• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-06-29 10:30:20 följande:
    Jag pratade om andra våg nu, inte om antal döda. Det ena har inte alls med det andra att göra. Poängen är att antal aktiva fall hade varit nere på 12.000, och är nu uppe i 31.000 igen. Då kan man nog prata om en andra våg. I Israel är det ganska lik, från 1900 smittade till 6300. Sverige är fortfarande i första vågen, och vi kan inte heller veta om antal smittade har gått upp eller ner, för att vi inte har kunnat testa tillräckligt. Men antalet dödsfall har ju gått ner långsamt men säkert hela tiden. 
    Tack för förklaringen, nu förstår jag. Jag skrev om att så många dött och smittats i Sverige, i relation till några andra länder. Du svarar med att det är en andra våg i ännu ett annat land. Jag skulle låtit mitt svar till det ha stannat vid Ja?.
    Det låter kanske konstigt, men om du skriver att det är en andra våg i Iran, tolkar jag det som att du vill uttrycka att det är en andra våg i Iran. 
    Eftersom du citerade ett inlägg från mig beträffande hög dödsfallssiffror etc, var jag dum nog att återkoppla till det.
    Jag är inte så imponerad över att dödsfallen i Sverige har långsamt gått ner. I många andra grannländer ligger siffrorna på kanske 1 eller 4 nu, inte 50. Det är den skillnaden jag menade. Jag är ju imponerad om någon bantar 10kg, men kanske mindre imponerad om personen vägde 140kg till att börja med, och levde på tårta men gick över till husmanskost.
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2020-06-29 15:01:30 följande:
    Nej det är inte 50dödsfall det senaste dygnet, utan rapporterade.
    Ok, rapporterade dödsfall. Tror du att vid en återblick om ett par veckor, visar sig denna siffra vara helt åt skogen? Kanske 14 exakt det dygnet? Eller 5?
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-06-29 18:33:43 följande:
    Tack för förklaringen, nu förstår jag. Jag skrev om att så många dött och smittats i Sverige, i relation till några andra länder. Du svarar med att det är en andra våg i ännu ett annat land. Jag skulle låtit mitt svar till det ha stannat vid Ja?.
    Det låter kanske konstigt, men om du skriver att det är en andra våg i Iran, tolkar jag det som att du vill uttrycka att det är en andra våg i Iran. 
    Eftersom du citerade ett inlägg från mig beträffande hög dödsfallssiffror etc, var jag dum nog att återkoppla till det.
    Jag är inte så imponerad över att dödsfallen i Sverige har långsamt gått ner. I många andra grannländer ligger siffrorna på kanske 1 eller 4 nu, inte 50. Det är den skillnaden jag menade. Jag är ju imponerad om någon bantar 10kg, men kanske mindre imponerad om personen vägde 140kg till att börja med, och levde på tårta men gick över till husmanskost.
    Jag vet, jag bytte ämne lite där. Sorry om det var förvirrande. Om det är imponerande eller inte hänger även på andra faktorer än på antalet. Vi kommer nog först att veta efteråt. Det ska ju utredas noggrant av neutralt folk. 
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-06-29 18:36:34 följande:
    Ok, rapporterade dödsfall. Tror du att vid en återblick om ett par veckor, visar sig denna siffra vara helt åt skogen? Kanske 14 exakt det dygnet? Eller 5?

Du kan med enkelhet leta upp detta själv.

Och det jag säger att en dags siffra berättar inget, utan medelsiffran.
    SÅ att lyfta en dag där det rapporterades in tex 50 döda betyder inget mer än rapporterna kom in den dagen, om du har intresse av medelvärdet så lyfter du detta.
    Och ja, det minskar.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2020-06-29 19:27:34 följande:

Du kan med enkelhet leta upp detta själv.

Och det jag säger att en dags siffra berättar inget, utan medelsiffran.
    SÅ att lyfta en dag där det rapporterades in tex 50 döda betyder inget mer än rapporterna kom in den dagen, om du har intresse av medelvärdet så lyfter du detta.
    Och ja, det minskar.

Ja, jag kan med enkelhet leta upp diverse, vad menar du?
    Ja, naturligtvis betyder en dags inrapporterade siffror inte att det är precis vad som faktiskt hände den dagen, men det är inte heller någon medelsiffra, vad du nu menar med det. 
    Jag lyfter ingen dag, vad du nu menar med det, jag påpekar endast att en dag rapporterades det 50 döda. Ja, naturligtvis betyder det att de inrapporterades den dagen, men tack för predikningen. Jag har inte uttryckt något intresse för medelvärde, vad du nu menar med det (kan tolkas på olika sätt). Jag påpekar endast att en dag rapporterades det 50 dödsfall. Jag kan skriva samma sak varje dag, att i dag rapporterades det X dödsfall, vilket var mycket högre än omkringliggande länder. 
    Ja, dödsfallen minskar. Bra! Skulle ha varit gladare om de minskat från 5 om dagen, än att de minskar från 50 om dagen.
    Står du på Tegnells lönelista? Eller är du kär i honom?
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Så klart) skrev 2020-06-29 14:24:58 följande:

Jag tror du tolkade fel, jag tolkar ABC som att Finland anser det vara ett problem att vårdköerna blir långa och därför agerar man i Finland så att de inte ska bli långa, man stänger ner och minskar på smittan så att man snabbt igen kunde ta upp normalare förhållanden och börja avkorta vårdköerna. Nu har Finland visst enstaka personer i intensivvård pga Corona så det är väl ganska nära normalnivå?? Enstaka nya fall uppdagas, och vården hinner med en massa annat vid sidan om. I Sverige tar Corona fortfarande en för stor del av vårdresurserna tänker jag, och operationer o.dyl. skjuts fortfarande upp, så vårdköerna blir bara längre fortfarande.

Idag ligger 23 personer på sjukhus med covid-19 i Finland, ingen på intensiven.

svenska.yle.fi/coronavirus
  • Anonym (A.)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-06-29 19:51:41 följande:

Ja, naturligtvis betyder en dags inrapporterade siffror inte att det är precis vad som faktiskt hände den dagen, men det är inte heller någon medelsiffra, vad du nu menar med det. 

Jag lyfter ingen dag, vad du nu menar med det, jag påpekar endast att en dag rapporterades det 50 döda. Ja, naturligtvis betyder det att de inrapporterades den dagen, men tack för predikningen. Jag har inte uttryckt något intresse för medelvärde, vad du nu menar med det (kan tolkas på olika sätt). Jag påpekar endast att en dag rapporterades det 50 dödsfall. Jag kan skriva samma sak varje dag, att i dag rapporterades det X dödsfall, vilket var mycket högre än omkringliggande länder. 

Ja, dödsfallen minskar. Bra! Skulle ha varit gladare om de minskat från 5 om dagen, än att de minskar från 50 om dagen.

De där sista raderna var väl utanför ramen...
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-06-29 19:51:41 följande:
    Betydelselöst för medelsiffran.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-06-27 21:47:26 följande:

Oj nej! Gjorde jag verkligen ett slarvfel i ett inlägg? Detta blir då mitt sista inlägg, för nu går jag och skjuter mig, hej då!

Det blev inte det sista slarvfelet. FHM rapporterar inte längre någon statistik över dödstalen på helgerna, så när du skrev 50 rapprterade dödsfall i söndags så var den siffan om inte snuten ur näsan så från veckan innan.

Idag rapporterade FHM att 30 personer avlidit under ett tidsintervall på tre dygn som omfattar det dygn du rapporterade 50 avlidna. 

Sifrran kan säkert komma att justeras uppåt i och med att inrapporteringen till Socialstyrelsen är rätt trög, men jag tror inte att din gissning blir korrekt,
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-06-28 23:17:53 följande:

50 nya dödsfall i Sverige senaste dygnet. I Israel, där en andra våg är på gång, 1 nytt dödsfall. Sverige har nu fler smittade än tex Belgien och Nederländerna, där dom också trappat upp testningen en massa. Deprimerande...

• FDFMGA

En betydligt mer intressant aspekt än sifferexercis är Karolinska institutets forskning som visar att man dels kan vara immun via antikroppar och dels via T-celler.

Det hade väl iofs många redan gissat - men trots allt är det bra med en trovärdig förklaring till att vi sedan länge uppnått partiell immunitet i Stockholm, vilket ju också är skälet att andelen smittade kontinuerligt har minskat under en längre tid i Stockholm.

Till hösten så finns det ju då möjlighet för folk i grannländerna att söka skydd i Stockholm om smittan blossar upp i Norge, Finland eller Danmark.

Ja, om folk i dessa länder tillåts lämna landet, förstås.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin