• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Padirac

Tvättmaskin och tvättmedel är inte till en liten del mekanisk bearbetning i motsats till blötläggning. När det skrivs att ett helt tvättprogram om minst 30 minuter krävs så undrar jag om 'blaska runt en del' kan motsvara tvättråd om masker.....

..om jag kommer ihåg kemin bakom tvättning rätt  - det var trots allt vääldigt länge sedan detta studerades... 

• FDFMGA
    Padirac skrev 2020-07-30 18:28:08 följande:

Tvättmaskin och tvättmedel är inte till en liten del mekanisk bearbetning i motsats till blötläggning. När det skrivs att ett helt tvättprogram om minst 30 minuter krävs så undrar jag om 'blaska runt en del' kan motsvara tvättråd om masker.....

..om jag kommer ihåg kemin bakom tvättning rätt  - det var trots allt vääldigt länge sedan detta studerades... 

Om tvål förstör virusets lipidhölje borde det räcka med blötläggning med tvättmedel.
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2020-07-30 18:34:22 följande:
    Om tvål förstör virusets lipidhölje borde det räcka med blötläggning med tvättmedel.
    Det är förvisso sant,men de säger att det krävs ett helt tvättprogram - så vad grundas det på?
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2020-07-30 18:43:18 följande:
    Det är förvisso sant,men de säger att det krävs ett helt tvättprogram - så vad grundas det på?
    Vidskepelse.

Eller också får vi köra våra händer i maskin, vittvätt, för att vara säkra på att de är fria från virus.
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2020-07-30 18:50:21 följande:
    Vidskepelse.

Eller också får vi köra våra händer i maskin, vittvätt, för att vara säkra på att de är fria från virus.
  • Padirac

Så här säger CDC om tvätt av munskydd.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/how-to-wash-cloth-face-coverings.html

"Cloth face coverings are an additional step to help slow the spread of COVID-19 when combined with every day preventive actions and social distancing in public settings.

Cloth face coverings should be washed after each use. It is important to always remove face coverings correctly and wash your hands after handling or touching a used face covering.

How to clean

Washing machine

You can include your face covering with your regular laundry.
    Use regular laundry detergent and the warmest appropriate water setting
    for the cloth used to make the face covering.

Washing by hand

Prepare a bleach solution by mixing:
    5 tablespoons (1/3rd cup) household bleach per gallon of room temperature water or
    4 teaspoons household bleach per quart of room temperature water
    Check the label to see if your bleach is intended for disinfection. Some bleach products,
    such as those designed for safe use on colored clothing, may not be suitable for disinfection. Ensure the bleach product is not past its expiration date. Never mix household bleach with ammonia or any other cleanser.
    Soak the face covering in the bleach solution for 5 minutes.
    Rinse thoroughly with cool or room temperature water.

Make sure to completely dry cloth face covering after washing. "
  • Padirac

Så här säger hopkinsmedicine - 20 sekunder (!) 

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/coronavirus/coronavirus-how-to-care-for-your-face-mask

How do I clean my face mask?

Bandannas, face scarves and masks made of fabric, such as cotton, can be washed in your regular laundry using hot water. Disposable, blue surgical masks cannot be laundered or cleaned and should be thrown away when it is visibly soiled or damaged. After laundering your fabric masks, tumble dry them in the dryer on a high setting. You might consider using a non-scented laundry detergent if you are sensitive to perfumes so it is easier to wear the masks. You can also hand wash your mask, using hot, soapy water. Scrub the mask for at least 20 seconds, and dry them on high heat in the dryer. Store clean masks in a clean place when you are not using them.
    Copyright © 2020 The Johns Hopkins University, The Johns Hopkins Hospital, and Johns Hopkins Health System. All rights reserved.
  • Dr Nail

Varje dag nu rapporter om helt barbarisk trängsel och likgiltighet inför rekommendationerna överallt, speciellt på krogar och i affärer, men speciellt i kollektivtrafiken.

Vad har hänt med Sveriges "goda möjligheter till social distansering"?

Ironiskt nog tror jag att vi som är mest kritiska mot FHM är också de som är bäst på att följa FHMs rekommendationer.

Dock ser man positiva signaler i form av personer med masker. Det betyder att det trots allt finns lite folkvett i denna nation. Ett enkelt medel att skydda både omgivningen och sig själv (bara en sån sak att man blir mindre benägen att röra sig i ansiktet) är ändå inte för mycket begärt.

• Dr Nail

En något oväntad sidoeffekt av maskanvändandet för mig personligen är att jag snusar mindre. Vet inte om det är bra eller dåligt, men det är som det är.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin