Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det beror nog på vem som tolkar signalerna. Jag insåg när jag kollade ditt påstående om att han super på Stureplan att jag läst artikeln tidigare utan att ens reflektera över att han drack en öl på Stureplan.
Du och andra förespråkare av mer restriktiva åtgärder tycker förstås att det är olämpligt - men jag utgår från att ni lever som ni lär och även om ni skulle vackla och frestas av Tegnells öl så utgår jag från att ni håller avståndet till folk.
Och sådana som jag och andra med mig tycker inte att det är olämpligt att ta en öl ute om man följer avståndsrekommendationerna.
Sen finns det en tredje grupp, de som överhuvudtaget inte bryr sig om restriktioner utan uppför sig som innan pandemin, ibland värre, i och med att en del av dem tycks njuta av att skrämma sådana som uppenbart är rädda för smitta. Jag gissar att de här idioterna i stort sett är immuna hela bunten efter ett flitigt umgänge med sarscov2. Men det gäller förmodligen bara här i Stockholm, i andra delar av landet kan deras beteende säkert innebära en klar smittorisk.
Den sistnämnda gruppen struntar förstås också i vad Tegnell gör eller inte gör och det är väl främst dessa som driver smittan, här i Sverige och i andra länder där man inte har möjlighet att låsa in dem för gott.
Jag uttryckte mig lite otydligt. Alltså: Andelen smittade av influensa som överlever tack vare intensivvård, hur stor är den?
Vet inte. Det ör nog ytterst få influensasjuka som får intensivvård. Äldre människor dör utan att att erbjudas den typen av vård (eftersom de ändå inte skulle klara av den).
Hur menar du? Den svenska strategin har gått ut på att intensivvården skulle klara sitt uppdrag och det har den gjort utan en total lock down.
Nä, men det säger en hel del om dig.
Tegnell följer sina egna råd, vad mer kan man säga?
Gör du?
Det finns gott om intensivvårdsplatser för de som klarar av intensivvård.
Det är många som tror att exempel på de som inte klarar intensivvård, är ett exempel på att intensivvård inte finns.
Intensivvård är en MYCKET invasiv vård, och kräver en hel del för klara den.
Och syftet att sätta folk i intensivvård som i sig dödar dom, vad skulle det vara?
Döda dom?
Eller vad?
Hur menar du? Den svenska strategin har gått ut på att intensivvården skulle klara sitt uppdrag och det har den gjort utan en total lock down.
Och med god marginal för vi tillstå och säga, riktigt god marginal.
Där både COVID-19 och "normal" intensivvård bedrivs parallellt med varandra och med marginal.