• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-08-10 13:56:26 följande:
    World Mask Week börjar idag.

www.globalcitizen.org/en/content/world-mask-w.../

Världen över förutom länder där det fortfarande råder sagor om falsk trygghet, alltså Sverige, Vitryssland, ....och. Ja. Det är väl de.
    Där fabulerar du igen.
    Dr Nail skrev 2020-08-10 14:22:18 följande:
    Det finns en gräns för idiotin. Giesecke (även känd som Världens Sämsta Epidemiolog) bad Tegnell att öppna skolorna redan i april för att "skicka en signal om ljusning".

Vad fan anställer de för folk egentligen?
    DU får fråga Karolinska institutet om det.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Tow2Mater
    klyban skrev 2020-08-10 17:42:55 följande:
    Man har mer än en sådan som nu halkar efter, en annan är TBC som man tror man har/kommer halkat tillbaka 20år efter COVID-19.
    Halka tillbaka 20 år? vad baserar du det på? Har du månne missforstått den nya studien som pratar om "deaths from tuberculosis could increase by 20 percent over five years"?
  • Dr Nail
    FDFMGA skrev 2020-08-10 15:03:01 följande:

Annars är väl snuttefilt ett lämplig detalj till sagostunden.

Min gissning är att allteftersom pandemin klingar av i Sverige men tar fart i länder som panikstängde så kommer kraven på munskydd till alla att bli allt intensivare.

Men det handlar ju om en lika högljudd som liten minoritet - går man ut på stan så är munskydden så ovanliga att man gått och väl kan flytta på sig för när de kommer farande.

Samtidigt är det såklart tragiskt med alla dessa munskyddstvång som resulterar i att smittan bara ökar och ökar.

Här i Stockholm så har ingen avlidit i covid-19 sen förra månaden och det verkar vara sammanlagt sju personer som vårdas på IVA i regionen - så mot den bakgrunden är det inte förvånande att kraven på tvång hörs allt tydligare.

Det var ju du som nämnde den kinesiska underssökningen som enligt dig visade att även europeiska munskyddsbärare uppför sig smittskyddspolitiskt korrekt.

Har du studerat studien

Det var WHO som drog igång World mask week. Eller deras generaldirektör iaf.

Att det går mindre dåligt i Sverige just nu, vilket är naturligtvis bra, betyder inte att vi befinner oss i slutet av pandemin, eller? Förmodligen inte ens i mitten. Vi överlevde en strid med tunga förluster, men kriget pågår; det är nu man ska förbereda sig inför nästa strid och inte fira och sen sova på slagfältet.

Och att förbereda sig är att vidta vissa åtgärder. Som t.ex. munskydd: ett effektivt och enkelt komplement till "stanna hemma med symptom" (då asymptomatisk spridning är drivande).

Que? När nämnde jag den? o_0 Jag har inte läst den...

Låter inte helt orimligt dock, märker själv hur jag beter mig med mask. Medveten på ett annat sätt, mao. rör mig inte i fejset lika mycket och kommer ihåg att hålla avstånd.

Sen så är Kina inte heller en särskilt maskbärande kultur. Iaf inte baserat på det jag sett under mina besök. Japan däremot....
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2020-08-10 17:58:17 följande:
    Halka tillbaka 20 år? vad baserar du det på? Har du månne missforstått den nya studien som pratar om "deaths from tuberculosis could increase by 20 percent over five years"?

Det var FN eller WHO som gjorde dom beräkningarna om jag minns rätt.
    Och det finns flera såna hälsoprojekt som går tillbaka pga COVID-19 krisen.

• FDFMGA
    Dr Nail skrev 2020-08-10 18:38:09 följande:

Att det går mindre dåligt i Sverige just nu, vilket är naturligtvis bra, betyder inte att vi befinner oss i slutet av pandemin, eller? Förmodligen inte ens i mitten. Vi överlevde en strid med tunga förluster, men kriget pågår; det är nu man ska förbereda sig inför nästa strid och inte fira och sen sova på slagfältet.

Och att förbereda sig är att vidta vissa åtgärder. Som t.ex. munskydd: ett effektivt och enkelt komplement till "stanna hemma med symptom" (då asymptomatisk spridning är drivande).

Låter inte helt orimligt dock, märker själv hur jag beter mig med mask. Medveten på ett annat sätt, mao. rör mig inte i fejset lika mycket och kommer ihåg att hålla avstånd.

Sen så är Kina inte heller en särskilt maskbärande kultur. Iaf inte baserat på det jag sett under mina besök. Japan däremot....
    Jag kan kolla, förmodligen nämnde du väl någon artikel som refererade till den men där journalisten antingen inte läst eller också inte förstått studien.

Javisst, bör man förbereda sig och ompröva strategin, i synnerhet som det skydd immunitet på gruppnivå ger är så ojämnt fördelat över landet.

Ja, Påven Johanna skrev också att asymptomatisk spridning driver smittan. Men hon gav inga exempel, de exempel på klustersmitta jag känner till är inte asymptomatiska.

Avseende munskydd så utgår jag från att FHM kommer att rekommendera användande när det inte går att undvika trängsel om det presenteras forskning som visar att munskydd dämpar smittspridningen.
  • AndreaBD
    (då asymptomatisk spridning är drivande).
    ??? Enligt vem? 
  • FDFMGA
    Dr Nail skrev 2020-08-01 11:02:59 följande:

Ett enkelt medel att skydda både omgivningen och sig själv (bara en sån sak att man blir mindre benägen att röra sig i ansiktet) är ändå inte för mycket begärt.

Eller hänvisade du till din egen upplevelse utifrån att man blir mindre benägen att snusa?
  • Anonym (sant)

Över är det inte, i Skåne har ju smittan ökat lite enligt media, dock har jag inte själv kollat statistiken, har tagit lite semester från covid19-fakta under semestern. Jag kan se varför den ökar, folk beter sig just nu som pandemin är över. I parken kommer folk och lägger sig nära, även om det finns gott om plats, i affärer skiter ungdomar 15-20 och medelålders män (av någon anledning) helt i avstånden i kassorna och på stranden ska vi inte ens tala om. Jag sitter bakom dynerna när jag går till stranden nu, alla ligger annars tätt, tätt. Och skolan börjar snart, med öppna gymnasier. Vi får se hur det blir framöver.
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2020-08-10 01:07:09 följande:

Jag tror inte du förstår hur en sådan kommission ska vara sammansatt och vad den kommer vara inriktad på.
    Och du kommer bli besviken då det inte innehåller billiga och kortsiktiga politiska poänger.

Ja, munskydd är menlöst och ger en falsksäkerhet.

klyban skrev 2020-08-10 17:40:04 följande:

Men du verkar ändå inte med på att detta är ingen kommission som har kortsiktiga politiska poänger är nått man är ute efter.
    Utan i kommissionen är man ute efter ta reda på vad som är vad.

Och att säga "jag tror inte du förstår..." är inget personangrepp efter vi förklarat det för dig ett antal ggr.
    Det är faktiskt enkelt för dig, du kan ju förstå så är diskussionen över där.
    Men frågan är, vill du ens det, för ofta jag uppfattar att du är rätt ointresserad av vad som faktiskt sker, utan mer intresserad att fabulera och påstå saker som inte riktigt stämmer.

Jag nämnde bara att regeringen tillsatt en coronakommission, utan att säga ett ord om hur den är komponerad eller vad den har för uppdrag.
    Från det drar du slutsatser och antar att jag inte förstår hur den är sammansatt eller vad den har för syfte. Dessutom påstår du att jag tror att den går ut på att samla kortsiktiga politiska poänger (vad nu det skulle vara), och uttalar dig om att jag skulle bli besviken om så inte är fallet. 

Jag tror inte du förstår - när det skrivs efter noll saker att basera denna tes på, tja, är det då fakta, saklighet, komplimang eller kanske personangrepp och förutfattade meningar? Eller är det att påstå saker som inte stämmer?

Det var du som drog igång en diskussion om något du hittade på, dvs mitt så kallade missförstånd. Det rapporteras i media om att kommissionen är komponerad av A, B, C och ska granska X, Y, Z. Hur skulle någon kunna missförstå det? Hur kan du ens få till en diskussion om detta?

Vissa av dina kollegor i tråden, som på lösa boliner antar att andra inte förstår vad personangrepp betyder, inte kan läsa, inte förstår att fler än Tegnell jobbar på FHM eller att ministerstyre inte råder i Sverige, eller för den delen är högerextremister eller hatar Greta T ... ja, de har inte heller så höga tankar om andra, och drar sig inte för att uttrycka detta. 

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-10 19:33:02 följande:
    Jag nämnde bara att regeringen tillsatt en coronakommission, utan att säga ett ord om hur den är komponerad eller vad den har för uppdrag.
    Från det drar du slutsatser och antar att jag inte förstår hur den är sammansatt eller vad den har för syfte. Dessutom påstår du att jag tror att den går ut på att samla kortsiktiga politiska poänger (vad nu det skulle vara), och uttalar dig om att jag skulle bli besviken om så inte är fallet. 

Jag tror inte du förstår - när det skrivs efter noll saker att basera denna tes på, tja, är det då fakta, saklighet, komplimang eller kanske personangrepp och förutfattade meningar? Eller är det att påstå saker som inte stämmer?

Det var du som drog igång en diskussion om något du hittade på, dvs mitt så kallade missförstånd. Det rapporteras i media om att kommissionen är komponerad av A, B, C och ska granska X, Y, Z. Hur skulle någon kunna missförstå det? Hur kan du ens få till en diskussion om detta?

Vissa av dina kollegor i tråden, som på lösa boliner antar att andra inte förstår vad personangrepp betyder, inte kan läsa, inte förstår att fler än Tegnell jobbar på FHM eller att ministerstyre inte råder i Sverige, eller för den delen är högerextremister eller hatar Greta T ... ja, de har inte heller så höga tankar om andra, och drar sig inte för att uttrycka detta. 

Och jag berättar bara vad den är intresserad av, och det är fakta främst.
    Och det är en enkel slutsats att komma fram till.

Och jag gör min bedömning på hur du talat här, där du ofta hängett dig till kortsiktiga politiska poänger framför fakta, forskning och saklighet.

Det verkar som du inte vet vad personligt påhopp är.

Har inga kollegor i tråden, dock har vi fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus som klarar pekpinnar för dig.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin