• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Dr Nail
    FDFMGA skrev 2020-06-28 14:56:43 följande:

Det beror nog på vem som tolkar signalerna. Jag insåg när jag kollade ditt påstående om att han super på Stureplan att jag läst artikeln tidigare utan att ens reflektera över att han drack en öl på Stureplan.

Du och andra förespråkare av mer restriktiva åtgärder tycker förstås att det är olämpligt - men jag utgår från att ni lever som ni lär och även om ni skulle vackla och frestas av Tegnells öl så utgår jag från att ni håller avståndet till folk.

Och sådana som jag och andra med mig tycker inte att det är olämpligt att ta en öl ute om man följer avståndsrekommendationerna.

Sen finns det en tredje grupp, de som överhuvudtaget inte bryr sig om restriktioner utan uppför sig som innan pandemin, ibland värre, i och med att en del av dem tycks njuta av att skrämma sådana som uppenbart är rädda för smitta. Jag gissar att de här idioterna i stort sett är immuna hela bunten efter ett flitigt umgänge med sarscov2. Men det gäller förmodligen bara här i Stockholm, i andra delar av landet kan deras beteende säkert innebära en klar smittorisk.

Den sistnämnda gruppen struntar förstås också i vad Tegnell gör eller inte gör och det är väl främst dessa som driver smittan, här i Sverige och i andra länder där man inte har möjlighet att låsa in dem för gott.

Hahahaha nog frestas man att gå på krogen! Men nej, här krökas det hemma eller möjligtvis utomhus, i parken. Men jag fixar att följa den principen, trots att ansvaret som vilar på mina axlar är något lättare än Tegnells, och symboliken i det jag gör är inte av nationell betydelse.

Men skitsamma dock.
  • KillBill
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-28 18:19:48 följande:

Jag uttryckte mig lite otydligt. Alltså: Andelen smittade av influensa som överlever tack vare intensivvård, hur stor är den?

Vet inte. Det ör nog ytterst få influensasjuka som får intensivvård. Äldre människor dör utan att att erbjudas den typen av vård (eftersom de ändå inte skulle klara av den).
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Dr Nail skrev 2020-06-28 18:27:54 följande:
    Hahahaha nog frestas man att gå på krogen! Men nej, här krökas det hemma eller möjligtvis utomhus, i parken. Men jag fixar att följa den principen, trots att ansvaret som vilar på mina axlar är något lättare än Tegnells, och symboliken i det jag gör är inte av nationell betydelse.

Men skitsamma dock.
    Bra att du lever som du lär.

Det gör jag också, vilket innebär att jag kan gå på krogen om jag känner för det - precis som Tegnell kan, för den delenSolig
  • Anonym (ABC)
    KillBill skrev 2020-06-28 18:32:17 följande:

Vet inte. Det ör nog ytterst få influensasjuka som får intensivvård. Äldre människor dör utan att att erbjudas den typen av vård (eftersom de ändå inte skulle klara av den).

Så då är vi alltså överens om att det är ovanligt att personer i arbetsför ålder intensivvårdas pga influensa. Det torde vara därför samhällen inte har stängt ner under influensaepidemierna. Det har inte behövts, sjukvården har räckt till för alla som behöver den.
  • KillBill
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-28 18:44:54 följande:
    Så då är vi alltså överens om att det är ovanligt att personer i arbetsför ålder intensivvårdas pga influensa. Det torde vara därför samhällen inte har stängt ner under influensaepidemierna. Det har inte behövts, sjukvården har räckt till för alla som behöver den.

Hur menar du? Den svenska strategin har gått ut på att intensivvården skulle klara sitt uppdrag och det har den gjort utan en total lock down.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2020-06-28 16:45:43 följande:
    Ar det inte alkoholistvarning om du dricker ensam, haha.

Nä, men det säger en hel del om dig.

Tegnell följer sina egna råd, vad mer kan man säga?
    Gör du?

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban

Det finns gott om intensivvårdsplatser för de som klarar av intensivvård.
    Det är många som tror att exempel på de som inte klarar intensivvård, är ett exempel på att intensivvård inte finns.

Intensivvård är en MYCKET invasiv vård, och kräver en hel del för klara den.
    Och syftet att sätta folk i intensivvård som i sig dödar dom, vad skulle det vara?
    Döda dom?
    Eller vad?

• klyban
    KillBill skrev 2020-06-28 18:55:26 följande:

Hur menar du? Den svenska strategin har gått ut på att intensivvården skulle klara sitt uppdrag och det har den gjort utan en total lock down.

Och med god marginal för vi tillstå och säga, riktigt god marginal.
    Där både COVID-19 och "normal" intensivvård bedrivs parallellt med varandra och med marginal.

• Anonym (Inte ett fan)
    Om jag förstod korrekt betonade du endast skillnaden mellan influensan och Covid-19 ? 
  • Anonym (ABC)
    KillBill skrev 2020-06-28 18:55:26 följande:

Covid-19 har jämförts med influensa otaliga gånger. ?Varför stänger man inte ner när folk dör i influensa?? Du själv jämförde antalet döda i influensa under perioder då alla har levt som vanligt med antalet döda i covid-19 då folk håller avstånd, tvättar händerna, undviker kollektivtrafik, jobbar hemifrån osv.

Väldigt många larmrapporter har jag sett. Det senaste handlade om att man inte hinner testa alla. Och hur är det med all annan sjukvård?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ2ye5/planerad-vard-i-stockholm-skjuts-upp-igen
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin