• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Intenuintesåhär

Kan tempen sjunka när man är gravid? Jag är i vecka 5 nu och tempen var nästan en grad lägre idag.

• Entusiastisk
    Mikkans skrev 2020-08-14 07:25:01 följande:

Jag har fortfarande inte kommit ned på min tidigare normaltemp, utan har stannat på 36.45.. är på cykeldag 3 och börjar med letrozol idag. Spännande att de fortsättning!:)

Jag kommer inte heller ner i temp utan min bara stiger är på cd5 och mensen kanske slutade igår ev idag.. ^^ nu är min temp i princip lika hög som min högsta i lutealfas!?
  • amandakollb
    Intenuintesåhär skrev 2020-08-14 08:00:12 följande:

Kan tempen sjunka när man är gravid? Jag är i vecka 5 nu och tempen var nästan en grad lägre idag.

tempen ska hålla sig hög under graviditet, men kan tänka mig att den kan va lägre någon dag då och då pga av tex att man tagit tempen en annan tid än man brukar/sovit med fönstret öppet/vaknat mkt under natten eller liknande :) den kommer säkert höjas imorgon igen! 

jag har fortsatt tempa (är i v.10) och ibland är ju tempen lite lägre vissa dagar (men ändå mkt högre än vad den är i follikulärfas). 
  • Mikkans
    Entusiastisk skrev 2020-08-14 08:29:17 följande:

Jag kommer inte heller ner i temp utan min bara stiger är på cd5 och mensen kanske slutade igår ev idag.. ^^ nu är min temp i princip lika hög som min högsta i lutealfas!?

Hm, vad märkligt. Jag vet tyvärr inte varför :/
  • H0nd3ndär

Så nu har äl förhoppningsvis varit. Nu invänta ett par till höga temperaturer och så börjar väääntan. NC är inte riktigt med då den vill att tempen sänks imorgon men det tror jag beror på att den ursprungligen ville ha äl till cd21 och inte ändrat förväntade kurvan mot dens ursprungsplan. NC säger också mens på äl+10 men jag hoppas på äl+12 som sist!
  • Msofie

Hej,

De första dagarna efter ÄL va tempen ganska så hög, har generellt högst 36,4 och den låg på typ 36,8. Nu har den legat i två dagar på 36,6 vilket inte är särskilt mycket högre. Det är första månaden jag tempar, vad tror ni de innebär?
  • Cashili33
    Entusiastisk skrev 2020-08-14 08:29:17 följande:
    min temp sjönk inte ner till den lägsta punkten förrän efter mens, även om den såklart var lägre under mensen än i lutealfasen. Lägsta tempen kom 5  dgr före ÄL
  • Cashili33
    H0nd3ndär skrev 2020-08-15 08:47:59 följande:

Så nu har äl förhoppningsvis varit. Nu invänta ett par till höga temperaturer och så börjar väääntan. NC är inte riktigt med då den vill att tempen sänks imorgon men det tror jag beror på att den ursprungligen ville ha äl till cd21 och inte ändrat förväntade kurvan mot dens ursprungsplan. NC säger också mens på äl+10 men jag hoppas på äl+12 som sist!
    Om ÄL flyttas flyttas väl också mensen, oavsett vad appen säger? eller? Appen går ju bara på nån slags generell uträkning utifrån hur din cykel 'borde' se ut baserat på tidigare data.
  • H0nd3ndär
    Cattisl skrev 2020-08-15 10:00:58 följande:

Om ÄL flyttas flyttas väl också mensen, oavsett vad appen säger? eller? Appen går ju bara på nån slags generell uträkning utifrån hur din cykel 'borde' se ut baserat på tidigare data.

Jo visst flyttar mensen med men det verkar den hajjat men tempen brukar inte dyka så efter äl. Däremot har jag haft en kort lutealfas iom prolaktinet vart högt när jag friammat. Detta är andra cykeln jag begränsat amningen och denna cykeln har jag knappt ammat alls. Därav tänker jag att lutealfasen borde vara längre än vad NC uppger
  • saraama
    H0nd3ndär skrev 2020-08-15 12:00:20 följande:
    Jo visst flyttar mensen med men det verkar den hajjat men tempen brukar inte dyka så efter äl. Däremot har jag haft en kort lutealfas iom prolaktinet vart högt när jag friammat. Detta är andra cykeln jag begränsat amningen och denna cykeln har jag knappt ammat alls. Därav tänker jag att lutealfasen borde vara längre än vad NC uppger
    Jag har också en lite konstig streckad (förutspådd) kurva i NC. Tror också det blir så när appen tror att ÄL kommer vid en viss tidpunkt. Den lär inse imorgon att ÄL varit ifall tempen är hög =) En gång fick jag en rejäl dipp i tempen några dagar innan mens. Då trodde den att jag skulle ha ÄL igen trots bekräftad ÄL en vecka tidigare. Det var när vi fortfarande skyddade oss så det är ju bra att den reagerar så =)
Svar på tråden Tempkurvor