• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Entusiastisk
    Mikkans skrev 2020-08-28 19:14:27 följande:

Varför får jag ingen coverline? Är de pga min temp har varit så ojämn?

Ff bekräftar äl först efter att du fått tempökning och haft hög temp i 3 dagar eller en kraftig höjning. Min första cykel så fick jag en jätte tydlig höjning så då satte den ut direkt.. Denna gången gick det lite långsammare så då behövde den 3 tempar..

Sen ser jag att du loggat att du fick positivt ältest dvs ägglossningen kommer att ske inom ca 48h så att du fått positivt innebär ju inte att din ägglossning är den dagen, men det kanske du vet :)

När follikeln brister och ägget släpps ner så bildas gulkroppen som bildar progesteron som i sin tur är orsaken till temphöjningen. Efter själva ägglossningen lever sedan ägget upp till 24h.

Om du har stickor kan du följa upp och se så att LHt går ner, och när tempen sen går upp så bekräftar det själva ägglossningen..

För mig har jag väldigt snabba stegringar.. Förra missade jag på 14h och denna cykeln var jag mer proaktiv och hade positivt lhtest kl 21 på cd16 och sen kl 9 dagen cd17 för att kl15 vara negativt igen dvs mitt ägg levde med största sannolikhet när min temp gick upp morgonen efter positivt lhtest på cd17.

Ägget kan släppas alltifrån strax innan du tog testet till då 48h efter + då överlevnadstiden för ägget..

Så fortsätt att mysa fram till du fått en tydlig temphöjning :)

Hoppas där var något jag bidrog med!. Kram
  • Mikkans
    Entusiastisk skrev 2020-08-29 11:37:23 följande:

Ff bekräftar äl först efter att du fått tempökning och haft hög temp i 3 dagar eller en kraftig höjning. Min första cykel så fick jag en jätte tydlig höjning så då satte den ut direkt.. Denna gången gick det lite långsammare så då behövde den 3 tempar..

Sen ser jag att du loggat att du fick positivt ältest dvs ägglossningen kommer att ske inom ca 48h så att du fått positivt innebär ju inte att din ägglossning är den dagen, men det kanske du vet :)

När follikeln brister och ägget släpps ner så bildas gulkroppen som bildar progesteron som i sin tur är orsaken till temphöjningen. Efter själva ägglossningen lever sedan ägget upp till 24h.

Om du har stickor kan du följa upp och se så att LHt går ner, och när tempen sen går upp så bekräftar det själva ägglossningen..

För mig har jag väldigt snabba stegringar.. Förra missade jag på 14h och denna cykeln var jag mer proaktiv och hade positivt lhtest kl 21 på cd16 och sen kl 9 dagen cd17 för att kl15 vara negativt igen dvs mitt ägg levde med största sannolikhet när min temp gick upp morgonen efter positivt lhtest på cd17.

Ägget kan släppas alltifrån strax innan du tog testet till då 48h efter + då överlevnadstiden för ägget..

Så fortsätt att mysa fram till du fått en tydlig temphöjning :)

Hoppas där var något jag bidrog med!. Kram

Ja! Tack! Du bidrog absolut.

Nästa fråga, är varför tempen inte stegrar efter ovitrelle. Tog ovitrelle i torsdagskväll men tempen ligger på min vanliga temperaturen. När ökar den tro?:/
  • Teres85

Nya tag denna månaden för andra barnet, provade rosenrot fram tills igår. LH-testet positivt dag 19 mot dag 20 förra månaden. Mannen är hemma tills imorgon så vi kan nog få till det två dagar till och sen är det bara att hoppas. Förra månaden kom mensen 10dagar efter positivt test så för kort lutealfas. Har polycystiska ovarier efter flera år med p-piller som nog försvårar.
  • Lillaälta

Hoppas verkligen att ägglossningen var nu. Körde SMEP första gången och aldrig haft såhär mycket sex. Haha! Vi är helt slut, nu är det ?vila? ifrån sex idag och sen påt igen imorgon.

Vad tror ni, är det ägglossning?

• Jenzia
    Lillaälta skrev 2020-09-02 21:35:50 följande:

Hoppas verkligen att ägglossningen var nu. Körde SMEP första gången och aldrig haft såhär mycket sex. Haha! Vi är helt slut, nu är det ?vila? ifrån sex idag och sen påt igen imorgon.

Ser lovande ut!! Och bra jobbat!!
  • Lillaälta
    Jenzia skrev 2020-09-02 22:22:36 följande:

Ser lovande ut!! Och bra jobbat!!

Rejäl dipp idag. Så kanske ägglossar idag.

Haha tack! Man behöver schemalägga nästan..
  • Mikkans
    Lillaälta skrev 2020-09-02 21:35:50 följande:

Wow, hur orkar ni ligga så mkt. Haha!
  • Lillaälta
    Mikkans skrev 2020-09-03 08:36:20 följande:

Wow, hur orkar ni ligga så mkt. Haha!

Vi provar SMEP nu månad 19 utan plus. Så vi hoppas.

Men det är energikrävande..
  • Mikkans
    Lillaälta skrev 2020-09-03 22:37:30 följande:

Vi provar SMEP nu månad 19 utan plus. Så vi hoppas.

Men det är energikrävande..

Vad är SMEP?:) Förstår det.. är avis ändå. Haha, vi klarar max 2 dagar i rad. Inte så behändigt när man vill ha barn..
  • Lillaälta
    Mikkans skrev 2020-09-04 11:43:52 följande:

Vad är SMEP?:) Förstår det.. är avis ändå. Haha, vi klarar max 2 dagar i rad. Inte så behändigt när man vill ha barn..

Finns en tråd här på FL.

man har sex varannan dag fram till ägglossningen. När man får positivt så har man sex varje dag i 3 dagar. Sen en gång till efter en dags ?vila?.
Svar på tråden Tempkurvor