• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Intenuintesåhär
    Lillaälta skrev 2020-07-29 11:26:09 följande:

Fick positivt på LH test, sen sjönk temperaturen för att sen stiga lite (fortfarande låg temp). Detta tror NC är min ägglossning men väntar med att bekräfta. Aldrig hänt tidigare och min temp säger något helt annat. Har även haft molande värk i nästan 4 veckor nu.

Inget i temperaturen tyder på att ÄL har skett, men av någon anledning tror NC det...

Men kan det inte vara så att NC beräknar att du borde ha ÄL i förhållande till mensen? Typ att du hade mens 13 juli och att ÄL borde vara nu?

Fast det kanske kommer senare?
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-29 13:02:28 följande:

Tack för din förklaring, det låter ju rimligt! Verkar pendla mellan 36,1 - 36,4, så känner ändå att jag börja få lite koll på tempandet, gjort det i typ två veckor nu :)

Ja det stämmer, jag tog en paus från familjeliv under mensen för att försöka fokusera på annat och ladda om. Även om jag verkligen uppskattar detta forumet så gör det inte att jag tänker på saken mindre haha! Men har lite ny energi denna månaden och känner mig målmedvetenhet :) Är inne på cd11 nu, ingen ÄL i sikte än men vet ju att den brukar komma senare.

Hur är det med dig själv? <3

Vad kul!

Ja men det får man ju ha ibland <3 Det kan ju såklart bli för mycket ibland.. skönt du är på banan igen :)

Min äl blev försenad så lär komma imorgon eller övermorgon:) tempen dippade idag och fick äntligen ökade ältester så bör få positivt test imorgon tänker jag och sen bör tempen dra uppåt! Är på cd16 idag så äl blir typ 2-3 dagar senare än jag beräknade :) men samtidigt vet jag ju inte när äl var exakt förra månaden heller utan bara en gissning så den kan ju varit senare då med.. Ska bli spännande att få följa denna cykeln iaf och blir det inte ett plus denna månaden så har jag iaf definitivt bättre koll inför nästa och kan se om äl sker på samma dag då också :)

Med mig är det bara bra.. Var lite nere när stickorna inte stack uppåt när jag trodde och att kroppen verkar varit lite slö med att få igenom äl denna månaden.. Men skrivit en del med tjejerna i augustitråden och kom fram till att det kan varit sömnbristen denna månaden som påverkat lite.. Glad iaf så länge jag får ägglossningen iaf :)

Kram
  • Lillaälta
    Intenuintesåhär skrev 2020-07-29 15:31:24 följande:

Men kan det inte vara så att NC beräknar att du borde ha ÄL i förhållande till mensen? Typ att du hade mens 13 juli och att ÄL borde vara nu?

Fast det kanske kommer senare?

Jo så brukar det vara ÄL typ dag 16-18 vilket är nu, men denna gång så fick jag positivt lh test mycket tidigare vilket har krånglat till nc
  • Cashili33

Är det någon mer än jag som nästan kan bli lite stressad av tempandet...? 
    På ett sätt vill man veta, kanske framförallt om man haft ÄL, men på ett sätt vill man (jag) kanske inte veta exakt vad som händer dagarna före mens för då vet man kanske redan före man testat om det troligen kommer va negativt eller positivt?

Eller kanske bara jag som tycker det är lite stressande ObestämdGlad

Det är också spännande så inget negativt så....! Hjärta

• Steeph
    Cattisl skrev 2020-07-30 05:37:56 följande:

På ett sätt vill man veta, kanske framförallt om man haft ÄL, men på ett sätt vill man (jag) kanske inte veta exakt vad som händer dagarna före mens för då vet man kanske redan före man testat om det troligen kommer va negativt eller positivt?

Eller kanske bara jag som tycker det är lite stressande 

Det är också spännande så inget negativt så....! 

Jag blir också stressad. Jag tror att jag endast kommer tempa fram till att ÄL har visats sen sluta. Jag kan vakna och nästan vara stressad för vad tempen kommer visa. Så jag kommer prova med det denna cykel, att inte tempa efter ÄL.
  • Cashili33
    Steeph skrev 2020-07-30 06:52:18 följande:
    Jag blir också stressad. Jag tror att jag endast kommer tempa fram till att ÄL har visats sen sluta. Jag kan vakna och nästan vara stressad för vad tempen kommer visa. Så jag kommer prova med det denna cykel, att inte tempa efter ÄL.
    Exakt så! Tror jag också kommer tempa kring ÄL och sen sluta.
    Har du fått mens denna månad?

Jag insåg just att om man har kort cykel som jag...typ 25 dgr, så kommer man ibland ha mens 2 ggr samma månad (jättetidigt i månaden och precis i slutet ). Blä!  

Kollade tillbaka de senaste 10 åren och jag verkar haft så kort cykel då med.
    Antingen ändrades ngt efter mina andra barn, eller så ändrades något efter graviditeterna. Kommer inte ihåg hur cyklarna såg ut för så längesen-
  • Jenzia
    Cattisl skrev 2020-07-30 05:37:56 följande:

Eller kanske bara jag som tycker det är lite stressande 

Det är också spännande så inget negativt så....! 

En till här! Är på CD26 av 28 och bara väntar på tempdippen, som jag absolut inte vill ha! Även om jag är väldigt intresserad av tempning så kommer jag överväga att sluta efter äl nästa cykel.
  • Cashili33
    Jenzia skrev 2020-07-30 07:01:20 följande:

En till här! Är på CD26 av 28 och bara väntar på tempdippen, som jag absolut inte vill ha! Även om jag är väldigt intresserad av tempning så kommer jag överväga att sluta efter äl nästa cykel.
    Ja, det blir stressande, vilket jag inte tror inverkar positivt på kroppen.

Jag vaknade förra omgången före tiden jag skulle tempa och om jag hade typ 15 min kvar så hann jag stress upp mig lite..så jag ska nog ta detta tempande med ro. Man blir inte mer eller mindre gravid faktiskt hehe Flört

Det viktigaste är att se ATT man haft ÄL

Lycka till tjejer
  • Steeph
    Cattisl skrev 2020-07-30 06:58:29 följande:

Exakt så! Tror jag också kommer tempa kring ÄL och sen sluta.

Har du fått mens denna månad?

Jag insåg just att om man har kort cykel som jag...typ 25 dgr, så kommer man ibland ha mens 2 ggr samma månad (jättetidigt i månaden och precis i slutet ). Blä!  

Kollade tillbaka de senaste 10 åren och jag verkar haft så kort cykel då med.

Antingen ändrades ngt efter mina andra barn, eller så ändrades något efter graviditeterna. Kommer inte ihåg hur cyklarna såg ut för så längesen-

Ja mensen kom som en klocka igår, men det känns okej

Aaah okej, förstår jag har en cykel på cirka 30-32 dagar. Tar rosenrot denna cykel så hoppas få ÄL runt dag 15-16. Annars får jag ÄL runt dag 18-19 vilket jag tycker är lite sent. Så nu kommer jag tempa fram till ÄL sen lägga tempen åt sidan!
  • Limeblad
    Lillaälta skrev 2020-07-28 15:03:14 följande:

När du får olika temp, mäter du alltid direkt på morgonen och vi samma tidpunkt?

Har för mig att man ska mäta ungefär samma tid varje morgon och inom 2-4h om inte jag minns fel. Går att söka upp enkelt på natural cycles.

Jag mäter 07.00 varje dag om jag inte vaknar tidigare eller ska upp till jobbet tidigare. Så tidigast 05 och senast 07. Får ett bra resultat och även tydlighet när jag haft äl och inte. Så är helt okej att ha ett fönster man mäter inom :)

Har bara tempat den här veckan så har inte kommit in i det riktigt än. Kändes mest som det var så låg temperaturer. Idag vara den 35,99 och det känns superlågt men det kanske är normal temp i munnen. Får ge det en cykel så kanske jag ser mönstret :)
Svar på tråden Tempkurvor