• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2020-06-28 09:26:26 följande:
    Fast jag tror nog att våra grannländers statistik är ungefär lika tillförlitlig som vår egen. Jag är mest intresserad av de auktoritära tendenser som följer i pandemins spår, som den norska läkaren som förklarar att svenskarna ska hålla sig inne,endast gå till affären och då bära munskydd. ja, såvida man inte har sommarstuga, till en sådan får man tydligen pendla efter behag.

Jag läste nyss en annan tråd här på FL där det föreslås övervakning så att alla håller korrekt avstånd och att de som inte håller avstånd ska hängas ut eller som någon skrev "de har förlorat sitt existensberättigande.

Eller som den här tråden där ts intention var att enbart kritiker av Sveriges strategi borde få komma till tals i tråden, det vill säga invändningar mot kritiken ansågs opassande.

Visst är det fruktansvärt med 5.000 döda och att man behöver gå tillbaka i tiden ända till 1993 för att hitta en högre överdödlighet - men jag tror att man måste se den svenska strategin mot bakgrund av att de flesta svenskar är antiauktoritära individualister. Det är inte för inte vi brukar kallas världens mest extrema folk när man jämför inställningen olika länders folk emellan. För några år sen låg våra grannländer ganska nära oss,men jag gissar att de numer har påverkats mer än vi av nyauktoritära tendenser, i synnerhet sådana som följt i pandemins spår.

https://www.iffs.se/nyheter/sverige-varldens-mest-extrema-land/

I diagrammet nedan ser du månader med högst dödlighet per capita under perioden januari 1990 till maj 2020. Som du ser så finns det år även under 2000- talet år som legat lika högt eller högre än april i år (som är månaden i år med högst dödlighet). Ser man till både april och maj i år så finns det exempel på år när dödligheten legat högt två månader samma år exempel på detta är år 1990, 1991, 1993, 1996 och 1999. I ett hstoriskt perspektiv så finns det många exempel på år när dödligheten pga av svår influensa varit högre än i år. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Dr Nail

Gee, undrar varför vi är på pestlistan. Tillsammans med ett gäng "stan"-länder.
  • Dr Nail

I all ärlighet dock, bör man placera även Trumpistan på listan, tycker jag, med tanke på situationen där.

• KillBill

Det enkla svaret är att vi testar så många fler än tidigare. De allra flesta som konstateras ha smittan i de tester som görs nu har milda eller inga symtom och antalet allvarligt smittade minskar hela tiden. Hade WHO tagit hänsyn till detta borde vi inte funnits med på listan.

• KillBill

Det enkla svaret är att vi testar så många fler än tidigare. De allra flesta som konstateras ha smittan i de tester som görs nu har milda eller inga symtom och antalet allvarligt smittade minskar hela tiden. Hade WHO tagit hänsyn till detta borde vi inte funnits med på listan.

• FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-06-28 10:34:36 följande:
    Citerar mig själv. 
    Aha, den varianten är jag väl bekant med, och helt okej tycker jag. Ett indirekt svar är ju också ett svar. Vad var det nu Ulf Lundell sa. "En inställd spelning är också en spelning.
    KillBill skrev 2020-06-28 10:50:16 följande:

I diagrammet nedan ser du månader med högst dödlighet per capita under perioden januari 1990 till maj 2020. Som du ser så finns det år även under 2000- talet år som legat lika högt eller högre än april i år (som är månaden i år med högst dödlighet). Ser man till både april och maj i år så finns det exempel på år när dödligheten legat högt två månader samma år exempel på detta är år 1990, 1991, 1993, 1996 och 1999. I ett hstoriskt perspektiv så finns det många exempel på år när dödligheten pga av svår influensa varit högre än i år. 

Ja, jag såg diagrammet i en annan tråd. Jag skulle tro att det finns vissa som ser det som ett sätt att förminska tragedin med över 5.000 döda och inte ett sätt att relatera dödstalen under pandemin till tidigare överdödlighet.

Kanske det klassiska "syns inte, finns inte" har gällt vid tidigare influensatoppar och annat som orsakat överdödlighet.
  • KillBill
    KillBill skrev 2020-06-28 11:06:15 följande:

Konsigt, jag citerade inlägg #2779 men det kom inte med.
  • Anonym (ABC)
    KillBill skrev 2020-06-28 11:05:57 följande:

Om jag tänker resa till ett annat land och spendera en vecka där, så är det andelen smittade i samhället under den veckan som är relevanta siffror för mig. Det har absolut ingen betydelse om kurvan är på väg upp eller ner. Så ja, Sverige bör finnas kvar på listan över högriskländer.

Finland testar nu alla med symptom och hittar under 20 fall per dag. Sverige har inte kapacitet att testa alla, och hittar ändå över 1000 fall per dag.
  • Anonym (ABC)
    KillBill skrev 2020-06-28 10:50:16 följande:

Hittar du också siffror på antalet intensivvårdade patienter under de här perioderna? Det är ju det som gör coronaviruset så exceptionellt, andelen smittade som behöver intensivvård för att överleva.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin