• Anonym (H)

Tempkurvor

brunbrallan skrev 2024-05-12 08:17:25 följande:

Spännande det här med kurvor!
    Någon fler med ff som kan berätta hur de använt "lutel line", den röda streckade?

Den visar din baslinje i lutealfasen 😊
  • Anonym (H)
    brunbrallan skrev 2024-05-13 21:21:40 följande:
    Jag vet inte varför, det står bara att de inte rekommenderar att räkna om.
    Jag är alldeles för ny på detta för att spekulera i varför :D
    Tror det är för att omräknade värden är osäkrare än att utesluta temperaturen de dagar när man sover annorlunda. Tidigare/ senare uppvakningstid kan påverka temperaturen både upp och ned beroende på person, därför är inte omräknarna säkrare än att utesluta de dagarna 😊 Det spelar inte så stor roll för trenden på kurvan att utesluta visa dagar. 
  • Anonym (H)
    fancyr skrev 2024-05-15 14:27:35 följande:

Ok för mig har det varit väldigt tillförlitligt att ändra tiden. 

Kanske följer konverteraren din temputveckling okej, men det är olika för olika kvinnor hur tempen beter sig med tid. Sen är det ju lite svårt att veta om omräkningen stämmer heller inte eftersom man inte kan kontrollera om det stämmer 🙈😅
    utesluter man enstaka tempar så påverkar det inte trenden. 
  • Anonym (H)
    brunbrallan skrev 2024-05-16 12:06:14 följande:
    Nej men det skiljer inte mycket i tid så jag har svårt att tro att det är orsaken? Kanske ska prova den där omvandlare ändå
    Har du inte tempat tidigare så kan det vara hur du genomför mätningen. Tänk på att lägga den likadant varje gång. Vet att min var ryckig första månaden innan man fick in rutinen att mäta på samma exakt samma ställe under tungan varje dag 😊
  • Anonym (H)
    MrsHoppas skrev 2024-05-24 06:53:54 följande:

Vad tror ni om min? Jag fick äntligen en bra temphöjning idag och FF placerar ut min ÄL då redan 15/5. Tror ni det kan stämma trots att jag inte hade så hög temp efter det? Jag tänkte mer att jag kanske hade ÄL i förrgår? 🤔

Svårt att säga, men ser ut som cd 30. Oavsett så är ni ju täckt ägglossning bra 😊🤞
  • Anonym (H)
    MrsHoppas skrev 2024-06-30 07:10:56 följande:

Så här såg den ut idag 😔 hoppas den går upp igen.. 

Kurvan kan gå upp och ner på massor av gravidkurvor, de kan se ut precis hur som helst. Ge inte upp, det går inte utläsa från en tempkurva hurvida man är gravid eller inte. Och din temp är fortfarande hög. Det är så många faktorer som kan göra att tempen skiljer någon tiondel. Har sett kurvor som varit lyckade graviditeter där det dalar rejält. Att tempa ger inte så mycket mer information än hur lång lutealfas som man har ☺️ Lägg aldrig för mycket vikt på en enstaka mätning 🥰
  • Anonym (H)
    Anonym (Sladdis) skrev 2024-07-14 12:14:58 följande:

Använder i huvudsak NC men fyller i Fertility Friend också. Idag fick jag en röd plupp på grafen. Vad innebär den? Kolla på förra månaden och där va alla pluppar blå. 
    Nån som vet?

Den visar att den upptäckt en höjning av tempen som potentiellt är ägglossning ☺️ 
  • Anonym (H)
    MrsHoppas skrev 2024-09-12 14:42:14 följande:

När tror ni att jag hade min  ÄL? 😊 FF vill inte placera ut den, antagligen för att jag var dålig på att tempa varje dag där innan... 

Jag vet i alla fall att jag har haft ÄL då mina bröstvårtor är ömma vilket dom alltid är mellan ÄL och mens.

Testa att ta bort watery cm på cd 25 så kanske den lägger ut linjerna ? 

Skulle gissa cd 21 som ÄL, men det beror lite på hur det brukar se ut för dig, vad är normal temp innan och efter ÄL för dig?

Förstår att du vill veta vilken dag du ska räkna från, men ni har täckt upp bra för chanserna oavsett vilken dag det skedde 🤞

• Anonym (H)
    MrsHoppas skrev 2024-10-11 09:33:26 följande:

Tror ni att denna stämmer? 
    Jag hade inte positivt ÄL test på cd 15-16, men den ökade då i alla fall så la in det som positivt. 

Tror ni det stämmer eller hade jag ÄL kanske på cd 19 istället? Då var dock ÄL test supernegativt.

Tror helt klart cd19. Skulle sätta över den till advanced och ta bort + på opk, istället för att gå på opk när du dessutom inte fick tydligt positivt. Det är dessutom inte ovanligt att ägglossning sker några dagar efter positivt lh test. 
  • Anonym (H)
    Nanathalie skrev 2024-10-19 09:02:40 följande:

Finns här någon som kan hjälpa mig tolka min kurva? Hörde någonstans att den inte såg helt lovande ut så nu hoppas jag att det jag hörde var helt fel, alternativt helt rätt så jag kan gå vidare till nästa månad. Äl+11 idag.

Den ser bra ut, fortfarande en bra bit över cl och tydligt att och när ägglossning var. En del tror att de måste vara extremt jämna i lutealfasen eller höjas ett steg till efter implantation när man är gravid, men det är fel. Finns massor med gravidkurvor som går upp och ned till och med efter plus. Det går inte utläsa från kurvan huruvida man är gravid eller inte. Lycka till, hoppas mensen håller sig borta ☺️
  • Anonym (H)
    Eost skrev 2024-10-16 12:56:36 följande:

Hej! 

vad tror ni om denna cykel? Den ser ju lite annorlunda ut jämfört med förra cykeln? (den andra bilden) 

Förutom tempen så är den största skillnaden denna cykel att jag INTE har ömma bröst/bröstvårtor  vilken jag alltid tidigare cyklar har haft mellan äl och BIM. Men det behöver ju inte betyda något 😅 

förövrigt så känns det som att jag håller på och bli förkyld så det känns ju som något negativt 😕 

Finns det hopp tror ni? vi längtar så efter ett pluss! 

Klart det finns hopp kvar! Ni har täckt upp bra med mys och tydligt att du haft ägglossning. Håller tummarna 🤞 
  • Anonym (H)
    Anonym (Nytempare) skrev 2024-11-12 06:51:36 följande:

Hej, någon som kan hjälpa mig förstå? Är idag på äl+4 om jag förstått det rätt med tempningen, för visst är äl bekräftad i och med fast röd linje? 

Finns där någon särskild anledning till att temperaturen dippar till cl så tidigt som på äl+4? 🤔
    Ja det stämmer ÄL+4.
    Det är ganska vanligt förekommande att det blir en dip 3-4 dagar efter ÄL, det kan vara östrogenstegring. Förmodligen kommer tempen gå upp igen ☺️
  • Anonym (H)
    Nanathalie skrev 2024-11-23 08:25:52 följande:

Hej! Hjälp!

Bim idag och äl+15. Igår fick jag ett negativt gravtest och dessutom hade tempen sjunkit ordentligt som inför mens så förväntade mig en fortsatt sjunkning idag (och mens) men vaknade upp till ingen mens och dessutom
    detta!! Hur konstigt. Och inget gravtest där jag är idag..

Vad tror ni? Kan man få en sjunkning på äl+14 och sedan höjning och därmed vara gravid? Aldrig läst om detta nämligen.

Om ägget fäst sent så kanske 🤞
    Det är dock inte ovanligt att tempen håller sig uppe och sjunker först när mensen har kommit. 
  • Anonym (H)
    Nanathalie skrev 2024-11-23 15:16:52 följande:
    Förstår tanken där också, men mensen kan inte komma senare än äl+16 när man haft bekräftad ägglossning vilket jag har så tänker att jag kan väl vänta 1 dag just in case med att testa och försöka hålla hoppet uppe! Min temp brukar inte gå upp igen innan mens, har aldrig hänt!

Det svåra är ju att en enstaka dags temp inte behöver betyda något. Det kan vara att man ätit senare/tidigare eller annorlunda. Minsta alkohol skjuter också upp tempen. Eller om man sover annorlund osv. 

Hoppas du får två streck på testet 🤞

• Anonym (H)
    Anonym (Oliven) skrev 2024-11-28 12:55:05 följande:

Någon som varit med att tempen börjar gå upp och SEN får jag utslag på ÄL-test? 

fick blinkande i helgen men sen negativa. Antog att ÄL var CD 21 eftersom att tempen gick upp efter, men har ändå tagit ÄL test då jag har väldigt oregelbunden ÄL. Igår var de negativt, idag fick jag plötsligt positivt?? 

förstår ingenting. Gjorde VUL i september som var utan anmärkningar. 

Tacksam för svar. 

Jag upplevde samma när jag använde cb äl tester, de gav positivt i tid och otid. För mig funkade stickor med premom appen mycket säkrare.
Svar på tråden Tempkurvor