• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (sant)
    Iarwain skrev 2020-05-21 09:45:33 följande:
    Jag har läst allla dina länkar, ingen av dom visar någon som helst uppskattning av smittade i början av april.

Jag tror även att jag sett alla presskonferenser och kan inte minnas att de nämnt någon om smittningsgrad där heller.

Så denna siffra verkar du ha gripit ur luften.
    Det gör de ju visst. Då har du inte läst länkarna.
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-05-21 11:22:38 följande:

Jag har lärt mig i dessa diskussioner att en del tror vi kunde stängt ned så hade vi ingen smitta.
    Och en del av dessa inser inte att smittan var här lågt före vi begrep den var här, och ifrån länder vi inte hörde om då.

Man kan faktiskt leta med förstoringsglass för att hitta experter som - numera - tycker att man borde ha stängt ner. Jag känner bara till Neil Fergusson och de där 22 stycken svenskar (som inte alla är experter). Förresten så är jag inte säker att de alla ville ha lockdown, de hade något att kritisera, men det var lite olika saker. 
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-05-21 12:06:47 följande:
    Man kan faktiskt leta med förstoringsglass för att hitta experter som - numera - tycker att man borde ha stängt ner. Jag känner bara till Neil Fergusson och de där 22 stycken svenskar (som inte alla är experter). Förresten så är jag inte säker att de alla ville ha lockdown, de hade något att kritisera, men det var lite olika saker. 
    De flesta har ju aldrig sagt något om total nedstängning, något som du aldrig verkar förstå trots att många sagt det till dig i flera trådar.

Annika Linde är väl ett annat exempel, fd anställd på FHM.

Det finns ju många fler, både i Sverige och utomlands, frågan är väl vilka du räknar som "experter".
  • Öland 4ever

Såg någon statistik över att Sverige procentuellt ligger TREA I VÄRLDEN vad beträffar DÖDSFALL. I Norden ligger vi ETTA. Inget direkt att vara stolta över men man kanske inte ska förvänta sig mer av den sittande regeringen.

Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-05-21 12:32:39 följande:
    De flesta har ju aldrig sagt något om total nedstängning, något som du aldrig verkar förstå trots att många sagt det till dig i flera trådar.

Annika Linde är väl ett annat exempel, fd anställd på FHM.

Det finns ju många fler, både i Sverige och utomlands, frågan är väl vilka du räknar som "experter".
    Vad är total nedstängning? Det finns ju egentligen inte. Det jag menar när jag säger lockdown är det som praktiserats i dem flesta europeiska länderna. Alla har ju haft sin variant på det. 

Och det måste ju ha funnits några experter i dessa länder som tyckt det då, eftersom man genomförde det. Det är förstås möjligt att regeringar bestämde att ha karantän, mot experters åsikt. Och som sagt, det har ju Danmarks regering erkänt öppet, att de har gjort vissa åtgärder av politiska skäl. 
  • Iarwain
    Anonym (sant) skrev 2020-05-21 11:42:22 följande:
    Det gör de ju visst. Då har du inte läst länkarna.
    Nej, inga av de siffror som nämns rör början av april.

Kan du citera? (och om det inte är datum i citatet skriva datum för artikeln)
    Jag kan ha missat det, men jag tror inte det.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • klyban
    Öland 4ever skrev 2020-05-21 12:42:51 följande:
    Såg någon statistik över att Sverige procentuellt ligger TREA I VÄRLDEN vad beträffar DÖDSFALL. I Norden ligger vi ETTA. Inget direkt att vara stolta över men man kanske inte ska förvänta sig mer av den sittande regeringen.

Nej det gjorde du inte, inte den som räknas i alla fall.

Och ja, vi hade en BETYDLIGT större initial smittspridning, och långt tidigare än vad vi trodde.
    Även tidig smitta utan test orsakade en hel del problem, idag är det infrastrukturella problem som gör att vi inte når upp till 100k.

Detta berättar bara att vi är i olika delar av smittan, nått säger mig att dom kommer komma ikapp om inte ett vaccin presenterar sig före dessa 12-18 månader.
    Och Norge är de enda i Norden som kan hålla stängt längre, och tack vare deras oljefond som kan sköta sin befolkning ett bra tag.

Finland öppnar upp pga ekonomin börjar bli vansklig, och när jag säger liknande så säger jag inte samma.(För en del har problem att förstå den)
    Men Finland har en liknande öppning som oss, men man kommer satsa rejält på smittspårning som den största skillnaden.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Iarwain skrev 2020-05-21 12:49:49 följande:
    Nej, inga av de siffror som nämns rör början av april.

Kan du citera? (och om det inte är datum i citatet skriva datum för artikeln)
    Jag kan ha missat det, men jag tror inte det.

Jag kom fram att länkarna var tro och kanske, än faktiska siffror ifrån FHM.
    Och faktiska modeller man pratar om.

Och en ex anställd, som i och för sig är kompetent nog att uttala sig, men frågan är har han tillgång till allt man gör i FHM idag?
    Och med tanke på glappet mellan dom.

• Iarwain
    klyban skrev 2020-05-21 12:58:31 följande:

Jag kom fram att länkarna var tro och kanske, än faktiska siffror ifrån FHM.
    Och faktiska modeller man pratar om.

Och en ex anställd, som i och för sig är kompetent nog att uttala sig, men frågan är har han tillgång till allt man gör i FHM idag?
    Och med tanke på glappet mellan dom.

Om du menar på Gieseckes kommentarer så rör dom mitten-slutet av april, vad jag kunde se. Allt rörde slutet av april eller maj.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • klyban
    Iarwain skrev 2020-05-21 13:03:10 följande:
    Om du menar på Gieseckes kommentarer så rör dom mitten-slutet av april, vad jag kunde se. Allt rörde slutet av april eller maj.

Ja, det var mycket tidigare siffror.
    Men var det igår eller förgår tegnell sade siffrorna är lägre, men inte speciellt långt ifrån deras uträkningar?
    Och sen då att det är stor lagg på smitta och antikroppar.

Och resten var ju tro om när man kan tänka sig uppnått denna flockimmunitet som reportrar frågar ofta om.
    Men det verkade som man gjorde om till att vara ett uttalande av nått slag.
    Och några kanske, dvs icke substantiverade utsagor.

Men nu förstår jag det som att det var 8 veckor i rad och ~1100 prover för antikroppar.
    Vi får ta dessa och se vad de är och utvecklar sig mellan veckorna, de borde nog vara lite mer än dessa antal.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin