• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Dr Nail

Det börjar nu bli uppenbart att Sverige har smyginfört aktiv dödshjälp (låt oss använda detta milda uttryck).

Jag känner på mig att huvuden kommer att rulla.

• AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-20 10:02:59 följande:
    Men som sagt det är lixom ganska idiotiskt att hålla på och babbla om att inte kunna namnge experter för i så fall skulle jag namnge ALLA experter i ALLA länder som valt en annan strategi än vår UTOM de fåtal du gräver fram. 
    NÄMN NÅGRA DÅ! 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-05-19 19:25:24 följande:
    Det var bara ett snabbt försök att illustrera att det inte stämmer att nu tycker alla andra länder att Sverige gör rätt. I artiklarna belyses att många är väldigt skeptiska till den svenska modellen, och de höga dödstalen betonas. Senare i tråden förekommer det prat om utländska experter etc, men inte när du kom med ditt svepande omdöme. 
    Men jag har inte påstått att Sverige har gjort rätt på alla områden och framför allt bak i tiden när det gäller t.ex. sjukvården. Jag har varit kritisk mot sjukvården i 30 år, sedan jag kom till det här landet (från Tyskland, som har en mycket bättre sjukvård). Så om du länkar till en artikel som är kritisk mot svensk sjukvård, så är jag helt överens om detta ! 

Men om du tittar på trådens titel, så handlar det ju om handhavande av pandemin. Och då är ju sjukvården som den är och om man ska förbättra den, så tar det ju lite längre tid och kan inte fixas nu snabbt under krisen.

Alltså, jag har läst artiklarna noggrant och jag har inte hittat ETT ENDA uttalande av någon utländsk expert mot just strategin i någon av texterna som du länkade. Kanske har du själv läst dem lite slarvigt? Tyvärr, jag har kollat ganska noggrant där, men det fanns inget. 
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-05-20 11:09:22 följande:

Det börjar nu bli uppenbart att Sverige har smyginfört aktiv dödshjälp (låt oss använda detta milda uttryck).

Sånt ska man inte bara påstå. Det kan du inte veta. Det är tyvärr inte alls lätt att skydda såna äldreboenden ifrån smitta. Personalen kan sprida det, och om någon personal knappt har symptom - hur ska man då skydda dem? Nu när man har fler tester, kan man kanske testa dem. Jag säger kanske, för att det ju inte ens är säkert om ett test visar positivt hos någon som inte/knappt har symptom och som precis befinner sig i början av sjukdomen.  
  • Anonym (man)
    Dr Nail skrev 2020-05-20 11:09:22 följande:

Det tycker jag med, med det var å andra sidan vår taktik redan från början för om man vill få till snabb flockimmunitet så innebär det att många måste smittas och om många smittas så kommer ju oxå många dö och det verkar vara något man ansåg vara acceptabelt.

Jag håller dock inte med om att huvuden kommer rulla i ett land med lång tradition av att ingen behöver ta ansvar för något. Jag tror snarare vi kommer se en massa pudlar, slingrande och bortförklaringar samt kommissioner som tar 10 år på som man kan avleda uppmärksamheten mot och ge sig själv tid att smita ut bakvägen.

Vi ser ju redan nu hur man håller på och förbereder en fin exit plan genom krav på kommission :) 
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-20 11:49:41 följande:

Sånt ska man inte bara påstå. Det kan du inte veta. Det är tyvärr inte alls lätt att skydda såna äldreboenden ifrån smitta. Personalen kan sprida det, och om någon personal knappt har symptom - hur ska man då skydda dem? Nu när man har fler tester, kan man kanske testa dem. Jag säger kanske, för att det ju inte ens är säkert om ett test visar positivt hos någon som inte/knappt har symptom och som precis befinner sig i början av sjukdomen.  
    Precis som man inte kan påstå att vår taktik är rätt, det är sånt man måste veta Drömmer

Att det är svårt att skydda befolkningen, äldre som unga är svårt för ALLA. Men sen har ju vissa lyckats bättre en andra. Och vi hör till dem som misslyckats episkt.

Exakt hur vi misslyckats så fenomenalt går ju att få svar på genom att JÄMFÖRA med hur andra som lyckats bättre gjort. Men det vill ju du inte höra talas om.
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-20 11:57:05 följande:
    Det tycker jag med, med det var å andra sidan vår taktik redan från början för om man vill få till snabb flockimmunitet så innebär det att många måste smittas och om många smittas så kommer ju oxå många dö och det verkar vara något man ansåg vara acceptabelt.

Jag håller dock inte med om att huvuden kommer rulla i ett land med lång tradition av att ingen behöver ta ansvar för något. Jag tror snarare vi kommer se en massa pudlar, slingrande och bortförklaringar samt kommissioner som tar 10 år på som man kan avleda uppmärksamheten mot och ge sig själv tid att smita ut bakvägen.

Vi ser ju redan nu hur man håller på och förbereder en fin exit plan genom krav på kommission :) 
    Din brist på logik är verkligen slående! Hur ska man uppnå flockimmunitet genom att gamla människor smittas som sitter på sitt äldreboende och inte kommer i kontakt med så värst många människor?  Några anhöriga kanske, men det är inget jämfört med folk som åker genom stan och jobbar hela veckorna. 
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-20 12:11:32 följande:
    Precis som man inte kan påstå att vår taktik är rätt, det är sånt man måste veta Drömmer

Att det är svårt att skydda befolkningen, äldre som unga är svårt för ALLA. Men sen har ju vissa lyckats bättre en andra. Och vi hör till dem som misslyckats episkt.

Exakt hur vi misslyckats så fenomenalt går ju att få svar på genom att JÄMFÖRA med hur andra som lyckats bättre gjort. Men det vill ju du inte höra talas om.
    Och du jämför äpplen med päron igen. Eller snarare du jämför en konspirationsteori med regeringens plan för att hantera corona-krisen.

Jag påstår inte ens att vår taktik är rätt, jag påstår bara att den inte är sämre än dem andra. När det gäller människoliv, i längden. För ekonomin är den däremot bäst. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin