• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (Fasanen)
    AndreaBD skrev 2020-11-13 17:03:53 följande:
    Så du anser att man ska strunta i grundlagar? 
    Nej. Men är det grundlagarna som gör att man agerat så långsamt, och fortfarande gör det genom att vänta tills de ser en större ökning innan de inför nya rekommenationer? Det är ju försent då. Eller har grundlagarna med krav på munskydd att göra. Finns massor man kunde gjort som inte gjordes och som inte styrdes av lagarna. Man kunde informerat folk mycket mer, men i stället verkade man rädd för att skapa panik, eller så handlade det om att de ville håla igång smittan för att Tegnell sa ju att det kommer dröja många år innan vi får ett vaccin och han trodde vi skulle ha flockimmunitet i maj. Ja just det, de valde ju faktiskt spåret flockimmunitet i början...
  • Padirac
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-13 21:06:55 följande:
    Nej. Men är det grundlagarna som gör att man agerat så långsamt, och fortfarande gör det genom att vänta tills de ser en större ökning innan de inför nya rekommenationer? Det är ju försent då. Eller har grundlagarna med krav på munskydd att göra. Finns massor man kunde gjort som inte gjordes och som inte styrdes av lagarna. Man kunde informerat folk mycket mer, men i stället verkade man rädd för att skapa panik, eller så handlade det om att de ville håla igång smittan för att Tegnell sa ju att det kommer dröja många år innan vi får ett vaccin och han trodde vi skulle ha flockimmunitet i maj. Ja just det, de valde ju faktiskt spåret flockimmunitet i början...
    Nej, det är fortfarande inte sant att strategi eller mål var eller är flockimmunitet. Detta har diskuterats i tråden och du har säkert läst och skrivit om det redan tidigare i tråden.
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-13 20:57:04 följande:
    Ja precis. Det finns lagar, självklart, men det finns också väldigt mycket man kan göra som inte går emot lagarna och som inte gjorts. Jag tänker bara nu inför vintern, har Tegnell och FHM t ex informerat om vikten av att ha bra ventilation inomhus för att inte viruset ska stanna kvar så länge och att äta viktiga näringsämnen som kanske kan skydda till viss del? Men det har de nog inte för de tänker väl att det finns inte 100%-iga bevis för att det skyddar till 100%.
    Jag hoppas att det inte är vitaminbluffen och annat som kvacksalvare använder för att sko sig på människors oro du tänker här...

Vädring är bra - enligt de uppgifter som cirkulerat i media sista dagarna verkar vädringsrådet komma från Tyskland där det sagts vara en 'folksport' , en del av det som sades i de första rapporteringarna om detta har fallit bort i den senare rapporteringen, att ventilationen i byggnader i Tyskland i huvudsak är annorlunda än hur det i huvudsak är här. Om det är sant eller inte vet jag inte, bara att detta var vad som fanns med i den ursprungliga rapporteringen om vädringens förträfflighet för att hålla corona borta.  Men visst är luftutbyte bra på många sätt.  

• klyban
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-13 21:00:31 följande:
    Är det lagar som gör att vi inte infört krav på munskydd i publika inomhusmiljöer?

Nej, vi har inte munskyddslag för forskningen berättar att det är rätt osäkert om den funkar tillräckligt bra.
    Och sen ger det en falsktrygghet, man ställer sig frågande till vart du varit alla dessa månader.
    Eller låtsas du?

• Anonym (Proctor)
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-13 21:00:31 följande:
    Är det lagar som gör att vi inte infört krav på munskydd i publika inomhusmiljöer?
    Ja, och det är lag på att man inte får kritisera vare sig FHM, Tegnell eller Löfvén.
  • Padirac
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-13 21:56:08 följande:
    Ja, och det är lag på att man inte får kritisera vare sig FHM, Tegnell eller Löfvén.
    Så det är alltså sant att du inte känner till de fri- och rättigheter som Sveriges befolkning har!

Det skulle kunna förklara all irrelevant kritik och tyckande som inte har med saken att göra. {#emotions_dlg.flower}
  • FuckGoggleAskMe
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-13 19:08:42 följande:

Intressant! 

https://www.johnsnowmemo.com/

klyban skrev 2020-11-13 19:17:36 följande:

Vad är?
    Är det nått som du vill ha lyft med länken så det finns nått att bedöma det du vill sagt med den?

Uppropet som länken leder till är intressant. Hela texten.

Mer än 6.900 vetenskapsmän och forskare har skrivit på. De uppmanar till drastiska åtgärder nu på en gång. All möjliga åtgärder, tex munskydd borde sättas in, innan det är för sent. 

Med denna länk och kommentaren Intressant!, vill jag lyfta att jag finner innehållet intressant. Det vill jag ha sagt. Du kan bedöma det faktum att jag finner detta intressant, om du vill.

Ett stort uppbåd av vetenskapsmän, forskare, läkare etc tycker att alla tänkbara insatser måste sättas in omedelbart, bl.a. för att förhindra att långa lockdowns behövs igen. Tusentals välmeriterade experter tycker att Tegnell har fel. Bland de betydelsefulla åtgärderna, tror jag knappast att de räknar att stänga pubar lite tidigare. 

• Anonym (ABC)
    klyban skrev 2020-11-13 21:26:00 följande:

Nej, vi har inte munskyddslag för forskningen berättar att det är rätt osäkert om den funkar tillräckligt bra.

Och sen ger det en falsktrygghet, man ställer sig frågande till vart du varit alla dessa månader.

Eller låtsas du?

Det finns inga vetenskapliga undersökningar som visar att munskydd ökar smittspridningen. Teorin om den falska tryggheten är bara spekulation som ingen har kunnat backa upp med vetenskapliga bevis. Din solfjäder går därmed från ?ingen effekt? till ?skyddande effekt?, vilket innebär att det finns enbart fördelar med att ta munskydd i bruk,
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-13 22:38:30 följande:
    Det finns inga vetenskapliga undersökningar som visar att munskydd ökar smittspridningen. Teorin om den falska tryggheten är bara spekulation som ingen har kunnat backa upp med vetenskapliga bevis. Din solfjäder går därmed från ?ingen effekt? till ?skyddande effekt?, vilket innebär att det finns enbart fördelar med att ta munskydd i bruk,
    Precis. Enligt min länk rekommenderar 6 900 vetenskapsmän att använda munskydd. 
  • Anonym (Proctor)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-13 22:28:34 följande:
    klyban skrev 2020-11-13 19:17:36 följande:

Vad är?
    Är det nått som du vill ha lyft med länken så det finns nått att bedöma det du vill sagt med den?

Uppropet som länken leder till är intressant. Hela texten.

Mer än 6.900 vetenskapsmän och forskare har skrivit på. De uppmanar till drastiska åtgärder nu på en gång. All möjliga åtgärder, tex munskydd borde sättas in, innan det är för sent. 

Med denna länk och kommentaren Intressant!, vill jag lyfta att jag finner innehållet intressant. Det vill jag ha sagt. Du kan bedöma det faktum att jag finner detta intressant, om du vill.

Ett stort uppbåd av vetenskapsmän, forskare, läkare etc tycker att alla tänkbara insatser måste sättas in omedelbart, bl.a. för att förhindra att långa lockdowns behövs igen. Tusentals välmeriterade experter tycker att Tegnell har fel. Bland de betydelsefulla åtgärderna, tror jag knappast att de räknar att stänga pubar lite tidigare. 

Instämmer i att detta är högintressant.

Tegnell har stått och mässat i 3 kvartal nu. Resultaten lyser med sin frånvaro. Kanske läge att prova något annat?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-13 20:57:04 följande:
    Ja precis. Det finns lagar, självklart, men det finns också väldigt mycket man kan göra som inte går emot lagarna och som inte gjorts. Jag tänker bara nu inför vintern, har Tegnell och FHM t ex informerat om vikten av att ha bra ventilation inomhus för att inte viruset ska stanna kvar så länge och att äta viktiga näringsämnen som kanske kan skydda till viss del? Men det har de nog inte för de tänker väl att det finns inte 100%-iga bevis för att det skyddar till 100%.
    I en del länder har man de senaste månaderna kontrollerat en massa ventilationssystem på äldreboenden, skolor etc för att kontrollera att de är ok. De allra flesta har varit helt ok men man har upptäckt några som inte var enligt föreskrifterna och som har renoverats. 
    Har inte läst att de gjort något liknande i SverIge. De allra flesta system är säkert ok, men konstigt om det inte finns något äldre eller felande system någonstans som behöver fixas. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin