Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Under tiden introducerar Kanada COVID alert - en smittspårningsapp som tar användarens integritet på fullt allvar.
www.macrumors.com/2020/07/31/canada-covid-alert-exposure-notification-app/
Vore intressant att veta vad FHM anser om ett sådant projekt i Sverige.
Varje dag nu rapporter om helt barbarisk trängsel och likgiltighet inför rekommendationerna överallt, speciellt på krogar och i affärer, men speciellt i kollektivtrafiken.
Vad har hänt med Sveriges "goda möjligheter till social distansering"?
Ironiskt nog tror jag att vi som är mest kritiska mot FHM är också de som är bäst på att följa FHMs rekommendationer.
Dock ser man positiva signaler i form av personer med masker. Det betyder att det trots allt finns lite folkvett i denna nation. Ett enkelt medel att skydda både omgivningen och sig själv (bara en sån sak att man blir mindre benägen att röra sig i ansiktet) är ändå inte för mycket begärt.
Och trots trängseln ser vi ingen ökning av covid-19-fall. Inte än i alla fall.
Vad gäller masker så trot jag att en del fått in i sina tjocka skallar att ingen rekommendation =/= förbud. Folk har helt enkelt fattat att vill de ha masker så står det dem fritt.
Ironiskt nog tror jag att vi som är mest kritiska mot FHM är också de som är bäst på att följa FHMs rekommendationer.
Budskapen från folkhälsomyndigheterna i Sverige, Norge, Finland är relativt lika, det vetenskapliga underlaget för en positiv effekt av munskydd är svagt.
Det den danska folkhälsomyndigheten nu gör är att när smittan börjat öka i Danmark (i Sverige minskar den) rekommenderar befolkningen att bära munskydd om man inte klarar att hålla den sociala distanseringen t.ex. i kollektivtrafiken.
Den svenska folkhälsomyndigheten rekommenderar även fortsättningsvis folk att undvika större sammanhang där flera personer träffas, som fester, bröllop och andra tillställningar. Folkhälsomyndigheten rekommenderar också alla att hålla avstånd till varandra på exempelvis idrottsplatser, gym, köpcentrum, i kollektivtrafiken. Med all sannolikhet är det mycket mer effektivt att undvika folksamlingar och att hålla avstånd än att bära munskydd.
Man har kommit fram till såna projekt måste ha mycket hög prevalens på folket, så hög att det är bara en dröm att göra en sådan sak på frivillig basis och hur man ska tvinga vet jag inte ens.
Min mobil tål inte ett par sms ens längre, än mindre en ny app.
Dock vore det ett intressant verktyg, men känner och med den informationen jag hört och användande och det är att det kommer troligtvis aldrig funegra som tänkt pga man pratar om 80-90% användning och det känns som en dröm även vid tvång.
Vi kommer få många utbrott till, men folk borde inte packa sig som de gör ibland.
Men jag bara antar folk är frustrerade och vill ut och konsumera.
I dessa tider borde man röra sig till ställen som normalt inte har några personer.
Och det finns en hel del smultronställen i Sverige man kan åka till, alla är inte populära.
Vi kommer nog se en puckel sensommar eller efter sommaren, det är inte logiskt att tro annat och med den ökade rörelsen.
Vi kommer få många utbrott till, men folk borde inte packa sig som de gör ibland.
Men jag bara antar folk är frustrerade och vill ut och konsumera.
I dessa tider borde man röra sig till ställen som normalt inte har några personer.
Och det finns en hel del smultronställen i Sverige man kan åka till, alla är inte populära.
Vi kommer nog se en puckel sensommar eller efter sommaren, det är inte logiskt att tro annat och med den ökade rörelsen.