• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Dr Nail

....Sverige har dessutom goda möjligheter att inte bära knivar på offentliga platser och just därför är det upp till befolk.....eller...vänta lite.

• KlantSmurfen
    FDFMGA skrev 2020-08-11 00:18:45 följande: #4307

Tråden jag länkar till har på sätt och vis relevans för denna tråd, såtillvida att covid-19 slår så olika hårt.

När det påstås att män blir misshandlade nästan lika ofta som kvinnor i nära relationer så sätter man likhetstecken mellan t ex min sjukdom och de som blir svårt sjuka eller går en plågsam död till mötes i covid-19.

Ska man diskutera våld i nära relationer bör man inte bortse från hur hårt våldet slår, hur många kvinnor som misshandlats till döds eller hur många som fått men för livet, jämfört med hur våldet i nära relationer drabbar oss män.

Själv har jag fått en kudde kastad mot mig en gång, det överlevde jag.

https://www.familjeliv.se/forum/thread/79078549-varfor-far-endast-kvinnor-hata/1/nick/79117664

Personligen så har jag inte blivit misshandla i en relation så jag skriver inte "oss män" eller "vi män".
    Fråga: tillhör du någon av de män som har blivit misshandlad i en relation eller skriver du "oss män" p.g.a vänsterfemistiskt tänk?

" När det påstås att män blir misshandlade nästan lika ofta som kvinnor i nära relationer så sätter man likhetstecken mellan t ex min sjukdom och de som blir svårt sjuka eller går en plågsam död till mötes i covid-19. "
    Någon sjukdom som påverkar tänkandet?
     Nationellt centrum för kvinnofrid

Det finns studier där män och kvinnor rapporterar lika stor utsatthet för våld av en partner. Men forskning visar att det rör sig om olika typer av våld.

nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vald-i-nara-relationer/mans-utsatthet-for-vald-i-nara-relationer/

• FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2020-08-11 01:52:36 följande:
    Personligen så har jag inte blivit misshandla i en relation så jag skriver inte "oss män" eller "vi män".
    Fråga: tillhör du någon av de män som har blivit misshandlad i en relation eller skriver du "oss män" p.g.a vänsterfemistiskt tänk?

" När det påstås att män blir misshandlade nästan lika ofta som kvinnor i nära relationer så sätter man likhetstecken mellan t ex min sjukdom och de som blir svårt sjuka eller går en plågsam död till mötes i covid-19. "

Det finns studier där män och kvinnor rapporterar lika stor utsatthet för våld av en partner. Men forskning visar att det rör sig om olika typer av våld.

nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vald-i-nara-relationer/mans-utsatthet-for-vald-i-nara-relationer/
    Jag skriver vi män eftersom jag råkar tillhöra den kategorin. Däremot vet jag inte riktigt i vilken kategori jag ska placera dem som jämrar sig över att män blir misshandlade av kvinnor lika ofta som det omvända, men att detta gigantiska problem förtigs av medierna.

Jag tillhör också kategorin människa, och till skillnad från dig skulle jag aldrig försöka maskera alla de kvinnor som misshandlas grovt eller till döds genom att påstå att det nästan är lika många män som misshandlas av sina krinnor som omvänt.

Däremot verkar det vara något fler män än kvinnor som verkligen drabbas av covid-19, alltså verkligen och med verkligen avser jag inte de som blir lite förkylda eller upplever att de blivit det.

Apropå din fråga om jag har någon sjukdom som påverkar mitt tänkande, så är den frågan rätt vanlig i diskussioner med nyauktoritära. Såvitt jag vet så har jag inte det. Att den frågan i olika varianter är ett så vanligt försök till retoriskt grepp bland nyauktoritära ser jag närmast som en del av den diskursen, eller den nyauktoritära subkulturen om du så vill.

Men jag var sjuk i covid-19 för några månader sen, det påverkade mitt tänkande på så sätt att jag oroade mig för att jag skulle smitta ner övriga familjen, vilket jag också gjorde.

Lycka till med dina likes i tråden. Hoppas det blir fler än de 11 du hittills samlat ihopSolig
  • FDFMGA
    Dr Nail skrev 2020-08-11 01:13:54 följande:
    Skrev jag verkligen att anledningen var att jag snusar mindre? Gjorde väl inte det? Eller??

Jag läste hur man använder ett munskydd och sedan följde instruktionerna :\
    Nej, du skrev väl att en konsekvens av maskbärandet innebar att du snusar mindre.

Ur mitt perspektiv ytterligare ett argument mot maskanvändande.

Nåja, skulle det till äventyrs bli masktvång får jag väl göra ett litet snushål i maskenGlad
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-08-11 00:55:09 följande:
    Du menar förutom alla artiklar och studier som vi delat? Eller vill du ha konkreta individer? Ok.... Fauci t.ex. (USAs tegnell).

www.washingtonpost.com/video/washington-post-live/fauci-on-how-his-thinking-has-evolved-on-masks-asymptomatic-transmission/2020/07/24/799264e2-0f35-4862-aca2-2b4702650a8b_video.html
    Det är möjligt att det varit såna länkar i tråden tidigare, men man glömmer. Men fortfarande så verkar man ju inte vara helt överens. Och jag har för mig att även studier och artiklar påstår helt olika saker där. 

Det finns också mycket som talar emot det. T.ex. att asymptomatiska människor har så mycket mindre virus i sig som de kan sprida vidare (vilket Tegnell har sagt). Och hur sprider de ens det vidare? Om de inte är sjuka så lär de ju inte gå runt och hosta en massa. 

Och det är en massa politiska aspekter inblandade när det gäller USA, så det som Fauci säger kan ju vara färgat av det.
  • KlantSmurfen
    FDFMGA skrev 2020-08-11 07:11:53 följande: #4313
    KlantSmurfen skrev 2020-08-11 01:52:36 följande:

Jag skriver vi män eftersom jag råkar tillhöra den kategorin. Däremot vet jag inte riktigt i vilken kategori jag ska placera dem som jämrar sig över att män blir misshandlade av kvinnor lika ofta som det omvända, men att detta gigantiska problem förtigs av medierna.

Jag tillhör också kategorin människa, och till skillnad från dig skulle jag aldrig försöka maskera alla de kvinnor som misshandlas grovt eller till döds genom att påstå att det nästan är lika många män som misshandlas av sina krinnor som omvänt.

Däremot verkar det vara något fler män än kvinnor som verkligen drabbas av covid-19, alltså verkligen och med verkligen avser jag inte de som blir lite förkylda eller upplever att de blivit det.

Apropå din fråga om jag har någon sjukdom som påverkar mitt tänkande, så är den frågan rätt vanlig i diskussioner med nyauktoritära. Såvitt jag vet så har jag inte det. Att den frågan i olika varianter är ett så vanligt försök till retoriskt grepp bland nyauktoritära ser jag närmast som en del av den diskursen, eller den nyauktoritära subkulturen om du så vill.

Men jag var sjuk i covid-19 för några månader sen, det påverkade mitt tänkande på så sätt att jag oroade mig för att jag skulle smitta ner övriga familjen, vilket jag också gjorde.

Lycka till med dina likes i tråden. Hoppas det blir fler än de 11 du hittills samlat ihopSolig
    Är det det du får till av det som står på NCK och brå eller är det samma vanliga patetiska halmdocka?

inga länkar, så uppenbar...och ändå fortsätter du...
    Du har visat ganska tydligt vilken kategori "män" du tillhör.

Är det det du får till av det som står på NCK och brå eller är det samma vanliga patetiska halmdocka?
  • Dr Nail
    AndreaBD skrev 2020-08-11 12:55:16 följande:

Det är möjligt att det varit såna länkar i tråden tidigare, men man glömmer. Men fortfarande så verkar man ju inte vara helt överens. Och jag har för mig att även studier och artiklar påstår helt olika saker där. 

Det finns också mycket som talar emot det. T.ex. att asymptomatiska människor har så mycket mindre virus i sig som de kan sprida vidare (vilket Tegnell har sagt). Och hur sprider de ens det vidare? Om de inte är sjuka så lär de ju inte gå runt och hosta en massa. 

Och det är en massa politiska aspekter inblandade när det gäller USA, så det som Fauci säger kan ju vara färgat av det.

Nog är det mycket man inte vet. Det är ett konstigt virus som beter sig konstigt.

Just det där med virusmängd hos asymptomatiska är intressant; bara häromdagen kom en koreansk studie där man hittade lika mycket virus i halsen och i näsan på asymptomatiska som hos personer med fullt utvecklade symptom...

Vissa visade sig vara presymptomatiska, samtidigt som många aldrig hade några tecken.
  • Dr Nail
    FDFMGA skrev 2020-08-11 07:15:17 följande:

Nej, du skrev väl att en konsekvens av maskbärandet innebar att du snusar mindre.

Ur mitt perspektiv ytterligare ett argument mot maskanvändande.

Nåja, skulle det till äventyrs bli masktvång får jag väl göra ett litet snushål i masken

Bara ett neutralt konstaterande från min sida.
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2020-08-11 12:55:16 följande: #4314
    Dr Nail skrev 2020-08-11 00:55:09 följande:
    Du menar förutom alla artiklar och studier som vi delat? Eller vill du ha konkreta individer? Ok.... Fauci t.ex. (USAs tegnell).

www.washingtonpost.com/video/washington-post-live/fauci-on-how-his-thinking-has-evolved-on-masks-asymptomatic-transmission/2020/07/24/799264e2-0f35-4862-aca2-2b4702650a8b_video.html

Det förklaras i den artikeln:
    Reducing transmission of SARS-CoV-2

science.sciencemag.org/content/368/6498/1422.full

science.sciencemag.org/content/368/6498/1422.full%20Briefing&utm_campaign=82c4c90298-briefing-dy-20200528&utm_medium=email&utm_term=0_c9dfd39373-82c4c90298-43297137
  • Dr Nail

www.sciencemag.org/news/2020/03/not-wearing-masks-protect-against-coronavirus-big-mistake-top-chinese-scientist-says

Redan tidigt, när vi fortfarande pratade droppsmitta och knappt ens var inne på luftburet (aerosol), redan där insåg forskare effekten av masker även vid "simpel" droppsmitta. Att hålla avstånd är grundläggande, men också:

"This virus is transmitted by droplets and close contact. Droplets play a very important role?you?ve got to wear a mask, because when you speak, there are always droplets coming out of your mouth. Many people have asymptomatic or presymptomatic infections. If they are wearing face masks, it can prevent droplets that carry the virus from escaping and infecting others."

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin