• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-08-12 20:06:55 följande:
    Det är ingen "teori", det är den förenklade sammanfattningen på definitionen av luftburen smitta. Det är precis på det sättet du brukar få såna förklaringar på enklaste nivå - du spelar dum och folk försöker förklara. Och sen känner du dig kränkt över det. 

Jag måste ju utgå ifrån att du inte har förstått skillnaden när du skriver så. Officiellt är aerosoler DROPPSMITTA . Inget annat. 
    Jag är uppriktigt nyfiken. Jag har läst att droppar utsöndras från människor, somliga blir till droppsmitta i närheten, medan andra små droppar blir luftburna aerosoler. Jag har aldrig hör att först utsöndras droppar från människor, sedan lägger sig dropparna någonstans, och sen torkar de ihop och sedan blir de luftburna aerosoler. 
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-12 20:21:12 följande:
    Jag är uppriktigt nyfiken. Jag har läst att droppar utsöndras från människor, somliga blir till droppsmitta i närheten, medan andra små droppar blir luftburna aerosoler. Jag har aldrig hör att först utsöndras droppar från människor, sedan lägger sig dropparna någonstans, och sen torkar de ihop och sedan blir de luftburna aerosoler. 
    Virus kan ligga i damm och på andra partiklar som virvlar runt eller blåser runt.

En torkad droppe från aerosol kommer troligen inte bli till en aerosol igen. 

Jag vet inte hur du tänkte där.. men aerosoler är aerosoler och med luftburen smitta menas oftast det jag gett exempel på från FHMs uttalanden.  
  • Padirac
    AndreaBD skrev 2020-08-12 20:06:55 följande:
    Det är ingen "teori", det är den förenklade sammanfattningen på definitionen av luftburen smitta. Det är precis på det sättet du brukar få såna förklaringar på enklaste nivå - du spelar dum och folk försöker förklara. Och sen känner du dig kränkt över det. 

Jag måste ju utgå ifrån att du inte har förstått skillnaden när du skriver så. Officiellt är aerosoler DROPPSMITTA . Inget annat. 
  • Padirac

Intressant om utsöndring av SarsCov2

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/pm/2020/coronavirus-i-livsmedel-och-dricksvatten.pdf

"Både SARS-CoV och det nya coronaviruset SARS-CoV-2 binder till samma receptor, ACE2. Denna receptor uttrycks på celler som framförallt finns i luftvägarnas epitelceller. ACE2 uttrycks också på epitelceller i tarm, njure och blodkärlens endotelceller. Infekterade personer kan därför utsöndra virus i utandningsluften samt i urin, avföring och svett. Mest virus utsöndras när en infekterad individ hostar eller nyser. Det nya coronaviruset SARS-CoV-2 smittar främst via luftvägarna. Det sker antingen genom inandning av finfördelade droppar (aerosoler) eller genom att droppar från en smittad person kommer i kontakt med luftvägarnas slemhinnor. Även om det nya coronaviruset kan finnas i tarmen hos sjuka personer verkar viruset inte orsaka sjukdom via magtarmkanalen. Det låga pH-värdet i magsäcken bidrar till att viruset förstörs. I den mån livsmedel skulle kunna bidra till smittspridning är det som indirekt kontaktsmitta. Det betyder att en infekterad person har överfört viruset till ett livsmedel, att nästa person tar på samma livsmedel och sedan infekterar sig själv genom att röra vid sin egen mun, näsa eller ögon. Det har ännu inte rapporterats om att någon har smittats med SARS-CoV-2 genom att äta mat eller genom indirekt kontaktsmitta via livsmedel eller livsmedelsförpackningar."

Det anges inte att Sars-Cov2 ligger på huden och virvlar upp som virus vid luftburen smitta gör. Detta trots att Sars-Cov2 kan utsändras till hudens utsida genom svettningar

• FuckGoggleAskMe
    Padirac skrev 2020-08-12 20:26:17 följande:
    Virus kan ligga i damm och på andra partiklar som virvlar runt eller blåser runt.

En torkad droppe från aerosol kommer troligen inte bli till en aerosol igen. 

Jag vet inte hur du tänkte där.. men aerosoler är aerosoler och med luftburen smitta menas oftast det jag gett exempel på från FHMs uttalanden.  
    I samband med hosta kan förutom droppsmitta även en aerosol uppstå. Då dropparna i aerosolen torkar ihop till mindre droppkärnor (<5 µm) kan de spridas med luften och därefter inandas och nå de nedre luftvägarna.

Ovan är citat från någon länk ovan, så ditt resonemang går inte ihop.
    Ja, även om aerosoler är luftburnas, så är smitta som klassificeras som luftburen, något annat. Än sen då?
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2020-08-12 17:13:50 följande:
    Det är det visst!
    Luftburen = transporterad i flygplan

www.synonymer.se/sv-syn/luftburen

Återkom när du pratar om luftburna smittor, och definieringen av luftburet och droppsmitta
    Din semantik gav dig inget, då det är mycket väldefinierat vad som är luftburen smitta och dropppsmitta som aerosoler är.

Återkom gärna när du använder rätt termer, men tyvärr då säger du samma som mig om luftburet och droppsmittor.
    Vilket betyder aldrig och med tanke på att du inte klarar av fakta så bra.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-12 18:13:45 följande:
    Eh, jo ... aerosoler är små droppar med virus som flyger ut i luften ... dvs luftburen smitta.
    Däremot är inte COVID 19 klassificerat som en luftburen smitta, eftersom enligt dagens forskning smittar det mest genom droppsmitta, och till en okänd grad av luftburna aerosoler. 

Din semantik ändrar inte att luftburen smitta och droppsmitta är två helt skilda saker.
    Och det finns inget du kan säga för ändra detta.

Mitt råd till dig är att du läser upp dig och lär dig vad skillnaden är, för med så många försök du gjort här.
    Så fattar vi alla att du inte har en susning.

Att det smittar via aerosoler vet vi redan.

• klyban
    KlantSmurfen skrev 2020-08-12 18:32:17 följande:
    Divers--670.gif
    Divers--255.gif
    Droppsmitta som aerosoler är, ÄR INTE luftburen smitta.

Exakt!
    Droppsmitta är droppsmitta.

Vet inte varför ni vi vill dra in luftburet, är det av okunskap eller inbillar ni er säga nått med att säga luftburet när det inte är en luftburen smitta.

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-12 20:21:12 följande:

En medicinboll är luft buren med din retorik.

Och nej, så länge COVID-19 är en droppsmitta, så kommer du aldrig kunna säga luftburen smitta.
    Det är fundamentala skillnader mellan luftburen smitta och en droppsmitta.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin