• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Mirrorball
    Lugnoro skrev 2024-05-24 07:45:58 följande:

Min ägglossning verkar ha varit, men jag fick inte positivt på ägglossningstestet. 

Det är inte alla stickor som fungerar bra och man får testa vilka som fungerar bra för en. Jag kör med easyhome som är det enda som vsat starkt i samband med ägglossning.
  • Anonym (Hmm)

försöker att skita i allt som har med ÄL test osv att göra för att minimera stressen och bara gå efter sekret. Men va Fan händer med min temp? hade halkigt ÄL sekret CD 15 men ingen höjning ju. Mina tuttevårtor är så ömma så jag kan knappt röra i dom, är mina hormoner helt enkelt ur balans? Eller är det min Apple Watch som felmäter?
  • Mirrorball
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-30 23:27:18 följande:
    försöker att skita i allt som har med ÄL test osv att göra för att minimera stressen och bara gå efter sekret. Men va Fan händer med min temp? hade halkigt ÄL sekret CD 15 men ingen höjning ju. Mina tuttevårtor är så ömma så jag kan knappt röra i dom, är mina hormoner helt enkelt ur balans? Eller är det min Apple Watch som felmäter?

Jag har också en konstig temp denna månad? samt en ovanligt lång cykel Om det Inte har ballat ur. Längtar tills mensen kommer så att jag kan börja om för osäker på om jag ägglossat denna månad. Haft fertilt sekret två perioder.

Har varit lite mer stressad denna period.

• MrsHoppas

Vad tror ni om min kurva denna månad? Bifogar två tidigare månader också, den ser lite annorlunda ut nu.

För det första har jag faktiskt fått en tempdipp vid ÄL, vilket jag aldrig har fått iinnan.och sen har jag legat på en ganska låg temp efter ÄL, nu är den nere på 36,6 vilket inte känns bra :( annars brukar den dippa först dagen mensen kommer.

• Anonym (Hej)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-30 23:27:18 följande:
    Ser ut som om du inte haft ägglossning än 
  • MrsHoppas

Alltså vad händer med min temperatur 😔 aldrig haft att den går så lågt efter ÄL... 

• Anonym (Hej)
    MrsHoppas skrev 2024-06-01 06:49:04 följande:

Alltså vad händer med min temperatur 😔 aldrig haft att den går så lågt efter ÄL... 

Ser ut som om det ev blir en kort lutealfas 

kanske lite lägre progesteron denna ÄL 
  • MrsHoppas
    Anonym (Hej) skrev 2024-06-01 08:22:03 följande:
    Ser ut som om det ev blir en kort lutealfas 

kanske lite lägre progesteron denna ÄL 
    Brukar alltid ha 14-15 dagar :/ och dippen brukar komma samma dag som mensen.. 

Vet du om man kan öka progesteron? 
  • Anonym (Hej)
    MrsHoppas skrev 2024-06-01 08:24:06 följande:
    Brukar alltid ha 14-15 dagar :/ och dippen brukar komma samma dag som mensen.. 

Vet du om man kan öka progesteron? 
    Progesteronet beror på kvaliten på ägglossningen 

ser att du har extremt sen ägglossning, vet du varför 

man kan få bättre ägglossning och därmed progesteron på en del sätt som alla stärker hormonbalans och kroppens sätt att producera fina ägg 

vitaminer o näring 
    stress hantering 
    hormonbalans 
    motion etc 
  • MrsHoppas
    Anonym (Hej) skrev 2024-06-01 08:25:38 följande:
    Progesteronet beror på kvaliten på ägglossningen 

ser att du har extremt sen ägglossning, vet du varför 

man kan få bättre ägglossning och därmed progesteron på en del sätt som alla stärker hormonbalans och kroppens sätt att producera fina ägg 

vitaminer o näring 
    stress hantering 
    hormonbalans 
    motion etc 
    Var och kollade hos gyn, som såg liiite PCOS men inte mycket, så han rekommenderade bara att fortsätta försöka. 

Testade inositol denna cykel. I övrigt äter jag extra omega3 och järn då jag inte får i mig det annars så mycket.