• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-08 23:08:38 följande:
    Vad är problemet? Jag skrev innan att man borde läsa hela min första mening, dvs 
    Mmm ... här vimlar det verkligen av konstruktiva inlägg utan personangrepp, och massor av klara, tydliga inlägg med nya idéer.
    Och dessutom förklarade jag detta också senare. 
    Syftet med min inlägg var inte enbart att exemplifiera personangrepp, om du kollar första meningen av inlägget, nämnde jag även annat.
    Jag har inte en felaktig uppfattning om vad personangrepp är. Efter 7 års universitetsstudier har jag en väldigt klar uppfattning om detta. Försök med något annat, idiotförklara mig inte utan läs inläggen en gång till kanske. Bitte! 
    Sorry, jag läste nog lite snabbt där. Men ibland läser man också in det som verkar logiskt som svar på på ett visst inlägg. Ditt inlägg hänger lite i luften, dvs. det är svårt att riktigt se syftet. 
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-08 23:15:04 följande:
    Ok, men jag tycker att regeringen borde kallat in fler experter och granskat utländska studier bättre. Tegnells utgångspunkt verkar vara att han inte litar på utländska studier. För de passar inte för Sverige, utan att Tegnell redogjort för varför det inte passar för Sverige. 
    I Sverige är myndigheter ansvariga för det du anser/tycker at regeringen borde har gjort - det är en del av styrelseskicket. Det har många 100 år på nacken och regeringen får inte lägga sig i myndigheternas dagliga arbete.  Kanske har du hört på pressträffarna att regeringen gett FHM olika uppdrag.. det är sen upp till FHM att utföra uppdragen.. vi har inte ministerstyre som det finns i en del andra länder.

https://www.regeringen.se/lattlast-information-om-regeringen-och-regeringskansliet/myndigheter/
  • Padirac
    Ok, men jag tycker att regeringen borde kallat in fler experter och granskat utländska studier bättre. Tegnells utgångspunkt verkar vara att han inte litar på utländska studier. För de passar inte för Sverige, utan att Tegnell redogjort för varför det inte passar för Sverige. 
    Så om regeringen inte har laglig rätt att göra det du anser att de skulle göra och att FHM/Tegnell har koll på alla studier som det pekas på så är den första delen av din kritik missriktad och den andra fel.  Detta är sådant man kan bli överens om, ha samsyn om, i diskussionen.

Men dina argument är inte uttömda än, det finns delar kvar i din kritik som kan diskuteras vidare.
  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-08-08 09:49:09 följande:

Japp, det viktiga är hur vi skyddar våra äldre och övriga riskgrupper, och förhoppningsvis så småningom får en lösning på den här situationen. Och där vet vi inte ens säkert om det går. 

Det som verkar mest angeläget just nu är att man tittar på situationen i kollektivtrafiken i Stockholm, nu efter semestern. Själv är jag lite less på att åka in till jobbet med bil, betala trängselskatt. Parkering betalar visserligen arbetsgivaren, men det känns lite onödigt. 

Och det ska bli intressant hur det går med skolorna. Hoppas att det går bra förstås. Det är lite förvånande nästan att knappt några elever smittas, men framför allt inte heller lärarna. Några smittas säkert, men jag hörde att det var relativt få, färre än i andra yrkesgrupper. Det är inte riktigt det man förväntat sig. Undrar varför.....

En reporter frågade om lärarna på torsdagens presskonferens. Lärare har inte blivit vårdade på sjukhus mera än andra yrkesgrupper, var Tegnells svar.

- Men hur många lärare har varit smittade då?

På det svarade Tegnell att det är svårt att veta.

Eftersom folk som inte behövde sjukhusvård inte testades, så finns det ju ingen statistik på hur många lärare som var lindrigt sjuka jämfört med andra yrkesgrupper. Av samma orsak förstår jag inte heller hur man kan säga att knappt några elever blev smittade, de blev ju aldrig testade.

Nu börjar det komma rapporter om hur barn har smittats.

www.wired.com/story/a-summer-camp-covid-19-outbreak-offers-back-to-school-lessons/amp
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-08-08 22:30:13 följande:
    Fast jag sa ju lite motsatsen där - att jag förstår att folk säger hen, även om de nu skulle veta egentligen om det är kille eller tjej. Just för att det är bekvämt att inte ens behöva tänka på det. 
    Det är bra hur jag känner inför det ordet, inte mycket att bry sig om som så.
    AndreaBD skrev 2020-08-08 22:41:02 följande:
    Ja, jag håller helt med där att de inte verkar vilja komma fram till något som skulle kunna göra situationen mer positivt. Påminner mig lite om folk som är deprimerade och tycker att allt är negativt och svart och deppigt. Eller som incels som är helt övertygade om att de är fula och aldrig kommer att få nån tjej. De vill inte heller höra konstruktiva förslag hur man skulle kunna ändra på situationen.

Jo, det är svårt att skydda riskgrupper helt säkert. 

Det har inte varit ett intresse för vissa här det allra minsta.

Men får vara ärlig att det är väldigt svårt och lösa en smittofråga som man är omedveten om i det tidiga läget och äldrevården.
    Det enda jag kan komma på som kan funka en bit in, det är att man har infrastrukturen för att ta hand om smittor, och att man har mer klarar funderingar på hur hantera en smitta i äldrevården.
    För nu verkade som att en sådan plan inte ens existerade, inte praktiskt i alla fall.

Och det är en sak man kan arbeta på och går kvantifiera, sen för ta ett steg till det är bra svårare.
    Kanske man alltid i November börja bli misstänksam emot folk som dör efter influensa/virusinfektioner, och ta prover och se vad det är tidigt och då äldrevården främst.
    Och visar det sig att det är nått nytt, så stramar man upp samhället som nu.(Men givetvis snabbare då de åtgärder man då gjort).

Det intressanta är att vissa i tråden har ingen som helst intresse att komma fram till en enda sak, och man ställer sig frågan varför de vill delta i en diskussion där de inte deltar i själva diskussionen rent praktiskt och ämnesmässigt.
    Och FM har definitivt satt fingret på det hatet som leder till man har inget intresse att diskutera för nå en konsensus, utan bara kortsiktiga politiska poänger och ofta om någon nonsens som betyder att man måste glömma av saker.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • AndreaBD
    Jag förstår inte hur du kan veta att de inte har gjort det (dock då FHM, inte regeringen). Att granska utländska studier, det kan inte regeringen göra. De har ju inte tillräckligt med kunskap i ämnet. Det måste experter göra. Och vi har ju pratat här i tråden om - och någon har ställt in info/länkar om att expertmyndigheter faktiskt får bestämma i såna situationer, även utan regeringen. Så det är inte regeringen som har hand om det, egentligen. Det visste jag inte heller från början.

Att han tycker att inte allt ifrån utlandet passar för Sverige - det tycker inte jag är konstigt. Alla länder har olika förutsättningar. Jag tror t.ex. att dessa tät befolkade länder så som Belgien, Holland, Tyskland, m.fl. behövde en lock-down. Det är inte heller så konstigt att han inte alltid kan förklara det i detalj i t.ex. presskonferenserna. Jag tycker ändå att han försöker, Men som vi också diskuterat tidigare, så är det svårt att förklara såna "expert-detaljer", så att vanliga människor förstår. Risken är att de blir missförstånd och mer förvirring. Ibland hittar han rätt ord, ibland är det saker som går att förklara enkelt, men inte alltid. 

Att han "inte litar" på utländska studier - det tolkar jag inte så. Du har också läst många år på universitetet, men just forskar-nivån är ännu ganska annorlunda/speciell. Och framför allt naturvetenskap. Det är inte min bakgrund heller, men min man har forskat inom biokemi och jag har också försökt under några år att följa medicinsk forskning inom ett område som intresserade mig. Och då har jag också märkt att det oftast inte är någon idé att "hurra" när det kommer en studie som visar något som man har hoppats på. En liten studie kan vara slump, det kan finnas faktorer där som har påverkat resultatet. Så då väntar man på minst en till studie som visar samma sak, helst flera. Ofta kommer då istället någon studie som visar motsatsen, så då börjar man om igen.

Sedan är det ju svårt att göra studier om covid-19. Då måste man göra studier med folk som är akut sjuka, behandla vissa med någon medicin som man tror kan verka, och andra med placebo? Det är mycket där som kan vara knepigt, etiskt. Kanske undersöker många studier därför lite mer "indirekt", och då är resultaten inte heller såå tydliga. Plus att man förstås fokuserar på att hjälpa dem akut sjuka, och att det kanske inte alltid finns resurser att göra studier med dem. Och FHM måste då avväga hur tunga några enskilda studier väger. Generellt brukar man ju verkligen inte ändra förhållningssätt för att en studie lutat mot något. Man vill ha mer bevis,  så att säga. Om man bör ha mer bråttom här, det kan man diskutera. Men det innebär ju stora risker då. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-08-09 01:18:03 följande:
    Det är bra hur jag känner inför det ordet, inte mycket att bry sig om som så.
    AndreaBD skrev 2020-08-08 22:41:02 följande:
    Ja, jag håller helt med där att de inte verkar vilja komma fram till något som skulle kunna göra situationen mer positivt. Påminner mig lite om folk som är deprimerade och tycker att allt är negativt och svart och deppigt. Eller som incels som är helt övertygade om att de är fula och aldrig kommer att få nån tjej. De vill inte heller höra konstruktiva förslag hur man skulle kunna ändra på situationen.

Jo, det är svårt att skydda riskgrupper helt säkert. 

Det har inte varit ett intresse för vissa här det allra minsta.

Men får vara ärlig att det är väldigt svårt och lösa en smittofråga som man är omedveten om i det tidiga läget och äldrevården.
    Det enda jag kan komma på som kan funka en bit in, det är att man har infrastrukturen för att ta hand om smittor, och att man har mer klarar funderingar på hur hantera en smitta i äldrevården.
    För nu verkade som att en sådan plan inte ens existerade, inte praktiskt i alla fall.

Och det är en sak man kan arbeta på och går kvantifiera, sen för ta ett steg till det är bra svårare.
    Kanske man alltid i November börja bli misstänksam emot folk som dör efter influensa/virusinfektioner, och ta prover och se vad det är tidigt och då äldrevården främst.
    Och visar det sig att det är nått nytt, så stramar man upp samhället som nu.(Men givetvis snabbare då de åtgärder man då gjort).

Det intressanta är att vissa i tråden har ingen som helst intresse att komma fram till en enda sak, och man ställer sig frågan varför de vill delta i en diskussion där de inte deltar i själva diskussionen rent praktiskt och ämnesmässigt.
    Och FM har definitivt satt fingret på det hatet som leder till man har inget intresse att diskutera för nå en konsensus, utan bara kortsiktiga politiska poänger och ofta om någon nonsens som betyder att man måste glömma av saker.

Om man kan märka det tidigare framöver när ett nytt virus har kommit hit - det är tveksamt. Om man kommer ihåg hur det var när man var orolig för fågelinfluensa och sedan svininfluensa, så reagerar befolkningen ju också negativt, om man verkar göra en "stor grej" av det och så blir det inte mycket ändå. NU lär man ha förståelse för försiktighet, ett tag. Sedan kommer det nog att minska igen.

Det måste egentligen ha funnits planer för hur man gör i olika situationer, även smittsamma sjukdomar. Alla såna verksamheter har sina krispärmar. Jag vet förstås inte hur detaljerade de är , men de brukar finnas.
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-08-09 00:12:46 följande:
    En reporter frågade om lärarna på torsdagens presskonferens. Lärare har inte blivit vårdade på sjukhus mera än andra yrkesgrupper, var Tegnells svar.

- Men hur många lärare har varit smittade då?

På det svarade Tegnell att det är svårt att veta.

Eftersom folk som inte behövde sjukhusvård inte testades, så finns det ju ingen statistik på hur många lärare som var lindrigt sjuka jämfört med andra yrkesgrupper. Av samma orsak förstår jag inte heller hur man kan säga att knappt några elever blev smittade, de blev ju aldrig testade.

Nu börjar det komma rapporter om hur barn har smittats.

www.wired.com/story/a-summer-camp-covid-19-outbreak-offers-back-to-school-lessons/amp
    Jo, det var just detta på presskonferensen som jag tänkte på. Han vet inte exakt, men man hör överallt att det har varit ganska lite smitta där. Även bland personal. Vi får väl först förklaringen långt senare....
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-08-08 22:57:32 följande:
    Man behöver bara ha sett några presskonferenser där Tegnell svarat på frågor, så vet man att han hittills har känt till varenda studie som han fått någon fråga om. Och det händer ganska ofta att han får frågor om utländska studier. Han verkar ha läst varenda studie som har varit ute någon dag eller två. Så jag förstår verkligen inte hur du kan ha fått intrycket att man inte tittar på studier och expertåsikter ifrån andra länder. Tegnell har ju också förklarat att han har mycket samarbete med experter ifrån andra länder. 
    Ja, nog verkar det som FHM har koll på forskningsläget, vilket de givetvis också är skyldiga att ha.

Utifrån kritiken mot FHM och att de inte tar till sig nya forskningsrön så tycks det pangdemistiska krypskyttets mål närmast vara att FHM värderar forskningsrönen fel, att FHM av prestige, rigiditet eller annat väljer att bortse från resultat som talar för att den svenska strategin borde omprövas.

Från att nästan uteslutande ha handlat om vad som borde ha gjorts verkar kritiken numer främts avse vad som borde göras - och stundtals till och med om vad som vore möjligt att göra utifrån svensk lagstiftning och de befogenheter regering och FHM har.

Munskyddsdiskussionen är ett sådant exempel. Någon nämnde i förbigående en stor global undersökning vars resultat tydligt - om än indirekt - påstods visa att FHM:s tes om att munskyddsanvändning kan innebära vissa negativa effekter ur ett smittskyddsperspektiv inte stämmer.

Jag tog mig för att läsa denna så kallade globala undersökning, som glad amatör skulle jag klassa den som irrelevant kinesisk propaganda. Det är troligt att FHM bedömt den annorlunda, men knappast troligt att de bedömt en som relevant.

https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2768767?utm_source=For_The_Media&utm_medium=referral&utm_campaign=ftm_links&utm_term=072920
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-08-09 10:09:18 följande:
    Ja, nog verkar det som FHM har koll på forskningsläget, vilket de givetvis också är skyldiga att ha.

Utifrån kritiken mot FHM och att de inte tar till sig nya forskningsrön så tycks det pangdemistiska krypskyttets mål närmast vara att FHM värderar forskningsrönen fel, att FHM av prestige, rigiditet eller annat väljer att bortse från resultat som talar för att den svenska strategin borde omprövas.

Från att nästan uteslutande ha handlat om vad som borde ha gjorts verkar kritiken numer främts avse vad som borde göras - och stundtals till och med om vad som vore möjligt att göra utifrån svensk lagstiftning och de befogenheter regering och FHM har.

Munskyddsdiskussionen är ett sådant exempel. Någon nämnde i förbigående en stor global undersökning vars resultat tydligt - om än indirekt - påstods visa att FHM:s tes om att munskyddsanvändning kan innebära vissa negativa effekter ur ett smittskyddsperspektiv inte stämmer.

Jag tog mig för att läsa denna så kallade globala undersökning, som glad amatör skulle jag klassa den som irrelevant kinesisk propaganda. Det är troligt att FHM bedömt den annorlunda, men knappast troligt att de bedömt en som relevant.

https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2768767?utm_source=For_The_Media&utm_medium=referral&utm_campaign=ftm_links&utm_term=072920
    Precis. EN liten detalj - folk som har mask tar inte lika mycket på ansiktet. 
    Men det finns ju så många andra delar i det hela. 

Kanske vore det bra om Anders Tegnell säger nästa gång han får en fråga om nån studie: Vi tar det i beräkning förstås, men det finns många andra delar i det.

Fast, egentligen så gör han ju det. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin