• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-12 20:40:39 följande:
    I samband med hosta kan förutom droppsmitta även en aerosol uppstå. Då dropparna i aerosolen torkar ihop till mindre droppkärnor (<5 µm) kan de spridas med luften och därefter inandas och nå de nedre luftvägarna.

Ovan är citat från någon länk ovan, så ditt resonemang går inte ihop.
    Ja, även om aerosoler är luftburnas, så är smitta som klassificeras som luftburen, något annat. Än sen då?

Kalla aerosoler för luftburna är inte rätt definiering av det, aerosoler är inte luftburna, men de kan väl vara i luften en stund.

En medicinboll är också luftburen med din definiering.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2020-08-12 20:46:43 följande:

En medicinboll är luft buren med din retorik.

Och nej, så länge COVID-19 är en droppsmitta, så kommer du aldrig kunna säga luftburen smitta.
    Det är fundamentala skillnader mellan luftburen smitta och en droppsmitta.

Om du läser lite noggrannare så ser du att jag skriver att det rör sig om luftburna aerosoler, inte luftburen smitta som är en annan klassifikation. 
    klyban skrev 2020-08-12 20:43:32 följande:

Din semantik ändrar inte att luftburen smitta och droppsmitta är två helt skilda saker.
    Och det finns inget du kan säga för ändra detta.

Mitt råd till dig är att du läser upp dig och lär dig vad skillnaden är, för med så många försök du gjort här.
    Så fattar vi alla att du inte har en susning.

Att det smittar via aerosoler vet vi redan.

Underliga uttryck, min semantik, läser upp?
    Jag skriver bara att aerosolerna är luftburna, så inte milsvid skillnad från luftburen smitta, trots att det är något annat. 
    Vi alla, trevligt att du gör dig till talesman för alla andra
    Tack för dina råd!
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-12 20:21:12 följande:
    Jag är uppriktigt nyfiken. Jag har läst att droppar utsöndras från människor, somliga blir till droppsmitta i närheten, medan andra små droppar blir luftburna aerosoler. Jag har aldrig hör att först utsöndras droppar från människor, sedan lägger sig dropparna någonstans, och sen torkar de ihop och sedan blir de luftburna aerosoler. 
    Jag skriver exakt samma som några andra också har skrivit, t.ex. Padirac. Du har inte undrat över hans förklaring, utan du har hållit med. Det är dock inkompatibel med det som DU skriver. Han hade väl exemplet mässling och tuberkulos - där små-dropparna lägger sig på huden, torkar där, och sedan blåses iväg. Om de kan lägga sig någon annanstans - jag antar det. Poängen är att de inte blåses iväg "på vägen ner" (då är det droppsmitta), utan först när de har lagt sig och torkat. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-08-12 20:46:43 följande:

En medicinboll är luft buren med din retorik.

Och nej, så länge COVID-19 är en droppsmitta, så kommer du aldrig kunna säga luftburen smitta.
    Det är fundamentala skillnader mellan luftburen smitta och en droppsmitta.

Det där var bra! En medicinboll är luftburen enligt hennes sätt att tänka. Så är det....
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-12 20:40:39 följande:
    I samband med hosta kan förutom droppsmitta även en aerosol uppstå. Då dropparna i aerosolen torkar ihop till mindre droppkärnor (<5 µm) kan de spridas med luften och därefter inandas och nå de nedre luftvägarna.

Ovan är citat från någon länk ovan, så ditt resonemang går inte ihop.
    Ja, även om aerosoler är luftburnas, så är smitta som klassificeras som luftburen, något annat. Än sen då?
    "Än sen då?"

ja, den var roade mig mycket Tack!

Varför kan det vara viktigt att skilja på termerna aerosolsmitta och luftburen smitta och vad dessa olika typer av smittspridning har för spridningsmekanismer.

Det kan ju vara helt oviktigt.

Men det kan också vara helt avgörande för att förstå vad andra pratar om eller vad WHO, FHM, ECDC och diverse läkare pratar om.  Men det är inte viktigt för alla. 

Resonemang som inte går ihop - jodå, det är bara det att droppar, aerosoler och delvis nedtorkade aerosoler kan flyga runt i luften, men eftersom deras massa och storlek är olika så påverkas de på av gravitation och luftmotstånd på ett annat sätt än de virus som kan virvla bort från huden eller andra material. För virus som sprids på olika sätt benämns spridningen efter dessa olika spridningamekanismer. 
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-12 20:56:16 följande:
    Om du läser lite noggrannare så ser du att jag skriver att det rör sig om luftburna aerosoler, inte luftburen smitta som är en annan klassifikation. 

Underliga uttryck, min semantik, läser upp?
    Jag skriver bara att aerosolerna är luftburna, så inte milsvid skillnad från luftburen smitta, trots att det är något annat. 
    Vi alla, trevligt att du gör dig till talesman för alla andra smile1.gif
    Tack för dina råd!
    Kanon - då har vi en terminologi vi kan använda i tråden fortsättningsvis

Droppsmitta
    Aerosolsmitta
    Luftburen smitta

Det är allmän kännedom att droppar kan färdas genom luften, inte lika långt som Ricky Bruch kastar medicinboll dock.
    Det är allmän kännedom  att aerosoler kan färdas genom luften, oklart om de kommer lika långt som Ricky Brush kastar medicinboll
    Det är allmän kännedom att luftburen smitta kan färdas genom luften, den luftburna smittan kommer minst lika långt som Rickys kast med medicinboll
  • Pope Joan II
    Faktaruta ? aerosoler

Aerosol är små partiklar som är finfördelade i en gas, till exempel luft. Partiklarna kan vara fasta eller flytande. Aerosolen innefattar både gasen och partiklarna. Typiska exempel på aerosoler är rök, dimma och luftföroreningar. Både de droppar med smittämnen som kan ge droppsmitta och de som kan bära smittämnen vid luftburen smitta, kan ingå i det som definieras som en aerosol. Även finfördelade dammkorn och hudflagor som bär smittämnen kan ingå i en aerosol. Övre gräns för partikelstorlekar som kan förekomma i aerosoler är ungefär 0,1 mm. 

Luftburen smitta och aerosoler

De droppar som transporterar smittämnen vid luftburen smitta är mindre än vid droppsmitta och kan bli kvar längre i luften. Sådana droppar kan uppstå när smittbärande personer andas ut eller när de droppar som uppstått när någon hostat eller nyst har torkat in till mindre volym. Finns det tillräckligt många små droppar i luften kan den som andas in dem bli smittad. Detta kallas att smittan är luftburen. Risk för luftburen smitta finns fram­för allt inomhus där det är låg luftomsättning. Utomhus blåser dropparna med smittämnen lätt bort eller späds ut. Exempel på smittämnen som kan spridas via luftburen smitta är mässlingvirus, influensavirus och tuberkulosbakterier.

Varje dygn avger vi människor stora mängder mycket små hudpartiklar. Många av dessa bär på bakterier. Partiklarna blir lätt luftburna, och man kan andas in dem. Hudpartiklar från patienter med sår eller hudinfektioner kan innehålla bakterier och orsaka infektion eller bärarskap av bakterier i näshålan, om man andas in partiklarna. Partiklarna kan också hamna på ytor, och smittämnen kan då spridas vidare genom kontaktsmitta. Exempel på bakterier som kan spridas på detta sätt är grupp A-streptokocker (GAS) och antibiotikaresistenta bakterier som MRSA.

En del mikroorganismer har god förmåga att överleva i torra miljöer och kan smitta när man andas in damm. Exempel på det är Puumalavirus som ger sorkfeber och bakterien Francisella tularensis som ger harpest. Båda dessa smittämnen kan förekomma i damm som förorenats av urin eller avföring från gnagare. Ett annat smittämne som sprids med damm via luften är Chlamydophila psittaci som kan finnas i fåglars avföring och ger upphov till papegojsjuka (ornitos) hos människor.

• FDFMGA
    Padirac skrev 2020-08-12 21:19:22 följande:
    Kanon - då har vi en terminologi vi kan använda i tråden fortsättningsvis

Droppsmitta
    Aerosolsmitta
    Luftburen smitta

Det är allmän kännedom att droppar kan färdas genom luften, inte lika långt som Ricky Bruch kastar medicinboll dock.
    Det är allmän kännedom  att aerosoler kan färdas genom luften, oklart om de kommer lika långt som Ricky Brush kastar medicinboll
    Det är allmän kännedom att luftburen smitta kan färdas genom luften, den luftburna smittan kommer minst lika långt som Rickys kast med medicinboll
    Jag beklagar. Ricky Bruch dog för snart 10 år sen, så jag är rädd för att den medicinbollen förblir okastad.

En ren parentes förstås, men rätt ska vara rätt Glad
  • Anonym (.)
    Dr Nail skrev 2020-08-12 15:40:42 följande:

Kan du hitta evidens för mig för att jag inte blir utsatt för inbrott om jag låser dörren ikväll?

Din liknelse haltar. Du menar att det är vettigt att låsa dörren för att det då är svårare att komma in. Det är fakta.

Du menar att munskydd minskar smittspridning. Det är en gissning.
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2020-08-12 22:00:17 följande:
    Jag beklagar. Ricky Bruch dog för snart 10 år sen, så jag är rädd för att den medicinbollen förblir okastad.

En ren parentes förstås, men rätt ska vara rätt Glad
    Tempus! Jag vet. Tack

Det är allmän kännedom att droppar kan färdas genom luften, inte lika långt som Ricky Bruch kastade medicinboll dock.
    Det är allmän kännedom  att aerosoler kan färdas genom luften, oklart om de kommer lika långt som Ricky Brush kastade medicinboll
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin