Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
...vore dessutom intressant att se det starka vetenskapliga underlaget för "fask trygghet" - mantrat.
Det finns mer än en punkt i vetenskapen kring munskydd.
En är som du påpekar bristfälligt användande, och den enklaste för alla att inse själva.
Låter som du kommer med en retorik/semantiklek när du skriver så.
Falsktrygghet är ett känt begrepp, och falsktrygghet kommer av att man tror man är skyddad av ett munskydd och att man skyddar andra som smittad med ett munskydd.
Svaret är nej det är du inte, och ja, du kan ändå smitta andra med munskydd.
Låtsas du, eller är du på riktigt?
Jag förstår. Tunga grejor. Jag fortsätter:
"Några länder har valt att se munskydd som en trygghet och hoppas att man med universell användning av munskydd minskar risken för spridning..."
Är personen som är ansvarig för att uppdatera deras sida på semester?
..lång jävla semester också xD minst sex månader.
Jag förstår. Tunga grejor. Jag fortsätter:
"Några länder har valt att se munskydd som en trygghet och hoppas att man med universell användning av munskydd minskar risken för spridning..."
Är personen som är ansvarig för att uppdatera deras sida på semester?
..lång jävla semester också xD minst sex månader.
Ja, universell är ju en smula oprecist i detta sammanhang. Visst, det blir iofs tydligt att det innebär att alla måste delat i maskeraden, men det framgår ju inte under vilka omständigheter tvånget gäller.
Nåväl, inte mycket att bry sig om. Men en lustig omständighet i sammahanget maskerader är att kraven på att alla ska vara maskerade i Sverige tycks vara omvänt proportionell till smittspridningen, ju lägre smitta desto högre rop om att man måste anordna maskerader.
Nu senast så har SD krävt att alla som åker tunnelbana ska vara maskerade, kanske gärna med en liten bild av Åkesson på masken. Han borde ha goda förutsättningar att bli den ledande pangdemisten i Sverige, tillsammans med Busch.
För min egen del höjer jag inte längre ens på ögonbrynen när jag läser om ett land som inför maskeradtvång - och hur smittan därefter stiger markant några veckor senare.
Men sannolikt behöver inte populistiska politiker betala priset för att de vill verka handlingskraftiga, det får de som insjuknar i allvarlig covid-19 göra i stället.
Ja, det här ser man ju många exempel på, men värre är att många deltagare i maskeradbalen tror sig vara osmittbara/osmittsamma och riskerar att smitta folk som håller avstånd när de munskydden kommer och tränger sig i Ica-köer med mera.
Jag anser nog att maskerade borde få lära sig att hålla avstånd - kanske ditt utbildningspaket borde inkludera en avståndangivelse på minst 1,5 meter. Trots allt är det ju det senare som skyddar i verkligheten.
Kan maskerade hålla samma avstånd som omskerade borde det inte finnas något negativt med att bära mask.
Fast jag är glad att det är så försvinnande få som bär mask, då har man en sportslig chans att flytta på sig när de kommer.
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx &artikel=7519454
->
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx ?artikel=7519454