• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2020-06-29 22:18:35 följande:

En betydligt mer intressant aspekt än sifferexercis är Karolinska institutets forskning som visar att man dels kan vara immun via antikroppar och dels via T-celler.

Det hade väl iofs många redan gissat - men trots allt är det bra med en trovärdig förklaring till att vi sedan länge uppnått partiell immunitet i Stockholm, vilket ju också är skälet att andelen smittade kontinuerligt har minskat under en längre tid i Stockholm.

Till hösten så finns det ju då möjlighet för folk i grannländerna att söka skydd i Stockholm om smittan blossar upp i Norge, Finland eller Danmark.

Ja, om folk i dessa länder tillåts lämna landet, förstås.

Ja tänk! Sedan skulle det vara obetalbart om det till slut visar sig att det är Johan Giesecke som hade rätt
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2020-06-29 22:41:05 följande:
    Ja tänk! Sedan skulle det vara obetalbart om det till slut visar sig att det är Johan Giesecke som hade rätt
    Ja han är ju expert och har en gedigen erfarenhet av epidemier, så visst - han vet ju vad han talar om.

Inte desto mindre har ju inte Sveriges strategi varit att man ska uppnå gruppimmunitet, men det skadar ju inte om det finns några städer i världen, som Stockholm och Göteborg, där risken att bli smittad är eller kommer att bli försumbar jämfört med t ex Oslo och Helsingfors.

Om det sen inte dröjer alltför många år innan man får fram att effektivt och relativt biverkningsfritt vaccin så kan nog pandemin komma att föra en ganska tynande tillvaro, även om coronaviruset sannolikt alltid kommer att finnas kvar.
  • Integral
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-06-29 19:51:41 följande:
    Ja, jag kan med enkelhet leta upp diverse, vad menar du?
    Ja, naturligtvis betyder en dags inrapporterade siffror inte att det är precis vad som faktiskt hände den dagen, men det är inte heller någon medelsiffra, vad du nu menar med det. 
    Jag lyfter ingen dag, vad du nu menar med det, jag påpekar endast att en dag rapporterades det 50 döda. Ja, naturligtvis betyder det att de inrapporterades den dagen, men tack för predikningen. Jag har inte uttryckt något intresse för medelvärde, vad du nu menar med det (kan tolkas på olika sätt). Jag påpekar endast att en dag rapporterades det 50 dödsfall. Jag kan skriva samma sak varje dag, att i dag rapporterades det X dödsfall, vilket var mycket högre än omkringliggande länder. 
    Ja, dödsfallen minskar. Bra! Skulle ha varit gladare om de minskat från 5 om dagen, än att de minskar från 50 om dagen.
    Står du på Tegnells lönelista? Eller är du kär i honom?
    En aspekt att väga in i dessa rapportsiffror är att de kan innehålla dödsfall från ganska långt tillbaka och ger inte alltid en bra bild över hur det ser ut just nu - inte sällan ger rapportsiffran en bättre bild över hur det har sett ut.

För att se hur rapportsiffran fördelar sig över dagarna och för en bättre bild av nuläget, se t ex: covidstatistik.se eller FHMs hemsida.
  • Anonym (man)
    KillBill skrev 2020-06-29 22:41:05 följande:
    Ja, önsketänkande är ju alltid gött, speciellt när saker inte riktigt gått som man trodde Drömmer
  • Anonym (man)
    FDFMGA skrev 2020-06-29 22:18:35 följande:

En betydligt mer intressant aspekt än sifferexercis är Karolinska institutets forskning som visar att man dels kan vara immun via antikroppar och dels via T-celler.

Det hade väl iofs många redan gissat - men trots allt är det bra med en trovärdig förklaring till att vi sedan länge uppnått partiell immunitet i Stockholm, vilket ju också är skälet att andelen smittade kontinuerligt har minskat under en längre tid i Stockholm.

Till hösten så finns det ju då möjlighet för folk i grannländerna att söka skydd i Stockholm om smittan blossar upp i Norge, Finland eller Danmark.

Ja, om folk i dessa länder tillåts lämna landet, förstås.

Ser att drömmen om flockimmunitet lever vidare hos vissa...

Ja men visst är det väl "bra" att man använder hundratusentals människor som försökskaniner i städer som Stockholm och Göteborg, jag menar vad spelar 5400 döda för roll... ut o smitta varandra bara så ser vi vad som händer Solig
  • Anonym (man)
    Anonym (A.) skrev 2020-06-29 20:07:19 följande:
    De där sista raderna var väl utanför ramen...
    Nja, med tanke på att vederbörande uttrycker sig på samma sätt själv så är det helt klar långt innanför ramarna.
  • Anonym (A.)
    Anonym (man) skrev 2020-06-30 11:36:33 följande:

Nja, med tanke på att vederbörande uttrycker sig på samma sätt själv så är det helt klar långt innanför ramarna.

Ok.
  • FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2020-06-30 11:34:48 följande:
    Ser att drömmen om flockimmunitet lever vidare hos vissa...

Ja men visst är det väl "bra" att man använder hundratusentals människor som försökskaniner i städer som Stockholm och Göteborg, jag menar vad spelar 5400 döda för roll... ut o smitta varandra bara så ser vi vad som händer Solig
    Ja, åtskilliga drömmer väl om det vaccin som ska skänka mänskligheten flockimmunitet.

Under tiden så får vi här i Stockholm nöja oss med att så många är immuna att det skydd detta ger har inneburit att smittan successivt har minskat sedan många veckor tillbaka.

Att många äldreboenden blev alltför drabbade står i bjärt kontrast till uttalandet från den ansvarige KD-politikern att äldrevården i Stockholm uppfyller kvalitetskraven på alla punkter.

Dessutom kan det vara av ett stort värde att det finns några städer i världen där den som är rädd för smittan kan känna sig allt tryggare.

Det är dock trist att du markerar alla dem som dött i covid-19 med en sol. Bakom statistiken så finns dett5.000 individer som avlidit, det är ett sorgligt faktum, i synnerhet för alla anhöriga.

Pangdemismen skjuter inte bara sig själv i foten.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin