• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (Micke)

Nu är det som det är och inget vi kan göra något åt.
    FHM satt på händerna och vidtog inga åtgärder medans det fanns tid och då sitter
    vi här och sörjer våra döda anhöriga.

FHM kunde tidigt ha vidtagit små och väldigt kostnadseffektiva åtgärder som kunnat
    begränsa införsel och spridning med upp till 80-90 %

• Dr Nail
    AndreaBD skrev 2020-05-20 11:49:41 följande:

Sånt ska man inte bara påstå. Det kan du inte veta. Det är tyvärr inte alls lätt att skydda såna äldreboenden ifrån smitta. Personalen kan sprida det, och om någon personal knappt har symptom - hur ska man då skydda dem? Nu när man har fler tester, kan man kanske testa dem. Jag säger kanske, för att det ju inte ens är säkert om ett test visar positivt hos någon som inte/knappt har symptom och som precis befinner sig i början av sjukdomen.  

Pratar dock inte just nu om misslyckandet med äldreboenden. Jag är inne på nåt värre, nämligen hur man behandlat vissa svårt sjuka i covid-19.
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-20 13:07:50 följande:
    Din brist på logik är verkligen slående! Hur ska man uppnå flockimmunitet genom att gamla människor smittas som sitter på sitt äldreboende och inte kommer i kontakt med så värst många människor?  Några anhöriga kanske, men det är inget jämfört med folk som åker genom stan och jobbar hela veckorna. 
    Det är snarare hela vårt experiment som saknar logik Andrea.

Du knackar på fel dörr eftersom jag tycker hela iden med att basera en strategi på flockimmunitet är oerhört korkad. Så den frågan får du nog ställa FHM, varför satsade man på flockimmunitet när man visste så lite om viruset?

Hur kunde man öht tro att man skulle kunna skydda våra äldre med så dåliga förutsättningar som man hade?

varför envisas man med att babbla om stanna hemma om du har symptom när man vet att man kan bära smitta utan symptom?

Varför har vi varit så sena med att masstesta och spåra när vi haft kapacitet till det i flera veckor?

varför envisas vi fortfarande med samma idiotiska taktik när våra resultat är så horribla...

Och sist men inte minst den intressantaste frågan av alla.... hur fan kan du sitta och påstå att vår taktik är rätt när våra resultat är så otroligt dåliga?
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-20 13:10:31 följande:
    Och du jämför äpplen med päron igen. Eller snarare du jämför en konspirationsteori med regeringens plan för att hantera corona-krisen.

Jag påstår inte ens att vår taktik är rätt, jag påstår bara att den inte är sämre än dem andra. När det gäller människoliv, i längden. För ekonomin är den däremot bäst. 
    Nej, det är en väldigt rak och enkel fråga som du bevisligen försöker snacka dig ur med irrelevant BS... hur kan DU Andrea vara så säker på att vår taktik är rätt trotts så dåliga resultat?

Snacka om att leka med ord och lägga ut rökridåer.... jag tror att ALLA som läst dina inlägg i samtliga trådar om corona ser med all önskvärd tydlighet hur du med alla medel (vissa mer bisarra än andra) framställer vår taktik som rätt.

Hur fan kan du påstå att vår taktik inte är sämre än andra när det gäller människoliv? När du själv kan se att vi har 3 ggr så många döda som våra grannländer SAMMANLAGT?

Hela din snudd på religiösa tro på vår taktik bygger på nån naiv tro på att det kommer jämna ut sig med tiden... och det är ju inget annat än ren spekulation som du inte VET något om samtidig som du sitter och gnäller om att man inte får göra antaganden utan måste veta.... 

Ekonomin är heller inget argument för jämför våran ekonomi men våra grannars. Ser du någon större skillnad? Eller baserar du det på samma förutfattade meningar om framtiden som du inte VET något om utan bara spekulerar kring?
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-05-20 14:33:48 följande:
    Nej, det är en väldigt rak och enkel fråga som du bevisligen försöker snacka dig ur med irrelevant BS... hur kan DU Andrea vara så säker på att vår taktik är rätt trotts så dåliga resultat?

Snacka om att leka med ord och lägga ut rökridåer.... jag tror att ALLA som läst dina inlägg i samtliga trådar om corona ser med all önskvärd tydlighet hur du med alla medel (vissa mer bisarra än andra) framställer vår taktik som rätt.

Hur fan kan du påstå att vår taktik inte är sämre än andra när det gäller människoliv? När du själv kan se att vi har 3 ggr så många döda som våra grannländer SAMMANLAGT?

Hela din snudd på religiösa tro på vår taktik bygger på nån naiv tro på att det kommer jämna ut sig med tiden... och det är ju inget annat än ren spekulation som du inte VET något om samtidig som du sitter och gnäller om att man inte får göra antaganden utan måste veta.... 

Ekonomin är heller inget argument för jämför våran ekonomi men våra grannars. Ser du någon större skillnad? Eller baserar du det på samma förutfattade meningar om framtiden som du inte VET något om utan bara spekulerar kring?

Det vet vi inte än, men mycket indikerar att vi är på väg åt det hållet.
    Detta är givetvis inget för den som bara klarar av att se saker i svartvita "färger".
    Det enda är att ett vaccin kan ändra nått här är min gissning, och då snart.
    Följer vaccinet prognoser man gett 12-18 månader, så komemr svaret nog vara att vi gjort rätt.
    Men igen detta är heller inte svart och vitt, för vi har helt klart misslyckats i en del andra områden.
    Men dom problem kanske man kan lösa med att ta äldrevården ifrån kommunerna och in i landstinget i gen.

När man diskuterar såna här ämnen, så funkar inte den traditionella populismen längre, inte om man vill komma fram till nått.
    Vi har tex 44000 inställda operationer, många kommer dö i dessa köer, och en hel ned stängning hade mer döda räknas in där.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-05-20 11:45:52 följande:
    Intressant, tack. Skönt att det går ner i Stockholm. Och ålder verkar ju vara den avgörande faktorn där. 
    Ja, att smittspridningen minskat under en längre tid i Stockholm visar ju att gruppimmuniteten successivt har blivit en barriär som viruset får allt svårare att ta sig igenom.

Tyvärr verkar det vara svårt att testa immunitet på ett någotsånär exakt sätt i och med att det verkar som man kan vara immun utan att ha mätbara nivåer av antikroppar.

Ett möjligt alternativ vore ju annars att i så stor utsträckning som möjligt låta immuna personer bemanna äldreboenden i väntan på ett eventuellt kommande vaccin som skulle kunna ge ett absolut skydd.
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-05-20 11:09:22 följande:
    Det börjar nu bli uppenbart att Sverige har smyginfört aktiv dödshjälp (låt oss använda detta milda uttryck).

Jag känner på mig att huvuden kommer att rulla.

Först måste du lära dig vad som är vad, och finns inget som tyder på att du förstår detta.
    För mig det var du som trodde syrgas var slut, medan man bedrev palliativ vård och såg större nytta med morfin och sin patient sista skeende i livet.

Vet inte riktigt vad du tror dig säga och när du inte följer vad det innebär med palliativ vård, eller inte förstår hur man gör bedömningen.

• klyban
    Anonym (Micke) skrev 2020-05-20 13:31:39 följande:
    Nu är det som det är och inget vi kan göra något åt.
    FHM satt på händerna och vidtog inga åtgärder medans det fanns tid och då sitter
    vi här och sörjer våra döda anhöriga.

FHM kunde tidigt ha vidtagit små och väldigt kostnadseffektiva åtgärder som kunnat
    begränsa införsel och spridning med upp till 80-90 %
    Svenskarna hade åkt hem smittade före vi kom till den punkten.
  • Anonym (sant)

Så troligtvis mycket färre smittade än man trott, 8% av stockholmare vecka 18 och 2% i hela Sverige. Vaccinet har nog förutsättningar att komma före någon form av immunitet på gruppnivå.

• Anonym (sant)

7.3% i Stockholm till och med.

Smittspridningen har hittills varit ganska förutsägbar i mina ögon. Och dödligheten kan då ligga lite högre än beräknat också.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin