• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Anonym (M89)

Hoppar in i tråden här, hoppas okej!

Har BIM nån gång i augusti om jag bara kan tyda om/när ÄL sker 😂 blir inte riktigt klok. Är på dag 20 och har inte fått en tydlig ökning i temp enligt mig. Har tempat länge, minst sex månader, och brukar absolut ha höjning vid dag 20. Brukar inte använda ÄL-tester men har gjort det denna cykel ändå pga desperat? 

Vad säger ni experter? Har ÄL varit eller kommer ske idag/imorgon? Gud så sent i så fall? har vanligtvis en cykel på ganska precis 30-31 dagar med luteal fas på ca 12 dagar. 

ÄL-testerna är:
    översta från igår morse
    mitten från igårkväll
    längst ner från imorse 

• Mirrorball
    Anonym (M89) skrev 2024-08-15 12:06:33 följande:

Hoppar in i tråden här, hoppas okej!

Har BIM nån gång i augusti om jag bara kan tyda om/när ÄL sker 😂 blir inte riktigt klok. Är på dag 20 och har inte fått en tydlig ökning i temp enligt mig. Har tempat länge, minst sex månader, och brukar absolut ha höjning vid dag 20. Brukar inte använda ÄL-tester men har gjort det denna cykel ändå pga desperat? 

Vad säger ni experter? Har ÄL varit eller kommer ske idag/imorgon? Gud så sent i så fall? har vanligtvis en cykel på ganska precis 30-31 dagar med luteal fas på ca 12 dagar. 

ÄL-testerna är:
    översta från igår morse
    mitten från igårkväll
    längst ner från imorse 

Svårt att säga! Har det minskat idag i kombination med en längre höjd temp så har du nog ägglossat.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-15 11:37:03 följande:

Vad tror ni? NC och Fertilityfriend säger olika dagar. För tidigt att testa, jag vet men man kan ju inte låta bli?.

Tempen gick inte ner idag (hoppas det blir något denna månad!!!).

• Anonym (M89)
    Mirrorball skrev 2024-08-16 15:20:25 följande:
    Svårt att säga! Har det minskat idag i kombination med en längre höjd temp så har du nog ägglossat.
    Starkare(!) test idag och temp fortsatt låg eller runt cover line? blir inte klok. Ägglossning kanske imorgon då? antar kroppen försöker men inte får igenom den kanske. Blir tokig
  • Anonym (Anonym2024)

Hej, vad tror ni denna stora dipp beror på? tänker på cd24.

• Anonym (M89)
    Anonym (Anonym2024) skrev 2024-08-31 18:20:58 följande:

Kan vara implantationsdipp. Hade så på min kurva när jag blev gravid (tyvärr missfall) typ 6-7 dagar efter ÄL. Men är säkert lite olika hur långt efter det sker och hur känslig kurva man har. Eller så fluktuerar bara tempen av ingen speciell anledning.. har tyvärr också haft dipp i kurvan efter ÄL utan att vara gravid 😔

Lycka till ❤️

• Anonym (Hej)
    Anonym (Anonym2024) skrev 2024-08-31 18:20:58 följande:

Hej 
    skulle nästan tro att du hade ÄL en dag senare än appen säger då din temp inte ökade förrän då. Tempen ska ju öka efter ÄL och det skedde inte där din app satt ut ÄL. 

så isf skulle din dip var ÄL+ 4 och troligen bara vara en dipp i progesteron 

en dip runt ÄL + 7 beror ofta på en tillfälle ökning av östrogen 

att få implantationsdipp är de facto väldigt ovanligt 

• Anonym (Anonym2024)
    Anonym (Hej) skrev 2024-09-01 13:05:01 följande:

Hej 
    skulle nästan tro att du hade ÄL en dag senare än appen säger då din temp inte ökade förrän då. Tempen ska ju öka efter ÄL och det skedde inte där din app satt ut ÄL. 

så isf skulle din dip var ÄL+ 4 och troligen bara vara en dipp i progesteron 

en dip runt ÄL + 7 beror ofta på en tillfälle ökning av östrogen 

att få implantationsdipp är de facto väldigt ovanligt 

Tack för svar, vi får se vad framtiden visar. Just nu ser det inte så ljust ut tycker jag men man får hålla hoppet uppe Hjärta
  • Anonym (Anonym2024)
    Anonym (M89) skrev 2024-08-31 18:59:15 följande:

Kan vara implantationsdipp. Hade så på min kurva när jag blev gravid (tyvärr missfall) typ 6-7 dagar efter ÄL. Men är säkert lite olika hur långt efter det sker och hur känslig kurva man har. Eller så fluktuerar bara tempen av ingen speciell anledning.. har tyvärr också haft dipp i kurvan efter ÄL utan att vara gravid 😔

Lycka till ❤️

Tack för du delar med dig, vi får se hur det går för mig den här månaden ❤️
    Beklagar missfallet ❤️