• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Msofie
    Entusiastisk skrev 2020-08-02 19:35:55 följande:

Den verkar känna skillnad på färgen om det är inom avläsningstiden iaf :) så testa fota med Premom inom avläsningstiden så hoppas jag det går bättre:)

Vilken cd är du på? Hur länge hade du tempat? Har du andra älsymptom? :)

Är på CD 15, inget sekret, tempen är fort relativt låg brukar ligga på 36,1 - 36,4. Var 36,5 idag men drack alkohol igår) så verkar inte riktigt vara på gång än. Hade hoppats att ÄL kom tidigare denna månaden! Har tempar i 18 dagar isch.
  • Jenzia

Första dagen (cd4) med vaginal tempning! 36.50, så 0.2 högre än när jag tempade i munnen samma dag i förra cykeln! Spännande att se nya kurvan!

• Entusiastisk
    Jenzia skrev 2020-08-03 08:55:39 följande:

Första dagen (cd4) med vaginal tempning! 36.50, så 0.2 högre än när jag tempade i munnen samma dag i förra cykeln! Spännande att se nya kurvan!

Åh ja! Vad spännande det ska bli att se nya kurvan!
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-08-03 10:12:01 följande:

Åh ja! Vad spännande det ska bli att se nya kurvan!

Hihi, ja! Är din temp stabil nu efter äl?
  • Entusiastisk
    Jenzia skrev 2020-08-03 10:33:04 följande:
    Ja, mycket mer än dagarna innan äl.
    Nu har jag legat mellan 36.43 och 36.48 i 4 dagar(äl+4 idag då). Före äl hade jag ju alltifrån 35.90 och 36.24. 
    Så stabilare sömn gjorde susen för mig verkade det som.
    Blir det en till cykel ska det bli intressant och se kurvan då när man kommit in i tempningen och inte spänner sig så mycket :)
  • Entusiastisk
    Entusiastisk skrev 2020-08-03 13:00:05 följande:
    Ja, mycket mer än dagarna innan äl.
    Nu har jag legat mellan 36.43 och 36.48 i 4 dagar(äl+4 idag då). Före äl hade jag ju alltifrån 35.90 och 36.24. 
    Så stabilare sömn gjorde susen för mig verkade det som.
    Blir det en till cykel ska det bli intressant och se kurvan då när man kommit in i tempningen och inte spänner sig så mycket :)
    kom 
    Jenzia skrev 2020-08-03 10:33:04 följande:
    Kom dock på att jag faktiskt mätte med en helt vanlig muntemp de första 7 dagarna då babyplan hade något problem så tempen blev sen... Så kan också bero lite på det,, ^^
  • Teres85

Har tempat lite olika tider på morgonen pga semester men nu äntligen positivt ägglossningstest. Som tur är har vi semester veckan ut så kan nog tajma in med mer mys och sen är det bara att hoppas. Ca 14 mån sen jag slutade med p-piller, 2:a månaden med positivt lh sticka. Försök till andra barnet, första är förr våren 2017.
  • Intenuintesåhär
    Teres85 skrev 2020-08-04 17:12:19 följande:

Har tempat lite olika tider på morgonen pga semester men nu äntligen positivt ägglossningstest. Som tur är har vi semester veckan ut så kan nog tajma in med mer mys och sen är det bara att hoppas. Ca 14 mån sen jag slutade med p-piller, 2:a månaden med positivt lh sticka. Försök till andra barnet, första är förr våren 2017.

Ligg på nu dom här dagarna fram till ÄL! Lycka till
  • Intenuintesåhär

Jag plussade idag svagt, här är min hysteriskt ojämna kurva.
Svar på tråden Tempkurvor