Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Nu är det som det är och inget vi kan göra något åt.
FHM satt på händerna och vidtog inga åtgärder medans det fanns tid och då sitter
vi här och sörjer våra döda anhöriga.
FHM kunde tidigt ha vidtagit små och väldigt kostnadseffektiva åtgärder som kunnat
begränsa införsel och spridning med upp till 80-90 %
Sånt ska man inte bara påstå. Det kan du inte veta. Det är tyvärr inte alls lätt att skydda såna äldreboenden ifrån smitta. Personalen kan sprida det, och om någon personal knappt har symptom - hur ska man då skydda dem? Nu när man har fler tester, kan man kanske testa dem. Jag säger kanske, för att det ju inte ens är säkert om ett test visar positivt hos någon som inte/knappt har symptom och som precis befinner sig i början av sjukdomen.
Det vet vi inte än, men mycket indikerar att vi är på väg åt det hållet.
Detta är givetvis inget för den som bara klarar av att se saker i svartvita "färger".
Det enda är att ett vaccin kan ändra nått här är min gissning, och då snart.
Följer vaccinet prognoser man gett 12-18 månader, så komemr svaret nog vara att vi gjort rätt.
Men igen detta är heller inte svart och vitt, för vi har helt klart misslyckats i en del andra områden.
Men dom problem kanske man kan lösa med att ta äldrevården ifrån kommunerna och in i landstinget i gen.
När man diskuterar såna här ämnen, så funkar inte den traditionella populismen längre, inte om man vill komma fram till nått.
Vi har tex 44000 inställda operationer, många kommer dö i dessa köer, och en hel ned stängning hade mer döda räknas in där.
Först måste du lära dig vad som är vad, och finns inget som tyder på att du förstår detta.
För mig det var du som trodde syrgas var slut, medan man bedrev palliativ vård och såg större nytta med morfin och sin patient sista skeende i livet.
Vet inte riktigt vad du tror dig säga och när du inte följer vad det innebär med palliativ vård, eller inte förstår hur man gör bedömningen.
Så troligtvis mycket färre smittade än man trott, 8% av stockholmare vecka 18 och 2% i hela Sverige. Vaccinet har nog förutsättningar att komma före någon form av immunitet på gruppnivå.
7.3% i Stockholm till och med.
Smittspridningen har hittills varit ganska förutsägbar i mina ögon. Och dödligheten kan då ligga lite högre än beräknat också.