• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Anonym (Miss26)

Heeej! 
    Fördriver tiden här?. Ser det lovande ut? 
    Första försöket, har tempar förut men inte regelbundet innan vi nu började försöka. Har dock haft en regelbunden cykel på ganska precis 28 dagar, som värst 26-31d. Har aldrig känd av sån ägglossningssmärta som nu men beror nog på att jag inte riktigt letat efter den. 

Fick aldrig helt positiva Äl stickor men Clearblue advanced började blinka cd 10 och fast gubbe cd 13, upplevde att ägglossningssmärtan försvann helt plötsligt på kvällen cd 13 så spontant kändes det som att då gick ägget 😅 

Tyckte tempökning var lite mesig men har aldrig studerat tempkurvor såhär. Eller är det kanske början på en trifasisk kurva? 🥹 

• Nanathalie
    studerade skrev 2024-11-10 11:44:14 följande:

Just fått svagt + bör jag vara orolig för temperatur sänkningen?

Hur svagt plus? Vilken cykeldag? Hur stor sänkning?
  • studerade
    Nanathalie skrev 2024-11-10 18:12:54 följande:
    Hur svagt plus? Vilken cykeldag? Hur stor sänkning?

Förlåt 🙈 fick inte med bilden., riktigt svagt plus, beräknad mens ca nu på torsdag, cykelvagn 22 ☺️

• Nanathalie
    studerade skrev 2024-11-10 21:32:55 följande:
    Förlåt 🙈 fick inte med bilden., riktigt svagt plus, beräknad mens ca nu på torsdag, cykelvagn 22 ☺️
    Jag tycker snarare det ser ut som om du haft en felaktig temperatur igår. Den steg rejält mot alla tidigare dagar från ägglossning om jag ser rätt? Plocka bort den så ska du se att du fortfarande har en jämn kurva utan dippar. Dippen du ser idag är ju till den nivå du hade innan den plötsliga höjningen. Man måste inte tempa varje dag egentligen. Om du använt natural cycles istället för FF hade nog natural cycles dragit ett streck över denna dag då den skiljer sig så mycket från alla andra.

Höjningen kan bero på massor av saker, typ förkylning eller bara att du tagit tempen efter att du rört dig för mycket i sängen.

Dra inga förhastade slutsatser är min åsikt, tempa imorgon igen och om den är där den "ska" dvs som den är idag eller innan den höjdes, hade jag tagit bort den höga tempen för en jämnare kurva.

Hoppas du förstår mig!
  • MrsHoppas

Jag är så taggad på den här månaden! 

Har gjort en spolning innan ÄL, vilken dom sa förbättrar chansen att blir gravid 🤩 dom kunde då också bekräfta att jag hade ett ägg som snart var redo att släppa.

Nu är jag på 6 dagar efter ÄL och är riktigt taggad. Det enda som känns jobbigt är att jag normalt brukar ha ömma bröstvårtor efter ÄL vilket jag förstått kan vara ett symptom på högt progesteron, men nu är jag inte alls öm så är lite rädd att jag har för långt progesteron :( 

• Anonym (Nytempare)

Hej, någon som kan hjälpa mig förstå? Är idag på äl+4 om jag förstått det rätt med tempningen, för visst är äl bekräftad i och med fast röd linje? 

Finns där någon särskild anledning till att temperaturen dippar till cl så tidigt som på äl+4? 🤔
  • Anonym (H)
    Anonym (Nytempare) skrev 2024-11-12 06:51:36 följande:

Hej, någon som kan hjälpa mig förstå? Är idag på äl+4 om jag förstått det rätt med tempningen, för visst är äl bekräftad i och med fast röd linje? 

Finns där någon särskild anledning till att temperaturen dippar till cl så tidigt som på äl+4? 🤔
    Ja det stämmer ÄL+4.
    Det är ganska vanligt förekommande att det blir en dip 3-4 dagar efter ÄL, det kan vara östrogenstegring. Förmodligen kommer tempen gå upp igen ☺️
  • studerade
    Nanathalie skrev 2024-11-10 21:42:55 följande:
    Jag tycker snarare det ser ut som om du haft en felaktig temperatur igår. Den steg rejält mot alla tidigare dagar från ägglossning om jag ser rätt? Plocka bort den så ska du se att du fortfarande har en jämn kurva utan dippar. Dippen du ser idag är ju till den nivå du hade innan den plötsliga höjningen. Man måste inte tempa varje dag egentligen. Om du använt natural cycles istället för FF hade nog natural cycles dragit ett streck över denna dag då den skiljer sig så mycket från alla andra.

Höjningen kan bero på massor av saker, typ förkylning eller bara att du tagit tempen efter att du rört dig för mycket i sängen.

Dra inga förhastade slutsatser är min åsikt, tempa imorgon igen och om den är där den "ska" dvs som den är idag eller innan den höjdes, hade jag tagit bort den höga tempen för en jämnare kurva.

Hoppas du förstår mig!
    Tack så jättemycke, jo jag sov på hotell så de låter troligt ❤️ gjorde nyss ett till grav test men de var samma som i förrgår, svagt, svagt?. Tempen har stigit och superömma bröst och känner mig gravid.. har bim torsdag-fredag, lite olika. 
  • Maskros88

Vad tror ni?
    Får neg tester so far,molvärk på kvällarna I ca en vecka nu.
    Extremt ont hela dagen igår,knappt känt nå värk eller så alls idag. 
    Tacksam för input!♡