• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • saraama
    Intenuintesåhär skrev 2020-08-04 21:43:02 följande:

Jag plussade idag svagt, här är min hysteriskt ojämna kurva.

Känns hoppfullt att en gravidkurva kan se ut så =) Grattis!!!
  • H0nd3ndär
    Intenuintesåhär skrev 2020-08-04 21:43:02 följande:

Jag plussade idag svagt, här är min hysteriskt ojämna kurva.

Grattis!
  • H0nd3ndär

Förra cykeln vart första jag inte friammade och denna cykeln ammar jag än mindre. Det som slagit mig är att tempen i första fasen sjunkit sedan jag minskade amningen. Ganska spännande att se hur amning kan påverka. Uppvak och liknande har inte ändrats utan enbart amningen.
  • Jenzia

Så fascinerad av att min kurva kommer bli helt annorlunda denna cykeln iom att jag börjat tempa vaginalt. Idag hade jag 36.7 (cd8), vilket förra cykeln var en av mina högsta temperaturer i lutealfasen!

• H0nd3ndär
    Jenzia skrev 2020-08-06 06:55:38 följande:

Så fascinerad av att min kurva kommer bli helt annorlunda denna cykeln iom att jag börjat tempa vaginalt. Idag hade jag 36.7 (cd8), vilket förra cykeln var en av mina högsta temperaturer i lutealfasen!

Spännande!

Vore intressant att se kurvan före och efter. Här har jag många uppvak och litet barn i sängen så känns inte aktuellt med vaginalt för min del.
  • Jenzia
    H0nd3ndär skrev 2020-08-06 08:38:29 följande:

Spännande!

Vore intressant att se kurvan före och efter. Här har jag många uppvak och litet barn i sängen så känns inte aktuellt med vaginalt för min del.

Säker? För eventuellt skulle din temp också bli stabilare om du tempade vaginalt. För min del är det lättare, termometern låter inget under täcket så slipper jag väcka maken Tänker också att så fort man börjar andas med munnen eller prata, så borde muntempen påverkas. Jag andas framför allt med näsan, men det skiljer ju sig från person till person

Vår cykler är nog rätt nära? Jag är på CD7 och hoppas på äl runt CD13-14. BIM 26/8 alt 28/8, lite osäker på om min lutealfas är 12 eller 14 dagar då senaste mensen kom två dagar för tidigt i juli, iaf enligt mina tidigare cykler i år.
  • H0nd3ndär
    Jenzia skrev 2020-08-06 08:49:06 följande:

Säker? För eventuellt skulle din temp också bli stabilare om du tempade vaginalt. För min del är det lättare, termometern låter inget under täcket så slipper jag väcka maken Tänker också att så fort man börjar andas med munnen eller prata, så borde muntempen påverkas. Jag andas framför allt med näsan, men det skiljer ju sig från person till person

Vår cykler är nog rätt nära? Jag är på CD7 och hoppas på äl runt CD13-14. BIM 26/8 alt 28/8, lite osäker på om min lutealfas är 12 eller 14 dagar då senaste mensen kom två dagar för tidigt i juli, iaf enligt mina tidigare cykler i år.

Jag har iaf tänkt att det blir svårare. Men skulle ju kunna omvärdera om så är. Har 2 termometrar med två decimaler. Babyplans och ncs. Så skulle egentligen kunna tempa både och.

Men jag blöder mycket och länge samt att jag tyvätt sällan tempar i sängen. Brukar få tempa när jag nattat om runt 05. Då när barnet äntligen sover lugnt i sängen igen så tar jag tempen ute i vardagsrummet. Inte optimalt men har märkt att jag är ganska okänslig på att vara uppe. Värre med att sova länge.

Är på cd9 idag med bim runt 28/8. Men förväntar tyvärr inte äl förrn cd18-20 någonting. Fast hoppas ju alltid på att äl ska komma något tidigare. Så ändå relativt lika!
  • Jenzia
    H0nd3ndär skrev 2020-08-06 09:23:43 följande:

Jag har iaf tänkt att det blir svårare. Men skulle ju kunna omvärdera om så är. Har 2 termometrar med två decimaler. Babyplans och ncs. Så skulle egentligen kunna tempa både och.

Men jag blöder mycket och länge samt att jag tyvätt sällan tempar i sängen. Brukar få tempa när jag nattat om runt 05. Då när barnet äntligen sover lugnt i sängen igen så tar jag tempen ute i vardagsrummet. Inte optimalt men har märkt att jag är ganska okänslig på att vara uppe. Värre med att sova länge.

Är på cd9 idag med bim runt 28/8. Men förväntar tyvärr inte äl förrn cd18-20 någonting. Fast hoppas ju alltid på att äl ska komma något tidigare. Så ändå relativt lika!

Vi har alla olika förutsättningar för att tempa Kör du på med det som funkar för dig!

Men visst hade din lutealfas blivit längre förra månaden? Är den runt 10-11 dagar?
  • Cashili33

Är det normalt att ens follikelfas variera i längd? Skulle enligt app haft ÄL idag, men jag har knappt haft några flytningar vilket jag brukar ha före äl och inget positivt på äl stickor än..hmm... är på cd13 idag.

• Jenzia
    Cattisl skrev 2020-08-06 10:02:43 följande:

Är det normalt att ens follikelfas variera i längd? Skulle enligt app haft ÄL idag, men jag har knappt haft några flytningar vilket jag brukar ha före äl och inget positivt på äl stickor än..hmm... är på cd13 idag.

Follikelfasen kan variera hej vilt, min äl brukar komma mellan cd12-17. Lutealfasen är mer konstant, även om den också kan påverkas av vår livsföring och kosthållning.
Svar på tråden Tempkurvor