• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (Inte ett fan)
    KillBill skrev 2020-06-28 13:18:15 följande:

Antalet patienter som behöver sjukhusvård/intensivvård har minskat och är idag bara ca 25 % av när Sverige hade som flest intensivvårdade. Dessutom fortsätter antal allvarligt smittade att minska.  Det finns egentligen ingenting som pekar mot att sjukvården inte skulle klara sitt uppdrag.

Jag är medveten om hur läget ser ut, men det säger inget om antalet som är smittade idag som kommer ha behov av sjukvård  om 2-3 veckor. Det förtäljer inte hur många de positiva har smittat som kommer att ha behov av sjukvård senare.

Det innebär inte att jag personligen tror att Sveriges sjukvård kommer att haverera. Jag menar att det är rimligare att WHO baserar risken på antal smittade än dagsläget i sjukvården.

Fler länder påstår att utökade tester är orsaken, men hur ska WHO göra en bedömning om de inte kan sia vilka positivt testade som kommer att ha behov av sjukvård framöver? 

En positiv faktor är dock smittspårningen som jag tror kan bidra till att Sveriges fall minskar, och således inte längre räknas som riskland.
  • Dr Nail
    FDFMGA skrev 2020-06-28 13:34:30 följande:

Va, har Tegnell tagit sig en öl på en uteservering  på Stureplan.

Då måste han ju ha brutit mot alla föreskrifter från våra grannländers förståsigpåare och förstås mot Pangdemistbibelns,  Xi Jinpings 10 bud.

Vad hjälper det då att han höll sig till FHM:s rekommendationer, inte konstigt att så många pangdemister skriver till honom och förklarar vad som borde hända honom.

Snart ska jag gå ut med hunden, då passerar jag en uteservering. Kanske jag ska varna dem som sitter där att det numer är andra rekommendationer än FHM:s som gäller.

Eller - fast egentligen borde det vara möjligt även för munskydden att ta sig en öl ute, i så fall genom att göra ett hål i skyddet och dricka genom sugrör - och efetr förrättat värv plugga igen röret. Då behöver man ju inte vara så missunnsam gentemot oss omaskerade.

Tänkte mest att han skjuter sig själv i foten. En nations ledare måste vara medveten om vilka signaler hen sänder, för de väger tyngre än ord.
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-06-28 13:10:22 följande:
    Hur kan FHM ens räkna med att folk kommer skärpa sig, när FHMs ANSTÄLLDA konstant skickar ut signaler om att det är okej att slappna av?

Minns ni det här?
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbVpMd/giesecke-...

Eller den berömda, ikoniska bilden där Tegnell super på Stureplan.

De kan tjata bäst de vill om att vi måste skärpa oss; vi gör inte som våra ledare säger, vi gör som våra ledare gör.

Du menar där han tog en öl i sin ensamhet vid bordet?
    Är du tillbaka till desinformation igen?

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-06-28 14:13:40 följande:
    Tänkte mest att han skjuter sig själv i foten. En nations ledare måste vara medveten om vilka signaler hen sänder, för de väger tyngre än ord.

Du menar när Tegnell följer sina egna råd och socialdistansering?
    Ja, det styrker Tegnell och sänder signaler det går fortsätta sina liv om man följer råden.

Frågan är om du följer råden.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • FDFMGA
    Det beror nog på vem som tolkar signalerna. Jag insåg när jag kollade ditt påstående om att han super på Stureplan att jag läst artikeln tidigare utan att ens reflektera över att han drack en öl på Stureplan.

Du och andra förespråkare av mer restriktiva åtgärder tycker förstås att det är olämpligt - men jag utgår från att ni lever som ni lär och även om ni skulle vackla och frestas av Tegnells öl så utgår jag från att ni håller avståndet till folk.

Och sådana som jag och andra med mig tycker inte att det är olämpligt att ta en öl ute om man följer avståndsrekommendationerna.

Sen finns det en tredje grupp, de som överhuvudtaget inte bryr sig om restriktioner utan uppför sig som innan pandemin, ibland värre, i och med att en del av dem tycks njuta av att skrämma sådana som uppenbart är rädda för smitta. Jag gissar att de här idioterna i stort sett är immuna hela bunten efter ett flitigt umgänge med sarscov2. Men det gäller förmodligen bara här i Stockholm, i andra delar av landet kan deras beteende säkert innebära en klar smittorisk.

Den sistnämnda gruppen struntar förstås också i vad Tegnell gör eller inte gör och det är väl främst dessa som driver smittan, här i Sverige och i andra länder där man inte har möjlighet att låsa in dem för gott.
  • KillBill
    Av bilden framgår att Tegnell håller en armlängs avstånd till omgivningen så jag förstår inte vad som är ditt problem..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tasmin
    Dr Nail skrev 2020-06-28 13:10:22 följande:

Hur kan FHM ens räkna med att folk kommer skärpa sig, när FHMs ANSTÄLLDA konstant skickar ut signaler om att det är okej att slappna av?

Minns ni det här?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbVpMd/giesecke-trotsar-sveriges-coronaregler

Eller den berömda, ikoniska bilden där Tegnell super på Stureplan.

De kan tjata bäst de vill om att vi måste skärpa oss; vi gör inte som våra ledare säger, vi gör som våra ledare gör.

Han dricker ett glas öl på bilden.
  • Tow2Mater
    Tasmin skrev 2020-06-28 16:15:37 följande:
    Han dricker ett glas öl på bilden.
    Ar det inte alkoholistvarning om du dricker ensam, haha.
  • FDFMGA
    Tow2Mater skrev 2020-06-28 16:45:43 följande:
    Ar det inte alkoholistvarning om du dricker ensam, haha.
    Ja, det måste vara ett synsätt som ligger helt i linje med de tydliga övertoner i diskanten man kan höra från kritikerkören.

Skulle pandemin mot förmodan vara över till jul på andra ställen än här i Stockholm så kan jag tipsa om att det brukar startas ett flertal trådar här på FL där man går till storms mot alkoholistföräldrar som kan ta ett glas öl eller ett glas vin trots att det är barnens högtid.

Endast fantasin sätter gränser för vad man kan förfasa sig över - om man har den läggningenGlad
  • Anonym (ABC)
    KillBill skrev 2020-06-28 12:23:38 följande:

Den överdödlighet som är följden av tidigare års influensor har drabbat äldre människor och äldre människor klarar ofta inte av intensivvård. I detta avseende är det inte så stor skillnad mellan vanlig influensa och covid 19.

Jag uttryckte mig lite otydligt. Alltså: Andelen smittade av influensa som överlever tack vare intensivvård, hur stor är den?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin