• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Anonym (Hej)
    MrsHoppas skrev 2024-07-01 07:20:24 följande:

Fick samma temp idag, men samma problem. Jag vaknade en och en halvtimme för tidigt, lyckades efter en timme somna om, men då sov jag ju bara en halvtimme innan jag tog tempen så den blir inte så tillförlitlig.. 

Känns inte som progestronet har sänkts så mycket för mina nipples gör fortfarande ont 😅

Men gravidtest än så länge negativt (9 DPO).

ok ja det är också stor skillnad på vädret ( iaf där jag bor ). Nyss var det typ 30 grader , igår hade vi 13 och regn 

håller tummarna ❤️

• Anonym (Hmm)

har liiite förhoppningar denna månad 🤞 aldrig haft en ÄL där jag inte dimpat dag 2+3 under strecket 😁
    är det någon annan förövrigt som upplevt molande mensvärk precis efter ÄL? Har haft molvärk sedan ÄL men tänker att NC har bekräftat min ägglossning så den borde ju inte kunna komma senare? 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-01 13:41:22 följande:
    har liiite förhoppningar denna månad 🤞 aldrig haft en ÄL där jag inte dimpat dag 2+3 under strecket 😁
    är det någon annan förövrigt som upplevt molande mensvärk precis efter ÄL? Har haft molvärk sedan ÄL men tänker att NC har bekräftat min ägglossning så den borde ju inte kunna komma senare? 
    Man kan ha molvärk dagarna efter när äggstockar och äggledare drar ihop sig efter ÄL. Helt normalt. 

jäklar vilken låg temperatur du har i follikelfas. Fryser du mkt ? 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hej) skrev 2024-07-01 14:23:44 följande:
    Man kan ha molvärk dagarna efter när äggstockar och äggledare drar ihop sig efter ÄL. Helt normalt. 

jäklar vilken låg temperatur du har i follikelfas. Fryser du mkt ? 
    Jag mäter med Apple Watch så kan vara det 😅
  • MrsHoppas

Så här ser min ut idag, upp 0.1 grader idag, men fortfarande negativt test på ÄL +11 Rynkar på näsan

Har fortfarande väääldigt ömma bröstvårtor, så tror fortfarande mitt progesteron är högt. Tidigare brukar ömheten försvinna typ 2-3 dagar innan mens. Så om jag ska få mens borde ömheten försvinna idag-imorgon. 

• Anonym (HF)

Hej alla.
    vet Att det är cycel ett , men använder nc igen efter preventivmedel och barn. Innan dess använde jag det med , hade förhoppningar igår då tempen va hög men idag gick den ner så nu har jag smått tappat hoppet och bara väntar på tant röd

• Anonym (Hej)
    MrsHoppas skrev 2024-07-03 08:00:33 följande:

Så här ser min ut idag, upp 0.1 grader idag, men fortfarande negativt test på ÄL +11 Rynkar på näsan

Har fortfarande väääldigt ömma bröstvårtor, så tror fortfarande mitt progesteron är högt. Tidigare brukar ömheten försvinna typ 2-3 dagar innan mens. Så om jag ska få mens borde ömheten försvinna idag-imorgon. 

Vad tråkigt 💔
  • Anonym (Hej)
    Anonym (HF) skrev 2024-07-03 08:41:23 följande:

Hej alla.
    vet Att det är cycel ett , men använder nc igen efter preventivmedel och barn. Innan dess använde jag det med , hade förhoppningar igår då tempen va hög men idag gick den ner så nu har jag smått tappat hoppet och bara väntar på tant röd

Är väl lite tidigt att få mens dag 9 efter ÄL ? Eller brukar du det ? Gissar din ÄL var cd 14 för vid ÄL går tempen upp och inte ner .. alt vd 11 men antar du kke tagit ngt ÄL test osv 
  • Anonym (HF)
    Anonym (Hej) skrev 2024-07-03 08:45:58 följande:
    Är väl lite tidigt att få mens dag 9 efter ÄL ? Eller brukar du det ? Gissar din ÄL var cd 14 för vid ÄL går tempen upp och inte ner .. alt vd 11 men antar du kke tagit ngt ÄL test osv 
    Fick positivt äl test dag 11 står det på det blåa ovanför , man känner lite surt men även fast den är ovanför linjen , får se hur det blir imorgon. brukar ha typ 14 dagar efter ägglossnin iaf förr men vet inte hur preventivmedelt har förstört det eller om det förstört det
  • ElsaCross

Hej igen, sist jag skrev så hade jag fått mensen och tempen hade sjunkit. Blöder fortfarande (dag 5) dock ingen mensvärk vilket är ovanligt för mig. 

Nu till min fråga, min temp har börjat stiga igen, är det här vanligt? Det har inte hänt mig förut, tempen brukar stanna låg tills efter äl. 
    ps. Är inte sjuk.