonym (Hmm)

Va tror ni, för låg temp för att överhuvudtaget ha lyckats? Brukar ha högre men betyyydligt svajigare, första cykeln jag är över linjen såhär länge iaf efter ÄL 🤣
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-06 22:25:25 följande:
    Va tror ni, för låg temp för att överhuvudtaget ha lyckats? Brukar ha högre men betyyydligt svajigare, första cykeln jag är över linjen såhär länge iaf efter ÄL 🤣

Ta ett test så vet du hehe 

Men alltså tempen.. extemt låg ???!!! 

har du hypotyreos? 

Jag kan inte säga att du inte kan bli gravid med den låga tempen men , en gravid kropp behöver värme .. så med den tempen skulle jag nog ev kolla upp mina hormoner 

• Anonym (Drömmen om ett plus)

Igår hoppades jag på att äl hade skett, eftersom tempen höjde sig över linjen. Men idag hade den sjunkit under linjen igen.. jag vet inte när min äl är då mina cyklar har varit då oregelbundna. Vad tycker ni?

• Anonym (Hej)
    Anonym (Drömmen om ett plus) skrev 2024-07-07 16:10:13 följande:

Igår hoppades jag på att äl hade skett, eftersom tempen höjde sig över linjen. Men idag hade den sjunkit under linjen igen.. jag vet inte när min äl är då mina cyklar har varit då oregelbundna. Vad tycker ni?

Utan tydligare höjning tror jag inte ÄL skett 
  • Anonym (Hej)

Min kurva ser ut så här men negativa test än .. inte säkert jag hade ÄL där appen satte utan kan även varit 2 dagar senare 

har molvärk i mage rygg och illamående , får se om det blir mens 

hade mf förra månaden 

• brunbrallan
    Anonym (Hej) skrev 2024-07-07 17:13:56 följande:

Min kurva ser ut så här men negativa test än .. inte säkert jag hade ÄL där appen satte utan kan även varit 2 dagar senare 

har molvärk i mage rygg och illamående , får se om det blir mens 

hade mf förra månaden 

Men det ser väl lovande ut tempmässigt iaf! Hoppas det kommer ett pluss snart!

Min ser ut såhär nu och jag har så så ont i bröstvårtorna. Det brukar jag inte ha efter äl men dock ömma bröst i övrigt. Spännande!!

• Anonym (Hej)
    brunbrallan skrev 2024-07-08 14:16:51 följande:
    Men det ser väl lovande ut tempmässigt iaf! Hoppas det kommer ett pluss snart!

Min ser ut såhär nu och jag har så så ont i bröstvårtorna. Det brukar jag inte ha efter äl men dock ömma bröst i övrigt. Spännande!!
    Det är säkert progesteron som gör att du har ömma bröst så tidigt efter ÄL 🙂
  • brunbrallan
    Anonym (Hej) skrev 2024-07-09 04:52:01 följande:
    Det är säkert progesteron som gör att du har ömma bröst så tidigt efter ÄL 🙂
    Ja säkert, det brukar jag få. Men inte i självaste bröstvårtorna dock hehe
  • Okaasan

Brukar appen säga såhär vid cykelslut? Har kört nc länge men kan inte minnas att jag sett detta tidigare?